H.O. System.

af Erik V. Pedersen ⌂, 13/5 2013, 16:51 (4010 dage siden) @ Steff

God eftermiddag Erik!

Det var lige godt sa….! DET var jo MIT område i over 25 år! Gammel Gadelandet ligger jo lige til venstre for kroen og løber op mod Gadelandet og dermed Voldparken/Arrildsgård/Kobbelvænget. Men HVOR lå den fabrik – må være absolut lille. Jeg kan overhovedet ikke erindre andet end et par to eller tre etagers ejendomme til venstre, en lang mur til højre og så længere oppe de små husmandshuse og selvfølgelig branddammen og de store par gårde længere oppe. Men en fabrik for MJ? Helt tom. Det nærmeste legetøj jeg kan komme i tanker om, er legetøjskælderen til højre uden for billedet ved posthuset og til venstre i BIO bygningen ”Franks legetøj”. Men HO SYSTEM, der skal jeg lige have noget hjælp. Eller var det op ad Husumvej mod Kildebrøndevej?
(...)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

-----------

Hej Steff.

Tak for svaret: Du er måske ikke den eneste, der skal have hjælp -- hvem ved -- det skal jeg måske også :-)

Da tanken randt mig i hu i går, tænkte jeg straks på, hvad jeg havde med gamle adresser, men desværre ikke noget så gammelt. "Modeljernbanen" årg. 1949-50 blev gennemset for annoncer -nix. Modelbane-nyt, -nix (i det mindste ikke den jeg så i). Jeg mener at kunne huske annoncer i blade, --kan det være Signalposten ??? Jeg har godtnok skrevet i bladet, og fysisk samlet maaaange af dem, --men ikke lært dem udenad. Her kunne måske gemme sig en annonce - men jeg orkede ikke, at bladre samtlige numre igennem.

En eller anden gammel erindring siger Gadelandet, og jeg mener at have været der engang for maaaange år siden - netop for at se, hvordan det/der så ud. Jeg husker det som netop bag kroen og porcelainsfabrikken i en villa. Fabrik ??? Der kan skabes store ting i små huse. Mit eget "Pionérekspressen" blev jo fremstillet i en villa på Amager, i en lille sidegade/-vej til Amagerbrogade.

"Nettet" gav ingen adresser, så der var ingen hjælp. Poser med signaler og lign. var fotograferet, men ingen adresser på det jeg fandt.

Nu er det "lukket ud", --mon der så ikke skulle være en eller anden, der har / kan finde adressen. De kan jo også have "boet" flere steder (det gjorde Pionérekspressen") eller måske have haft både en "administrationsadresse" og et fabrikationssted ???

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=maj-2013


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak