CRS - indbygning af lys og dekoder (4 fotos)

af cm, 13/6 2013, 12:03 (3979 dage siden) @ h087

Hejsa!

Jeg er begyndt at indbygge lys / ovenlys og funktionsdekoder i min CRS.
Er man den heldige ejer af en CRS fra F-2010, så kan jeg bemærke følgende - der har været min fremgangsmåde (AC digital):

1) afmontér taget forsigtigt

2) lav en "kørnerprik" i begge lanterner. (Dette har jeg gjort under anvendelse af en synål med korkprop som skaft. Nålen opvarmes med lighter og med den varme spids laves en lille "kørnerprik" midt i begge lanterner.

3) der bores gennem lanternerne udefra under anvendelse af stadigt stigende bor-tykkelse. BEM: Vær forsigtig og påpasselig med ikke at beskadige vinduesglasset bag øverste lanterne. BEM: Styrepulten falder nærmest af af sig selv når boret kommer gennem nederste lanterne.Styrepulten er der ikke plads til efter montage af LED.

4) LED's har jeg afkortet polerne på, til ca 5 mm og påloddet passende modstand og begge ledninger. Benene skal bøje opad på nederste lanterne - og lidt nedad på øverste lanterne. LED'ens "lyspind" afkortes med bidetang således at den ikke rager ud forbi fronten. Nederste LED måtte jeg fæstne med lim.

5) Ledningerne har jeg ført ud gennem vinduet i døren mellem Førerkabine og Pass. afd.

6) Lysbomme monteret under taget med dobbeltklæbende tape. Lys til midtergangen lagt over de mellem lysbommene førte ledninger.

7) Hvælvingerne i midtergangen har jeg skåret "hak" i for at få plads til ledninger og midterganslys.

8) Har anvendt funktionsdekoder og "dekoderstik" fra ESU. Nederste lanterne loddes på som "LICHT VORNE" - øverste lanterne som "AUX 1" og ovenlys som "AUX 2"

9) Har anvendt ROCO slæbesko skruet direkte med medfølgende skrue op i boogien under førerkabinen, kabler skal føres op gennem eksisterende hul - på hverside af NEM-skaktens nulstillingsfjeder.

Jeg er endnu ikke færdig med projectet, men skal nok berette om evt vanskeligheder samt køreegenskaber.

mvh
Chr
[image][image]
[image]
[image]

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen
Pris 110 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak