Hobbytrades D-maskine

af Morten Flindt Larsen, København K, fredag 11. oktober, 2019, 21:52 (56 dage siden) @ Claus E. Hansen

Har tidligere lavet en test med min D-maskine. Den kan klare 10-12 godsvogne på en max 2,2 % stigning. Ellers falder trækkraften dramatisk.

Et forslag til forbedring af trækkraft er at lægge noget ekstra vægt ind i førerhuset, men ulempen er så at det slider mere på motoren.

Den var meget fremme da den kom frem i sin tid, men i dag ville den nok være lavet helt i metal. Plasticoverdelen er meget sart.

Mvh
Claus

Hej Claus,

Tak for dit testresultat. Den største belastning på virkelighedens D-maskiner var hele 800 tons i godstog på strækningen mellem Slagelse og Korsør, men mit "indre billede" af D-maskinen er, at den som regel fremførte mere beskedne og dermed også mere modeljernbaneegnede godstog. Hvis man på modeljernbanen har en hovedstrækning, hvor der er brug for at trække "800 tons", bruger de fleste vel en N-maskine i stedet.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

På nattog med de sorte mænd
På nattog med de sorte mænd
Pris 251,- kr.
 Læs mere 

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen