1. gen. S-tog. 1:87-byggesæt, -tegning/-beskriv, med 3 fotos

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/6 2013, 10:55 (3970 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Fortsættelse af ovenstående Georg Schmidt-indlæg.

Indsat her nogle model-fotos af den/de omtalte skaller:

Hvis vi begynder forfra ser vi her:
[image]
Frontpartiet af motorvognen: Yderst i midten ses et hak i tagkanten. Dette er min forberedelse til befæstigelse af øverste gule slutlanterne. Denne sidder "rimelig luftigt" på 1:1-udgaverne, men jeg mener, at jeg er nødt til at sætte den lidt i "læ" af vognkassen - ellers bliver den næppe siddende byggefasen igennem.

Herefter følger 4 huller / antydninger af hvor ting skal anbringes. Forreste, venstre er til trykluftfløjten / treklangs-fløjten og hullet i midten, bagved er til en tagventilator (ses på næsten alle fotos). Så er der de to små markeringer på hver side af "midterlinien". Jeg synes ikke, at jeg har set fotos med "noget" dér ! ! !

Næste foto, midten:
[image]
Billedet er ikke "for skarpt" - og det er måske fint nok ;-) Her skal alt omkring ledningsadskilleren anbringes, og her vil Georgs fotos være en god hjælp.

Sidste tagfoto:
[image]
Igen ses en antydning af at "noget" skal placeres i hullet i nederste, venstre side. Georgs fotos viser her endnu en tagventilator, men af anden type end den første. Ingen af dem var vedlagt sættet, --så det bliver sikkert kreativt hjemmearbejde (kan også købes ! ! ! men er man modelbygger eller . . . ).

Af alle tre fotos fremgår, at man har valgt at "nedlægge" fødekablerne på tagfladen med holdere hen over, i modsætning til den normale friluftsudførelse, der var det normale. Dette er en af årsagerne til, at jeg bliver i tvivl om anvendelsen af 10 vedlagte isolatorer ! ! !

Sluttelig et foto af vognbundene:
[image]
Igen er der ingen anvisninger til anbringelsen af diverse dele. Her ses en første prøveanbringelse ud fra de tegninger (Allan Hansen) jeg har til rådighed af disse leveringer samt tilgængelige fotos.

Det er ikke altid lige nemt at se på tegningerne, hvad "signaturerne" dækker over, og kombineret med de dele, der er vedlagt sættet, bliver det ofte nærmest sværere - antal og udførelse passer ikke altid sammen.

-------

Her begynder så "udskilningsløbet" blandt fotos og tegninger, for at finde ud af, hvad der er hvad.

Her ses Georgs herlige fotos -- husk også at se på alt det udenom det egentlige -- Herlige fotos:

Fandt nogle fotos fra omkring 70-71 der muligvis kan vise lidt.
[image]
MM 784.
[image]
[image]
Pantograferne på vel fra 3. lev. er af en sværere konstruktion end 1 og 2. lev der er mere "luftig" (rør)konstruktion.
[image]
[image]
MM 714.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg


----------


Hilsen / TAK,

Erik V.
www.evp.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak