Sådan bygger du lyd i din Köf ! (3 fotos)

af cm, 10/4 2013, 14:05 (4043 dage siden)

[image]
[image]
[image]

1) Afmontér forreste aksel og udskift med eger-hjul.
2) Tilpas 1 lille stykke pap - ca 14mm x 2 mm
3) fastgør papstykket som vist med sekundlim, således at endestykkerne stikker ind mellem egerne.

Bem: Forreste hjulaksel bør være den lydgivende, eftersom ressonnans'en fra førerkabinen kan føles for voldsom.

Bem: Lyden fra motoromdrejningerne følger automatisk Köf'ens hastighed på anlægget.

Bem: Der bør ikke flyttes på eksisterende CV-værdier, i forbindelse med montagen.

Bem: Jeg fraskriver mig ethvert ansvar for skader som følge af ubehændig montage.

Bem: Jeg fraskriver mig i det hele taget ethvert ansvar.
;-) :-P

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Sådan bygger du lyd i din Köf ! (3 fotos)

af Futfar, Kajerød, 10/4 2013, 14:31 (4043 dage siden) @ cm
redigeret af Futfar, 10/4 2013, 14:46

Hvad med kvaliteten af det omtalte stykke pap? Må det godt være fra en OTA Solgrynpakke? :-D

Da hjulafstanden på Märklins trækaksler er 14 mm, skal vi vel op på 14,2 mm? :-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Sådan bygger du lyd i din Köf ! (3 fotos)

af cm, 10/4 2013, 15:14 (4043 dage siden) @ Futfar

-har ingen erfaringer med pap'et fra OTA. Har anvendt et af disse uforklarlige løse stykker pap, der falder ud når man åbner en æske med et sporskifte fra Märklin...:-)
mvh
Chr

--
[image]

Sådan bygger du lyd i din Köf ! (3 fotos)

af Gert, 10/4 2013, 15:50 (4043 dage siden) @ cm

-så er det jo en original Märklin lyd!

Gert

Sådan bygger du lyd i din Köf ! (3 fotos)

af cm, 10/4 2013, 16:17 (4043 dage siden) @ Gert

-det kan man sige, ja! :-)
mvh
Chr

--
[image]

Sådan bygger du lyd i din Köf ! (3 fotos)

af bygger01, 10/4 2013, 14:55 (4043 dage siden) @ cm

Det er ligesom da man som barn på cyklen satte et stykke pap med klemme på forgaflen ind i egerne

Og de rigtig smarte kunne regulere i farten med en snor, der sad på styret

Skal Din opfindelse betragtes som analog eller digital

Sådan bygger du lyd i din Köf ! (3 fotos)

af cm, 10/4 2013, 15:15 (4043 dage siden) @ bygger01

-digitalt: informationsmængden begrænser sig til een bit. ENTEN sidder papstykket korrekt - ELLER også gør det ikke!
:-)
mvh
Chr

--
[image]

Sådan bygger du lyd i din Köf ! (3 fotos)

af jhcn, Lystrup/Århus, 10/4 2013, 17:28 (4043 dage siden) @ cm

Så kan man jo både tænde og slukke lyden! Det kan man ikke i mine gamle MYere, så det er da vildt blæret - og mere end een bit? :-)

--
Henrik

Avatar

Sådan indbygger du lyd i litra EA i skala 1:1

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/4 2013, 20:47 (4042 dage siden) @ cm
redigeret af Carsten B. Thomsen, 11/4 2013, 20:50

Hej Christian

Tak for den fremragende idé ;-)
Jeg formåede (kun netop) at dy mig - i forbindelse med at kende forskel på en EA og en ME i denne tråd - med at oplyse, at ME'en er den, der siger brum-brum, mens at lokomotivføreren i EA'en selv må sidde og sige lyden.
Men det ser ud til, at du har fundet en løsning, så lokomotivføreren kan spares for denne ekstra opgave - papstykkernes tryk mod hjulene (og dermed lyden) reguleres således ved hjælp af en snor, der føres ind gennem sidevinduet, så kan lokomotivføreren regulere lyden, alt efter om det går op eller ned ad bakke.
Lige nu er DSB igang med at renovere EA'erne, så tiltaget burde måske hellere optages i renoveringsprogrammet, af hensyn til de stakkels lokomotivføreres mundtøj (og førerbordet, såfremt det ikke er stænktæt) :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak