Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af cm, 19/2 2016, 09:27 (2995 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Tillad mig et par indledende spørgsmål, da det synes beskrevet som en meget "bred" opgave.

"helst i ministørrelse": Hvilket størrelsesforhold har museet tænkt sig at bygge i ??? H0 - 1:87 eller N - 1:160.

Skal anlægget kunne køre til daglig i museets åbningstid -driftssikkert og ubetjent- så er størrelse N vel ikke den bedst egnede størrelse. Eller skal det bare stå stille og "se ud" ???

". . . en modeljernbane der dækker (dele af) strækningerne Randers-Grenaa, Aarhus-Grenaa, Grenaa-Gjerrild-Ryomgård og måske Trustrup-Ebeltoft." Har museet overvejet, hvor meget det fylder, --hvis det ikke skal ligne "spor-spaghetti" ???

". . . tidsmæssigt til ca. 1917." Med det tidssnit skal vel næsten alt rullende materiel fremstilles eller efterbehandles til formålet (det er næppe meget, man "bare" kan købe sig til).

Alle bygninger skal formentlig også mere eller mindre bygges til anlægget. "Det lille hus på landet" er vel det næsten samme i dag, som i 1917, men de fleste større bygninger (til købs) er nok fremstillet i et mere nutidigt udseende.

Har museet adgang til tilstrækkelige byggetegninger til -især- relevante bygninger, private som stationer ???

Skal anlægget være "åbent" eller bag beskyttende glas ??? Hvem skal tørre støv af og rense skinner (på et så stort anlæg) og vedligeholde -især- de trækkende enheder.

---------------

For en del år siden, blev jeg selv forespurgt af en lokal kommunalt ansat leder, om jeg kunne/ville medvirke til at bygge en lidt tilsvarende model af Ballerup by og station i størrelse H0 - 1:87 (også med tidssnit for omkring 80-100 år siden). Da han blev klar over, hvor meget det fyldte, talte han aldrig mere om det, --og det var kun een station med omgivelser ! ! !

Jeg vil ikke fratage museet lysten, men det er / der er da vist noget, man skal overveje meget nøje.

Sluttelig kommer så spørgsmålet, hvem der skal bygge det og prisen. Tidssnit ca. 1917 kunne lede hen mod tanken om, at det skulle åbnes / ibrugtages i ca. 2017. Det kunne måske også blive et problem.

Hilsen,
Erik V. Pedersen,
Ballerup.
www.evp.dk

[image]

.

Lokalhistorisk Museum i Vamdrup, har bygget en gengivelse af Vamdrup Station i 1:87 (h0) -her er der udelukkende tale om stationen. På dette link til TV-Syd's udsendelse "Naboer" - ses anlægget.
LINK til NABOER - TV SYD - VAMDRUP

mvh
Chr

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak