Avatar

Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, onsdag 10. december, 2014, 23:36 (2758 dage siden)
redigeret af Carsten B. Thomsen, mandag 06. februar, 2017, 00:38

Som nævnt i denne tråd har jeg skumle planer om at bygge en Fremo-modul-model af Frederikshavn Gl. Station - når jeg engang får plads til at opbevare Fremo-moduler.

Indtil da kan jeg så fornøje mig med forberedelserne, bl.a. i form af at bygge modeller af de bygninger, der var på stationsområdet og området udenom.

Efterhånden er en lille håndfuld modeller af bygninger og tekniske installationer klar til brug, og i denne tråd vil jeg vise den første model af slagsen.


Vi starter således i det små med en færdig model af Brevdueforeningen Dan068's lille røde "tyskerbarak", der stod på Parallelvej, mellem bassinerne og Shell-huset.


[image]

Her ses modellen fra sporsiden.
Den høje sokkel skyldes, at der på Fremo-modulerne skal lægges lyddæmpning af den grønne slags (fra Wallmann), som bruges til laminatgulve, og ovenpå dette en gang gul grusballast (knust kattegrus) af den slags, som der var på hele stationsarealet.

Målene på modellen har jeg fundet frem til ved at tælle brædder på billederne af forbilledet og udregne højden med udgangspunkt i en "normal" dørhøjde.
Målene på grundplanen kunne også ses på sporplanen over Frederikshavn Gl. Station, men den er i skala 1:2000 og var derfor lidt "gnidret".


[image]

Gadesiden er knapt så veldokumenteret - her har jeg på billeder kun set et udsnit, som viser døren og vinduet ved siden af døren.
Jeg ved derfor ikke, om der var flere vinduer i denne gavl, end blot dette ene vindue (?).


[image]

Soklen bliver "fastmonteret" på Fremo-modulet, mens bygningen kan tages af og opbevares i en dertil indrettet æske under transport og opbevaring af modulerne.
Soklen skal lige have en gang "sværte" på indersiden (matsort Humbrol), når jeg skal have gang i penslerne og terpentinen igen.


Der kan læses lidt om forbilledet på Brevdueforeningen Dan 068's nydelige hjemmeside.
Ifølge foreningens flinke kasserer, så var beliggenheden meget praktisk, eftersom brevduerne i gamle dage blev transporteret pr. godsvogn.
Foreningen købte barakken i 1948 - den havde indtil da stået i flygtningelejren ved Knivholt, hvor der i efterkrigsårene var indkvareret jøder, mest kvinder og børn, der var flygtet fra Tyskland.
Andre bygninger fra lejren endte andre steder rundt omkring i Frederikshavn - en af dem stod på Asylgade, der jo krydsede jernbanen i nordenden af stationsområdet.

Blandt andre Georg Schmidt har taget billeder af forbilledet - de kan ses i denne herlige tråd på Jernbanen.dk.
Blandt andet dette i farver og dette i sort/hvid.
Bygningen kan også lige anes på dette billede, der er taget fra den sydlige læsserampe.


Modellen vejer i denne færdige tilstand 52 gram inkl. sokkel.
Jeg kan eventuelt vende tilbage med numrene på de Humbrol-farver, der er benyttet, og hvordan man let kan lave det slidte/falmede udseende, som ydervæggene har.
Modellen er endnu ikke blevet svinet til med en gang "wash" - det kommer, når de øvrige bygninger skal have samme omgang.

Til slut kan nævnes, at jeg stadig søger Heljan skifertag til de kommende byggeprojekter, hvoraf Godsekspeditionen bliver den næste i rækken - og som jeg glæder mig rigtig meget til at komme igang med.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, onsdag 10. december, 2014, 23:48 (2758 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, søndag 25. januar, 2015, 11:40

Vi starter således i det små med en færdig model af Brevdueforeningen Dan068's lille røde "tyskerbarak", der stod på Parallelvej, mellem bassinerne og Shell-huset.

Jeg kunne eventuelt også lige vise et par billeder fra byggeprocessen, hvor 2D-tegningen omsættes til en tredimensionel model:


[image]

Til ydervæggene er brugt nogle stumper af en 0,5 mm plasticplade med særligt dybe og brede riller (i sin tid købt hos Trinbrættet i Århus), med en forstærkende bagvæg af 1,0 mm glat plade.


[image]

I rillerne er limet 0,5 x 0,5 mm Evergreen-strips (der blev brugt en hel del til formålet!).
Som det ses, så er lukkeclips fra brødposer et aldeles glimrende (og billigt) byggemateriale - de er lavet af 0,75 mm styrenplader.
Dem bruger jeg mest til forstærkningslister på indersiden af bygningerne.


[image]

"Tagpappet" laves af malertape af krepp-typen.


[image]

Dernæst afsluttes med sternbrædder (0,5 x 1,5 mm Evergreen strips).


[image]

Efter bemalingen forsynes vinduerne med glas.
Vinduesglasset kan f.eks. laves af ituslåede CD-kasser.
Ofte knækker hængslerne, hvis de tabes på gulvet - men så er der jo herlige byggematerialer til "modelsnedkeriet" :-)


Styrenplader kan man jo på den måde være så heldig at finde mange steder - i en almindelig husholdning indgår der mange ting, der ofte alligevel bliver smidt væk, men som er glimrende byggematerialer - f.eks. låg fra Kærgården-lignende smørprodukter, æsker fra Ferrero Rocher chokolade, og som her CD-covers, der er ikke har kunnet holde til at blive tabt på gulvet.

Som jeg muligvis har nævnt før, så er jeg jo desværre ikke dygtig nok til at bygge i pap, så derfor må jeg jo nøjes med plastic ;-)
Og så er det tilmed ikke nødvendigvis så meget dyrere end at bygge i pap.
Til gengæld vil modellerne bedre kunne klare fugten og temperaturudsvingene, der er uundgåelig under transport til/fra Fremo-træf - og hvis de engang skulle blive støvede, så kan de bedre tåle en gang rengøring med en fugtig klud.


Overordnet, så bygger jeg modellerne med enkelhed og robusthed for øje, for de skal jo kunne tåle at blive håndteret og transporteret i forbindelse med de forhåbentlig kommende Fremo-træf.
Jeg prøver dog at få alle karakteristiske detaljer med - men detaljer, der ikke kan ses, bliver ikke lavet.
Desuden er der heller ingen indretning i bygningerne - når der ses bort fra de støttende skillevægge, der generelt placeres samme sted, hvor der var skillevægge på forbilledet.
Her drejer det sig jo ikke om dukkehuse i skala 1:87 - modellerne skal jo (engang) "kun" tjene som kulisser for den herlige "togleg" i Fremo-regi.


Jeg kunne måske lige nævne, status p.t. er, at Fiskepakhuset og Det Sydlige Pakhus er klar, efter et par mindre reparationer, samt toiletbygningen, der "kun" mangler at en dør og et enkelt vindue bliver malet, alle er klar, mens selve hovedbygningen og dens 47 hjemmesnedkererede døre og vinduer nu er klar til at blive malet.
Disse modeller følger der forhåbentlig billeder af inden længe.
Desuden følger også billeder af modeller af nogle af driftsanlæggene fra stationsområdet, og som ligeledes er færdige og malet.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak

af UTJ, torsdag 11. december, 2014, 14:24 (2757 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej CBT

Dine resultater og principper er forbilledlige. Beröm som man vil sige om dit brevduehus på den anden side af Kattegatt.

:-)

Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak

af Jens V @, torsdag 11. december, 2014, 13:14 (2757 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Vi starter således i det små med en færdig model af Brevdueforeningen Dan068's lille røde "tyskerbarak", der stod på Parallelvej, mellem bassinerne og Shell-huset.

[image]

Kan ikke sige noget som helst begavet om hverken Frederikshavn eller brevduer..., men jeg vil gerne udtrykke min beundring for dem, som kan bygge denne slags - og ikke mindst din hovedbygning - selv... ud af ingenting. Hvis jeg skal sætte to emner (præfabrikerede) sammen med lim, kommer det til at ligne l..., og fire-fem af mine tommelfingre vil sandsynligvis sidde fast! Male tør jeg slet ikke tænke på.

Godt gået!

:-)

--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa

Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak

af cm @, torsdag 11. december, 2014, 13:19 (2757 dage siden) @ Jens V

Vi starter således i det små med en færdig model af Brevdueforeningen Dan068's lille røde "tyskerbarak", der stod på Parallelvej, mellem bassinerne og Shell-huset.

[image]


Kan ikke sige noget som helst begavet om hverken Frederikshavn eller brevduer..., men jeg vil gerne udtrykke min beundring for dem, som kan bygge denne slags - og ikke mindst din hovedbygning - selv... ud af ingenting. Hvis jeg skal sætte to emner (præfabrikerede) sammen med lim, kommer det til at ligne l..., og fire-fem af mine tommelfingre vil sandsynligvis sidde fast! Male tør jeg slet ikke tænke på.

Godt gået!

:-)

Det kan ikke siges bedre... tillykke til Carsten B. Thomsen med det smukke resultat!

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, tirsdag 16. december, 2014, 23:16 (2752 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, søndag 25. januar, 2015, 11:44

Tak til alle for de pæne ord :-)

Jeg kunne måske lige vise den eneste dokumentation, jeg har haft af gadesiden af bygningen, nemlig et billede taget af min gode bekendte Hardy Jespersen, af hvem jeg har fået lov til at bruge og vise hans billeder, hvis jeg huskede at skrive Copyright Bangsbo Museum & Arkiv, hvilket hermed er gjort - og endnu en gang tusind tak til Hardy for hans store hjælp.


[image]

Som det ses, så sidder øverste gericht over døren noget skævt på forbilledet - så det er ikke nogen fejl, at øverste gericht også sidder skævt på modellen - det var et forsøg på at efterligne forbilledet så godt som muligt :-)


[image]

Som nævnt kan man ud fra billedet ikke lige se, om der evt. var flere vinduer i denne østlige gavl, så derfor er jeg stadig på udkig efter flere billeder af denne side af bygningen.


Som lovet i første post i denne tråd:

Jeg kan eventuelt vende tilbage med numrene på de Humbrol-farver, der er benyttet, og hvordan man let kan lave det slidte/falmede udseende, som ydervæggene har.

Og de følger så her:
Ydervægge: Først et lag postkasserød Humbrol 60 (Scarlet) - efter tørring et lag af den mørkere Humbrol 73 (Wire), der er fortyndet, sådan at den postkasserøde farve stedvis skinner igennem.
Vinduer og sternbrædder: Testors 1168TT White - den er SÅ meget bedre end Humbrols hvide malinger; den er tyndere, hæfter bedre, dækker supergodt og er nem at styre.
Sokkel: Humbrol 28 (Camouflage Grey)
Dørhåndtag: Humbrol 64 (Light Grey)
Tagpap: Humbrol 66 (Olive Drab)
Indvendig side (sådan at lys fra evt. belysning ikke skinner igennem): Humbrol 33 (Black)


Som nævnt er der flere husmodeller på vej inden alt-for-længe - f.eks. hovedbygningen, som i disse dage er en tur i "malerværkstedet".

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak

af Georg Schmidt, onsdag 17. december, 2014, 21:31 (2751 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kære Carsten
Flot arbejde med den lille barak, det er sandelig gjort færdig. Har forsøgt med lidt udsnit af billeder fra tårnet og stopperen der måske kan vise lidt. Der var også lige et par stykker mere vist fra forår 76 (Mh 347).

[image]

[image]

[image]
29.9.1979

[image]

[image]

[image]

Mvh
Georg

Avatar

Frederikshavn Gl. Station - Brevdueforeningens Tyskerbarak

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, torsdag 18. december, 2014, 10:31 (2751 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Carsten B. Thomsen, torsdag 18. december, 2014, 10:37

Kære Georg

Tak for de pæne ord - jeg kan dog godt se, nu hvor jeg ser på dine billeder, at tagudhænget på modellen måske blev en anelse for stort.

Tusind tak for dine dejlige billeder - der var (for mig) nye detaljer at se på billedet af MH 347 - og dine luftfotos (fra sandtårnet) var også nye for mig - de giver et godt overblik over området udenom Brevdueforeningens Tyskerbarak - det er første gang at jeg ser så tydelige billeder herfra.
Man kan se, at modellen mangler en skorsten (?) - eller var det mon rester fra en mast til luftledninger ?.
Man kan også se, at bassinerne var der helt frem til lukningen af stationen. Jeg har dog ikke fundet ud af, hvad de blev brugt til - gad vide om de var en slags branddamme ?. Damplokomotiverne var jo forlængst blevet skrottet - de var ellers i perioder med vandmangel blev "fodret" med vand fra en af branddammene, der var ved stationsområdet dengang for over 100 år siden (Thomas viste f.eks. et billede af det her)

Endnu en gang tusind tak for billederne :-)
Jeg håber at kunne være færdig med modellen af hovedbygningen i løbet af juledagene - så viser jeg billeder af den frem her på Signalposten.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak