RAL farven på lidt mere materiel!

af UTJ, 2/8 2023, 19:00 (274 dage siden) @ Steff

Kære Ulrik m. fl.

Når jeg går ind og svare, at farven på 2. G S-toget som spurgt om, er "Lyntogsrød" jf. bemærkning herom i John Poulsen Og Morten Flindt Larsens S-togsbog, er det jo fordi jeg tror på dem. Og så svare det også til de farveskemaer, der er udfærdiget på baggrund af DSB egne farvifte og hvorpå farvekyndige har TILNÆRMELSESVIS prøvet at angive farven i RAL skemaet.
Når jeg læser bl.a. "Hovedtegning HM 117a (udvendig maling og påskrifter), oprindelig WEGMANN & Co., angiver de lyntogsfarven til RAL 3003 og et andet sted som DSB rød nr. 11.

Jeg er IKKE dygtig nok til at afgøre de små farveforskelle der er om det er DSB nr. 11 rød i 1931 farve- eller nr. 36 rød i 1929 udgaverne, hvorfor jeg holder mig til det jeg kan læse på en fabrikstegning, nemlig RAL 3003.

Og igen, vi ved jo alle at farver er religion, altså hvordan øjet opfatter farven og under hvilke omstændigheder m.h.t. lys, slidtage eller malerens bedømmelse (ædrulighed;-) ). Den opgivne farve er den bedste JEG kan komme på er den MEST korrekte med de usikkerheder er nu engang er.

Men, SCANDIA og eller FRICHS må jo have malet 2. G S-togene efter nogle DSB angivelser, så der skal man nok lede også:

Se det er jo uddybende og ikke så kategorisk. Det skal nemlig ikke hedde at DSB's røde var en RAL-farve før DSB selv begyndte at bruge den. Kender godt til at tyske fabrikker nærmest partout skal have alle farver oversat til RAL for at producere, hvilket du jo er stødt på med 1963-lynet. Tilnærmelser er helt fint, sålænge det er tilnærmelser og vurderinger og at det fremgår.
I ovenstående skriver du endda ud fra hvad du danner din vurdering og det er jo forbilledligt ;-)

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak