SJ vogne i København..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/5 2013, 09:29 (4005 dage siden)

Hej rødder....

Jeg skal lave en stamme af svenske og norske vogne fra 80'erne, de gik fra Helsingør til København og var næsten altid trukket af MY, indtil EA tog over sidst i 80'erne.

Jeg mangler lidt info om specielt svenske 2. klasses vogne. NMJ har 2 typer, en B1 & en B5L, de skulle ha' været i drift fra '70 til '95, men hvilken type kørte til København...?

mvh.

Jan

SJ vogne i København..?

af M. Thomsen, 18/5 2013, 09:34 (4005 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Både for SJ og NSB gælder det at de vogne der har K som underlitra, blev benyttet og kun disse.

M. Thomsen

SJ vogne i København..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/5 2013, 10:03 (4005 dage siden) @ M. Thomsen

Både for SJ og NSB gælder det at de vogne der har K som underlitra, blev benyttet og kun disse.

M. Thomsen

Hej Thomsen :-)

Jeg er helt med på at vognene med løb til København havde et underlitra "K" , men der er desværre ikke lavet 2. kl. SJ vogne med underlitra "K" , så jeg må nøjes med den rigtige type uden "K" så er det B1 eller B5L...?

mvh.

Jan

SJ vogne i København..?

af M. Thomsen, 18/5 2013, 11:33 (4005 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Både for SJ og NSB gælder det at de vogne der har K som underlitra, blev benyttet og kun disse.

M. Thomsen


Hej Thomsen :-)

Jeg er helt med på at vognene med løb til København havde et underlitra "K" , men der er desværre ikke lavet 2. kl. SJ vogne med underlitra "K" , så jeg må nøjes med den rigtige type uden "K" så er det B1 eller B5L...?

mvh.

Jan

Generelt var det B1 i firserne, men senere i halvfemserne droppede man de lokale danske vogne og så kom B5 i spil.
Oplysninger hentet i Internationale tog via Øresund. (Banebøger)

M. Thomsen

SJ vogne i København..?

af M. Thomsen, 18/5 2013, 11:37 (4005 dage siden) @ M. Thomsen

Ps. Der findes en B5 K med katnr. NMJT 205.301

SJ vogne i København..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/5 2013, 11:49 (4005 dage siden) @ M. Thomsen

Ps. Der findes en B5 K med katnr. NMJT 205.301

Hej igen, ja den har jeg set, men den er desværre Blå/sort - jeg vil helst ha' den i brun, så passer den også bedre til MY'eren :-)

SJ vogne i København..?

af cm, 18/5 2013, 18:22 (4005 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt


Hej igen, ja den har jeg set, men den er desværre Blå/sort - jeg vil helst ha' den i brun, så passer den også bedre til MY'eren :-)

-det nærmeste jeg umiddelbart kan finde ved kort granskning af NMJ's katalog 2013 er modellen af NSB B3K 25667, produktnummer NMJT 106.302, men NMJ skriver ikke meget om hvornår præcist vognene så sådan ud.

Den vogn kan man så finde lidt mere om på materieldatabasen. Heraf fremgår det at vognen har eksisteret fra 1972 - 2000. Det "overlapper" jo fint din periode, men hvorvidt det rød/sorte design er anvendeligt til dit formål, ved jeg ikke.

mvh
Chr

--
[image]

SJ vogne i København..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/5 2013, 11:41 (4005 dage siden) @ M. Thomsen

Både for SJ og NSB gælder det at de vogne der har K som underlitra, blev benyttet og kun disse.

M. Thomsen


Hej Thomsen :-)

Jeg er helt med på at vognene med løb til København havde et underlitra "K" , men der er desværre ikke lavet 2. kl. SJ vogne med underlitra "K" , så jeg må nøjes med den rigtige type uden "K" så er det B1 eller B5L...?

mvh.

Jan


Generelt var det B1 i firserne, men senere i halvfemserne droppede man de lokale danske vogne og så kom B5 i spil.
Oplysninger hentet i Internationale tog via Øresund. (Banebøger)

M. Thomsen


Hej igen Thomsen :-)

Okay, men hvad var forskellen mellem B1 & B5L, og hvornår kom B5L i spil..?

mvh.

Jan

SJ vogne i København..?

af M. Thomsen, 18/5 2013, 12:01 (4005 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt


Okay, men hvad var forskellen mellem B1 & B5L, og hvornår kom B5L i spil..?


Forskellen er at B1 vogne havde store midtergangsafdelinger, mens B5 havde kupeer og saloner.
B 5 blev ombygget med tjenestekupe og derefter brugt i Dk fra ca. 1990.

SJ vogne i København..?

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/5 2013, 18:16 (4005 dage siden) @ M. Thomsen


Okay, men hvad var forskellen mellem B1 & B5L, og hvornår kom B5L i spil..?

Forskellen er at B1 vogne havde store midtergangsafdelinger, mens B5 havde kupeer og saloner.
B 5 blev ombygget med tjenestekupe og derefter brugt i Dk fra ca. 1990.

Okay Thomsen :-)

Så er det 2 stk B1 jeg skal have :-)

mvh.

Jan

Ved du Thomsen...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/5 2013, 22:12 (4005 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Thomsen..

Ved du om der var rejsegodsvogne med.. eller pakvogne enten fra SJ eller NSB..?

mvh.

Jan

Ved du Thomsen...?

af M. Thomsen, 19/5 2013, 18:58 (4004 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Thomsen..

Ved du om der var rejsegodsvogne med.. eller pakvogne enten fra SJ eller NSB..?

mvh.

Jan

Svenske F6 vogne blev benyttet i dk, men mest i nattog og for eksempel i 1988 i dagtog til Oslo
sammen med NSB vogne.
Tror ikke de blev brugt i de dagtog du er ude efter, har aldrig set et billede af det, men måske andre ved bedre.
Tror ikke der blev anvendt norske rejsegodsvogne i den tid du tænker på, det var svenske vogne der blev benyttet
i tog til Oslo.

Hvis du kan bruge 1981 til noget så var der et tog der hed vikingen til stockholm.

Diesellok - DSB lokalvogn til Helsingør - SJ AB3 + B + B + F 6 alle til Stockholm.

SJ vogne i København..?

af UTJ, 19/5 2013, 07:20 (4005 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

1. Du skal få fat på bogen INTERNATIONALE TOG VIA ØRESUND
2. Du finder et par K-mærkede SJ-vogne her:
http://shop.nmj.no/index.php?cPath=351_352_414&osCsid=10c2fa06c6e6496ea75c3a4b385dbb43


Hej Svend..

De opfylder jo ikke epoken, de vogne er fra før 1970.. og jeg efterlyste vogne fra '83 til '90 :-(

Så må du undersøge videre i denne bog: Personvagnar av 1960-talsmodell. Så kan du sammenstille oplysningerne med de tilgængelige vogne NMJ har fremstillet og om der er noget som kan tilfredsstille ;-)

Du kan også finde gode oplysninger på Vagnguiden om dine ønskede vogne (og meget andet).

SJ vogne i København..?

af Svend B J, 19/5 2013, 21:57 (4004 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

De opfylder jo ikke epoken, de vogne er fra før 1970.. og jeg efterlyste vogne fra '83 til '90 :-(

Hvor stor er forskellen egentlig? Et andet logo og en anden revisionsdato??

--
Svend
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak