Lidt sommergult, DSB litra ZE 502 833 i spor 1.

af Steff, 26/5 2020, 13:30 (1431 dage siden) @ Claus Nielsen

Et faktisk nemt projekt, der næsten kun omhandler anskaffelse, adskillelse, maling, samling, påføring af dekaler og afsluttende matlak.
Hele processen og ikke mindst vognens – synes jeg – meget spændende jernbanehistorie, især set med efterkrigens øjne, finder man beskrivelse af her:

https://spor1nyt.dk/shell-tankvogn-dsb-litra-ze-502-832-2/

Det er en STOR bogietankvogn ligemeget hvilken størrelse man køre (indhold i virkeligheden 630 hl, længde i spor 1 38,9 cm!!
Næsten alle modeljernbanestørrelser (minus spor T og 0) har en model der kan fordanskes. Vogntypen findes/fandtes i spor N Bachmann/Liliput nr. L265961, Spor H0 Liliput nr. L912314 og endelig spor 1 katalog 58661 (fandtes i flere udgaver firmavarianter med forskellig nr.).
Jeg købte vognen brugt (ny) hos Tikøb og den findes på e-bay mellem 800 til 1200 kr. afhængig af påskrifter.
Der er flere varianter/udgaver af vognen fra 1955 (optaget i DRM II) frem til udrangeringen i 1987, se bl.a.

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1893&vognid=2113

samt denne uges opdateringer:

https://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?aar=1980&vognid=88

Yderligere kan man se ”min” udgave fra midten af epoke III under første henvisning, her med tillæg ”med ICA”.
Påskrifterne er hos mig fra KM-text, der lige på en prik passer til ”min epoke”. Men det kan ikke udelukkes at også Skilteskoven dukker på et tidspunkt.
Herunder et par billeder af modellen og et af forbilledet hos WIFO.
[image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen og eventuel god fornøjelse

Steffen Dresler

NB: Hvor kunne man da håbe er nogen ville sætte sig sammen og skrive ”værket” om de overtagne tyske og udenlandske tankvogne efter krigen. Det er spændende læsning både danmarks- og jernbanehistoriemæssigt. Bl.a. blev over 30 ex. WIFO- og tilsvarende Kriegsmarinewert tankvogne overtaget af de private selskaber efter krigen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak