Nyheder fra Hobbytrade

af Jan-Eddie, 1/2 2013, 16:20 (4112 dage siden)

Så er der spændende nyt fra Hobbytrade: Her
m.v.h.
Jan-Eddie Mathiasen

Nyheder fra Hobbytrade litra D og MT +

af Steff, 1/2 2013, 17:55 (4112 dage siden) @ Jan-Eddie

Det bliver jo spændende at se om det kommer ud over de viste "prototyper". Det kan man jo kun håbe på.
Den viste D II epoke II (Vakuum udstyr) er ikke en model fra Hobby-Trade, men en lånt delvis af messingdele bygget på baggrund af Hobby trade D IV, og fremstillet af nok en af Danmarks bedste modeljernbanebyggere gennem tiderne, Claus Riber.
Modellens forbillede er i virkelighedens verden den sidste serie af D IV, som blev byggde af Frichs og med stor dom med sandkasse fra leveringen af. Det giver jo selvfølgelig også en mulighed for at få et par enkelte D II uombyggde i epoke III og med trykluftudstyr. Til gengæld har man p.g.a. konstruktionen (Hobby Trade D IV) ikke umiddelbart mulighed for at lave en oprindelig D II med den lille dom som de fleste havde helt frem til D II delvise ombygning til D IV eller D II ombygget med nyt førerhus og lige barriereplade.
Så hvis hobby kunne lave værktøjerne lidt om (det inderste metalstykke af "kedlen"), så der kunne monteres en lille dom (eller stor), vil der jo være masser af muligheder m.h.t. numre at vælge imellem. Dog undtagen de Baldwin byggede, der havde en tender hvor nittehovederne ikke var planslebne. Men det KOSTER jo og.........
Motorvognen litra MT er spændende, idet den er planlagt er med en inderskal af plastik, en yderskal af laserskåret yderside af pap eller træ samt messingdele. Sikkert dyrere end det normale, men bliver resultatet som beregnet, sikkert pengene værd.
Så der er noget at se frem til.

Men nu vil jeg da egentligt gerne bare gerne se litra F II først:-)

Fortsat god aften.

Nyheder fra Hobbytrade litra D og MT +

af Steff, 12/2 2013, 18:56 (4101 dage siden) @ Steff

Jeg var inde på Hobby-Trades hjemmeside og se deres opdateringer vedr. Nürnberg nyhederne. Med hensyn til deres annoncerede D-maskine er Hobby-Trade åbenbart lidt i tvivl – har sikkert skrevet fejl. Man annoncerer en type D II som dækker nr. 842 – 851, 865 – 900. Men ser vi på hvilke individnumre Hobby-Trade påregner at komme med, nemlig i serien nr. i 852 – 854, er det litra D type III.
Det var den type som Maskindirektør O. F. A. Busse, måske lidt nødtvunget, lod fremstille med indbygget overheder fra leveringen af. Det havde jo hverken D I eller D II, de fik det først senere. Og ovenikøbet havde D III en større kedel i forhold til både D I og D II. Så en umiddelbar sammenligning må have været svær (altså i virkeligheden).
Modelmæssigt er både D I, D II (minus 896 – 900) og D III leverede med den lille dampdomen. Så hvis Hobby-Trade ønsker en ”almindelig” D III til epoke II som annonceret, bør den vel også have en sådanne. I den meget sene epoke II samt epoke III skal det være en stor dampdomen sammenbygget med sandkassen.
Personligt håber jeg på, at kedlen (den inderste del af metal) er udformet på en sådan måde, at man kan ”skære” lidt og ændre domtype. Dette vil nemlig give mulighed for et tidsspand fra ca. 1902 og frem til næsten den anden verdenskrig og dermed tilgodese epoke II MJ´erne fuldstændigt.
Det bliver spændende at se, men først skal Hobby-Trade lige blive enige med sig selv om, om nummeret er forkert eller udgaven (D II).

Nyheder fra Hobbytrade litra D og MT +

af Keld @, 13/2 2013, 21:17 (4100 dage siden) @ Steff

Der er en misforståelse med hensyn til D(II) og D(III). D(II) er leveret med overheder og D(III) uden denne, men med en ca 10% større kedel. Skorsten på D(III) er en del højre end de andre typers, så Hobbytrade kan bare ikke bruge en model af D(II) til D(III).

Hilsner Keld

Nyheder fra Hobbytrade litra D, ja,D II HAR jo overheder!!!!

af Steff, 13/2 2013, 21:39 (4100 dage siden) @ Keld

Hej Keld!

Sæ´følig har du ret, jeg har vrøvlet i dette indlæg:-( og i min iver fået byttet om da jeg så det Hobby-Trade havde skrevet vedr. deres kommende modeller. Ja, man skal kontrollere inden man trykker "send";-) .Det er jo heller ikke smart, IKKE at læse hvad man selv har skrevet for år tilbage om netop disse lokomotiver i en udgivelse.
Og HL tegningerne viser det jo også klart, at D II har 116 små og 15 store rør i kedlen.
Nå, håber med dette og ikke mindst dit indlæg, at have fået bragt D´er på plads.

Fortsat god aften og tak for din rettelse.

Steff

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak