Rp25... Bør producenterne skelne?

af bahnfannet ⌂ @, Malling, 20/8 2014, 10:36 (3531 dage siden) @ Jan-Eddie

I USA har RP25-hjul været praksis i mange år. Hvad gør Märklin-kørere over there mon?

Jeg tror ikke der er nogen, der kører 3-skinne med andet materiale end dertil indrettet europæisk. :-) Gennem mit website får jeg ofte kontakt med alle mulige forskellige modelfolk og det er min opfattelse, at 3-skinne-anlæg som vi kender dem her i landet er en død sild i USA. Mest fordi man jo gerne bygger modeller af de scener som man omgiver sig med eller finder interessante. I USA er det selvfølgelig amerikanske jernbaner og der er traditionen for 2-skinne stor, så der er ikke rigtig nogen grund til at overveje noget andet.

I Europa har vi stor tradition for to forskellige systemer, og mange er vokset op med Märklin, så her er 3-skinne meget mere udbredt.

I øvrigt har jeg også RP25-hjul på mange af mine vogne og det giver ingen umiddelbare problemer. C-sporet (i Trix udgaven) er designet med henblik på blandt andet RP25-hjul og selvfølgelig NEM-hjul. Trix bygger af og til amerikanertog med RP25 hjul, så det skal sporet selvfølgelig understøtte. Jeg er holdt op med at udskifte hjulene, netop fordi jeg ikke ser det når musikken spiller.

De fleste producenter benytter alligevel NEM-hjul og højden af flangen er meget tæt på RP25 - IMO er vi på marginalerne. Jeg ser ingen grund til det. Hvis jeg er utilfreds med højden på flangen vil jeg hellere skifte til et NEM-hjul og være på den sikre side. Det sker dog næsten aldrig.

Med venlig hilsen
Søren


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak