Skift af hjul på L.S. Models

af jhcn, Lystrup/Århus, 10/9 2013, 13:12 (3891 dage siden)

Jeg har bl.a. fulgt med her: Link
og har derfor købt sættet med 2 vogne fra L.S. Models - nr. 49016.

Hold da k... hvor er de flotte, men nu kører jeg jo AC, så jeg vil gerne have skiftet DC-hjulene ud med tilsvarende AC.
Normalt er det relativt nemt, men på disse vogne driller det mig virkelig meget, bl.a. fordi jeg måske er for nervøs for at ødelægge noget.
Derfor - er der nogen som har erfaring med tilsvarende operation, hjulene skal jo løftes ovenud, eller måske kan bogien skilles af?

På forhånd tak!!

--
Henrik

Skift af hjul på L.S. Models

af Denis Petersen, 10/9 2013, 20:34 (3891 dage siden) @ jhcn

Jeg kan anbefale at du forsigtigt fjerne skivebremserne og skifter hjulene
Det burde ikke være det store problem
Og du har ret de er %€/(/&&/#€%/#€/ flotte :-)

Mvh

Denis Petersen

Skift af hjul på L.S. Models

af jhcn, Lystrup/Århus, 12/9 2013, 21:58 (3889 dage siden) @ Denis Petersen

Jeg kan anbefale at du forsigtigt fjerne skivebremserne og skifter hjulene
Det burde ikke være det store problem
Og du har ret de er %€/(/&&/#€%/#€/ flotte :-)

Mvh

Denis Petersen

Hej Denis

Tak for tippet! Så fik jeg alligevel vippet hjulene ud den vej jeg ikke troede mulig. Og nu er der så AC-hjul på - og jeg kunne igen sidde og beundre de sindssygt flotte vogne. Meget dyre, men meget dejlige!

--
Henrik

Skift af hjul på L.S. Models

af Jan Bøgedal Slundt @, 13/9 2013, 00:49 (3889 dage siden) @ jhcn

Hej Henrik.. kan du ikke vise nogle billeder :-) hvor meget måtte du slippe for dem..?

mvh.

Jan

Skift af hjul på L.S. Models

af jhcn, Lystrup/Århus, 13/9 2013, 11:27 (3888 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Henrik.. kan du ikke vise nogle billeder :-) hvor meget måtte du slippe for dem..?

mvh.

Jan

Hej Jan

Jeg skal prøve om jeg kan tage nogle billeder der yder vognene retfærdighed, prisen var 1000 kr. Det er MANGE penge for mig, men vognene er bare så flotte, og en slags gulerod ovenpå tre uger med alt for meget arbejde...

--
Henrik

Skift af hjul på L.S. Models

af Jan Bøgedal Slundt @, 13/9 2013, 21:22 (3888 dage siden) @ jhcn

:-) kvalitet koster.. jeg har selv lige købt 2 svenske B1 personvogne fra NMJ til kr. 450,- pr. stk. de er også meget flotte :-)
Jeg skal på et tidspunkt ha' nogle tyske personvogne fra L.S. Models Bm, Bcm i creme/blå til mine internationale stammer.. men pengene mangler lige pt :-(

mvh.

Jan

Skift af hjul på L.S. Models

af Denis Petersen, 14/9 2013, 07:08 (3887 dage siden) @ jhcn

Når man tænker på den kvalitet som L.S. Models levere i forhold til andre fabrikater så er det faktisk ikke dyrt
Og de er meget gennemførte
Jeg køber kun vogne fra L.S.Models nu da jeg syntes de er samlet på bedre måder end f.eks Roco

Denis Petersen

Skift af hjul på L.S. Models

af jhcn, Lystrup/Århus, 18/9 2013, 16:02 (3883 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Henrik.. kan du ikke vise nogle billeder :-) hvor meget måtte du slippe for dem..?

mvh.

Jan

Så fik jeg tid til billeder - og mulighed for at tage vognene med udenfor hvor lyset er lidt bedre!
Jeg er - udover det flotte udseende - vild med at vognene kobler så flot og tæt med Roco universal koblinger.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

--
Henrik

Avatar

Skift af hjul på L.S. Models

af Futfar, Kajerød, 18/9 2013, 16:43 (3883 dage siden) @ jhcn

Fantastisk flot. Så detaljerede bogier har jeg aldrig set før. Og så er det jo flotte billeder;-) Tillykke med de lækre vogne:-) Nåhh ja og så Kirstine Meyer, en flot maskine, men koblingerne lader jo en del tilbage at ønske:-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

EA Koblinger

af Futfar, Kajerød, 21/9 2013, 15:22 (3880 dage siden) @ Futfar

Som jeg skriver lader EA'erens koblinger meget tilbage at ønske. Der er ganske vist en NEM-skakt, men ingen kinematik. (ACME BR 186-002 Hectorail, har 100% velfungerende koblinger med kinematik). Efter forholdsvis få drifttimer, begynder koblingerne på mine EA-maskiner at hænge så meget, at kørsel som skubbende lok til styrevognskørsel ikke kan lade sig gøre på strækninger med kryds- og sporskifter. Jeg kører tre-skinne med Fleischmann-profi koblinger, som er velfungerende på alt mit øvrige materiel. Det skal nævnes, at jeg har forsøgt med alle de typer koblinger jeg har kendskab til, men da det er manglende stabilitet og koblingskinematik der synes at være problemet, er jeg tæt på at kaste håndklædet i ringen. Jeg kender til, og bruger enkelte steder Symoba til at opnå en kinematikvirkning, men jeg kan ikke finde en brugbar løsning, uden at skulle foretage en større ombygning. Og det er jeg helst fri for. Kan nogen hjælpe?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA Koblinger

af Denis Petersen, 22/9 2013, 16:47 (3879 dage siden) @ Futfar

Hvad med fast sammenkoblet hvis du alligevel kører push/pull tog ?

Denis Petersen

Avatar

EA Koblinger

af Futfar, Kajerød, 22/9 2013, 17:51 (3879 dage siden) @ Denis Petersen

Dit forslag til fast sammenkobling er ikke dårligt, og tak for det, men jeg bruger EA til flere ting, f.eks. også til godstog. En fast sammenkobling vil stort set eliminere problemet med hængende koblinger, for en tid, men den manglende kinematik vil stadig være et problem. Nu ved jeg ikke om du selv har et eller flere eksemplarer af racen, hvis ja, vil du snart opleve, at den mildest talt primitive kobling, falder af, knækker eller på anden vis "går i udu". Det er synd, for det er nydelige maskiner, der i alle andre henseender til fulde lever op til betegnelsen: En pragtmaskine.
Men jeg takker for din ulejlighed og dit råd.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA Koblinger

af Denis Petersen, 22/9 2013, 19:23 (3879 dage siden) @ Futfar

Jeg har alle 3 så kender det skam godt

Denis Petersen

EA Koblinger

af h087 ⌂, bagsværd, 22/9 2013, 20:16 (3879 dage siden) @ Futfar

Hej

en hurtig skitse
har du mulighed og er der plads til dette
jeg har med held på mange vogne og maskiner med at bruge en hæfteklemme/ bukket tynd pianotråd som "holde oppe støtte" ved hængende koblinger
håber at du kan læse skitsen
mener at jeg engang på sporskiftet viste dette ophæng i billeder ved bla Heljanvogne - som havde dette problem engang - men som Heljan siden har løst på deres vogne

[image]

øverste til venstre : set forfra
øverste til højre : fra siden
nederste : set på bunden

ps må ikke klemme koblingsarmen, så lidt spillerum skal tilpasses

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

EA Koblinger

af jhcn, Lystrup/Århus, 22/9 2013, 20:38 (3879 dage siden) @ h087

Hej

en hurtig skitse

Hej Henning

Det ser spændende ud! Kan du ikke vise det med billeder?
Forresten er det sjovt at se som denne tråd udvikler sig! Nogle finder det måske forvirrende, men jeg lærer hele tiden noget nyt og læser gladeligt det hele!!!

--
Henrik

EA Koblinger

af Sydbanen, 22/9 2013, 21:07 (3879 dage siden) @ jhcn

Jeg læser også spændt med:-D jeg har nemlig 3007 og den nyeste 3002, det kunne jo være man skulle prøve denne installation før der bliver problemer :):-D

Avatar

EA Koblinger - ophængsbilleder fundet (hæfteklemme)

af Futfar, Kajerød, 23/9 2013, 16:59 (3878 dage siden) @ h087

Tusind tak Henning. Dine skitser er let forståelige, men med de fine billeder er enhver tvivl om projektets udførelse, fejet bort:-P Nu er det så "blot" om at jeg får mine mange tommelfingre i sving;-) . Så er der jo det med den manglende kinematik, men jeg fornemmer at det kan klares med en forøgelse af koblingslængden med en 1 eller 2mm krave fra Symoba. Det trick har jeg tidligere anvendt på materiel hvor kortkoblingerne koblede lige lovlig tæt. Forstået på den måde, at begge vognender skulle løftes for at sammenkoble, men besynderligt nok er der ingen problemer med kørslen:-P ikke engang på R1 kurver! Ja jeg ved godt at det er fy-fy med R1, men pladshensyn kræver denne radius visse steder:-| Men det kan jo kun lade sig gøre hvis kinematikken er velfungerende. Men så er der jo lige en ting mere i den forbindelse, hvis jeg må bruge det udtryk;-)
Når koblingen så ikke kan komme i bund i skakten, og låses fast, er der lige en udfordring mere: Hvis skakten er meget stram at montere koblinger i, så er alt jo OK, men hvis ikke:-( Jeg tror ikke at jeg har lagt et guldæg, men montering af en lille kile hjælper; der skal nogen fingerfærdighed til, men det er lykkedes for mig. Den spidse ende af en tandstikker klippes af i passende længde, og monteres bagfra i skakten. Med passende længde mener jeg, husk at gøre den så lang at man kan få fat i dens uspidsede ende med en spidstang, ellers bliver det ikke sjovt at skulle skifte kobling, hvilket jo må forudses at skulle foretages med mellemrum:-)

Endnu en gang tak til dig Henning, og til Jer andre for udvist interesse for sagen. Det er glædeligt at konstatere, at andre følger med i tråden, sammen kan vi næsten altid finde en løsning:-)

Der går måske lidt tid, men jeg skal nok vende tilbage med resultatet af denne spændende operation.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA Koblinger - ophængsbilleder fundet (hæfteklemme)

af jhcn, Lystrup/Århus, 23/9 2013, 20:24 (3878 dage siden) @ Futfar

Endnu en gang tak til dig Henning, og til Jer andre for udvist interesse for sagen. Det er glædeligt at konstatere, at andre følger med i tråden, sammen kan vi næsten altid finde en løsning:-)

Der går måske lidt tid, men jeg skal nok vende tilbage med resultatet af denne spændende operation.

Jeg vil også gerne skrive tak til Henning - det hjalp meget for min forståelse at se de billeder.
Jeg vil se frem til resultatet af ovenstående operation, men håber faktisk at min EA'er klarer sig uden...

--
Henrik

Avatar

EA Koblinger - ophængsbilleder fundet (hæfteklemme)

af Futfar, Kajerød, 24/9 2013, 19:27 (3877 dage siden) @ Futfar

Mørke skyer trænger sig ind på projektet:-| Da der jo ikke er nogen form for kinematik på EA'erens koblinger, betyder det at den fine løsning med "et stykke tråd/hæfteklemme", skal udvides med at den pgl. tråd skal beskrive en bue som nøje følger koblingskaktens udsvingsbue. Som jeg ser det, kan den fine løsning, og meget informative billedserie Henning venligst har udsendt, kun bruges hvis der er en velfungerende kinematik. Som løsning på problemet med en kobling der "hænger", er Hennings forslag helt klart brugbart, så nu mangler jeg "bare resten".
Kommer tid ,kommer råd, jeg vender tilbage.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

EA Koblinger - ophængsbilleder fundet (hæfteklemme)

af h087 ⌂, bagsværd, 24/9 2013, 21:41 (3877 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 24/9 2013, 22:07

:-)

sorry sorry

ja - havde en lumsk anelse om det, og burde have gjort opmærksom på at jeg ikke havde prøvet det med materiel der ikke havde kinematik - der gør jeg jo det - at jeg fjerner den gamle kobling - og sætter et nyt koblingophæng op fra Roco/RIBU/Fleischman/Symoba/Makette eller andre op, hvad der nu passer bedst til lige det stk materiel
men hvis man nu laver den i pianotråd - der jo ret stift - og former dem ??? hvad så

mvh
henning h087

markette kortkoblingsophæng
http://www.makette.de/makette/kkk.html
Markette i det hele taget - der er også gode modeller
http://www.makette.de/makette/start.html

og her en Electro-tren vogn fra halvfjersene hvor der er udskiftet A kobling med Roco kortkoblingsophæng + profi kobling
[image]
[image]
[image]
[image]

skal finde frem med de forskellige løsninger jeg har brugt - tager bare lidt tid - idet det meste er pakket ned !!!

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Skift af hjul på L.S. Models

af Jan Bøgedal Slundt @, 20/9 2013, 13:53 (3881 dage siden) @ jhcn

De er rigtig flotte Henrik, det eneste minus er måske at puffere undervogn m.m. er lysegrå, de burde være sorte, så her må du igang med patinering :-)

mvh.

Jan

Skift af hjul på L.S. Models

af jhcn, Lystrup/Århus, 20/9 2013, 22:35 (3881 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

De er rigtig flotte Henrik, det eneste minus er måske at puffere undervogn m.m. er lysegrå, de burde være sorte, så her må du igang med patinering :-)

mvh.

Jan

Uhhhh.....
Jeg tror der er meget langt til at mine evner til at patinere er gode nok til så flotte (og dyre!) vogne...

--
Henrik

Skift af hjul på L.S. Models

af Jan Bøgedal Slundt @, 21/9 2013, 09:54 (3880 dage siden) @ jhcn

De er rigtig flotte Henrik, det eneste minus er måske at puffere undervogn m.m. er lysegrå, de burde være sorte, så her må du igang med patinering :-)

mvh.

Jan


Uhhhh.....
Jeg tror der er meget langt til at mine evner til at patinere er gode nok til så flotte (og dyre!) vogne...

:-)

Jeg forstår dig godt.. jeg har også så mange lokomotiver og vogne som burde patineres men de er stadig ikke malet..

mvh.

Jan

Avatar

Skift af hjul på L.S. Models

af Futfar, Kajerød, 21/9 2013, 15:40 (3880 dage siden) @ jhcn
redigeret af Futfar, 21/9 2013, 15:43

Ved nærkig på dine rigtig gode billeder, ser jeg, at der i den ene vognende er en blændet dør, men dørgrebet og trin til ombord-og afstigning, sidder der stadig? Jeg er da ikke i tvivl om at modellen er korrekt, men det ser da pudsigt ud:-P Men det er der vel også en forklaring på:-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak