HELJAN MO sammenkoblet med ROCO-materiel

af Svend B J, 15/7 2013, 21:09 (3947 dage siden)

På tyske Drehscheibe er der en som beklager sig over Heljans modeller. Han mener at højdeforskellen på pufferne er for stor ved sammenkobling af andre fabrikaters materiel - og forskellige andre ting. For mig at se er problemet til at overse; jeg har da set det, der er værre.

Jeg har forsøgt at lægge billeder ind i mit svar på Drehscheibe, men her rækker mine evner ikke. Jeg lægger i stedet billederne ind her - så kan de der ønsker at se dem, lægge en tur her forbi i stedet.

[image]
[image]
[image]

--
Svend
[image]

HELJAN MO sammenkoblet med ROCO-materiel

af henho, Ringkøbing, 15/7 2013, 22:29 (3947 dage siden) @ Svend B J

De viste eksempler ser da aldeles tilforladelige ud ;-)

MVH

Henrik

--
Med venlig hilsen

Henrik

HELJAN MO sammenkoblet med ROCO-materiel

af UTJ, 15/7 2013, 22:32 (3947 dage siden) @ Svend B J

MO'eren har en pufferhøjde på 12 mm hvilket bør være korrekt mht konstruktionstegningen. CC-vognen er lidt højere og lige i overkanten i forhold til forbillede. Heljans vogne er konstrueret så puffehøjden er som forbilledet, dvs vist nok ca 1065 mm over skinneoverkant, ubelastet. Hvad andre fabrikater vælger er deres sag. 13 mm er for meget i H0 og 11,5 virker lavt, men er ok i forhold til forbilledets norm.

HELJAN MO sammenkoblet med ROCO-materiel

af Svend B J, 16/7 2013, 20:53 (3946 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Svend B J, 16/7 2013, 21:21

Debatten foregår stadig på Drehscheibe, så jeg lægger yderligere et par billeder ind, hvor man kan se forskellen i pufferhøjde (hvis man kan få øje på den). Aktørerne er: Heljan, Roco, Elotrains og Brawa.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Svend
[image]

Avatar

HELJAN MO sammenkoblet med ROCO-materiel

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/7 2013, 12:38 (3945 dage siden) @ Svend B J

Hej Svend

"Den lille forskel" er ikke let at få øje på, nej - har de andre eksempler at vise på drehscheibe.de til at underbygge påstanden ?.
Der har også kørt en diskussion om pufferhøjde på Sporskiftet - jeg har i den forbindelse fundet mine Roco MY, HELJAN MY, og et udvalg af Märklin godsvogne og Roco godsvogne frem for at sammenligne.
Jeg kunne derved kun konstatere, at Märklins pufferhøjde er over Roco's og HELJAN's pufferhøjde, hvilket derved giver bedre plads til Märklin's aldeles glimrende kortkobling - som jeg ellers hidtil har brugt på alle mine lokomotiver (og Roco's universalkobling på alle vogne).
Denne "øvelse" fik også mine øjne op for, hvorfor Märklins kortkobling støder mod pufferne ved større udsving på både Roco og HELJAN lokomotiver - men det bliver muligvis ikke noget problem, da mindsteradius på min kommende Fremo-model af Frederikshavn Gl. Station er den radius, som Roco Line Medium sporskifterne har (872.4 mm).
Ude i den virkelige skala 1:1 verden varierer pufferhøjden også en hel del - jeg har set eksempler på større afvigelser end hvad der svarer til +/- 0.5 mm i skala H0 - og det har jo gået endda :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak