gennemsnitshøjden på grantræer

af UTJ, 8/2 2014, 19:29 (3739 dage siden) @ D 826

Hejsa

Jeg vil blot spørge om der er nogen herinde som ved noget om hvad ca. gennemsnitshøjden på danske grantræer eller fyrtræer i skovene indtil fældning.

Og om det er den samme højde tilbage i 1950'erne?..

Jeg har kigget lidt på nogle sider på nettet om træer der har fået lov at stå i ca. 200 år bliver max 40 meter høje. Men jeg er godt klar over at vore dages træer sikker ikke står meget længere en 20 år.

Men er der nogen som har et bud op hvor høje træerne i 1:87 skal være..

Mvh. D 826

Alt mellem 20 m og 45 m (de højeste i Linå Vesterskov ved Silkeborg - jeg kender godt von Langens ædelgraner i Nørreskoven ved Furesøen). I Hede- og klitplantager lavere. Skovbryn i vest er lavere end i øst på grund af vindpåvirkningen. Generelt bliver træer ikke specielt høje i Danmark på grund af vinden og de ikke særlig store nedbørsmængder. Et godt bud på en granskov, der ser massiv ud på en modelbane er vel ca 25-30 m og i H0 vil 30 cm høje graner vække berettiget opsigt. Husk også at måle træernes indbyrdes afstand, hvis du skal have det til at se rigtigt ud. Faktisk kan du med træer i korrekt størrelse få toget til at 'putte' sig ved en skovstrækning og det vil være flot, for ikke at sige en enkeltsporet strækning hvir skoven kommer til at virke som en tunnel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak