Esbjerg-sovevognen fra LS-Models

af Svend B J, 31/1 2013, 22:45 (4113 dage siden)
redigeret af Svend B J, 31/1 2013, 23:39

Har man ikke allerede fået anskaffet sig et eksemplar af LS-Models (katalog 49 138) af Esbjerg-sovevognen, er det ved at være 23. time. Om der findes en enkelt danske modelbaneforhandler, der stadig har et eksemplar på hylden, er ikke godt at vide – det har ikke ligefrem væltet ud med annoncer for denne vigtige vogn. Spørgsmålet er også, om modelbaneforhandlernes, modelbanetidsskrifternes og modelbanefolkets interesse i det hele taget er særlig stor for CIWL-vogne?!

Immervæk: Vognen er stadig til salg i Tyskland, i hvert fald hos Modellbahnshop-Lippe (forretningen i Bremen) http://www.modellbahnshop-lippe.com/

[image]

Sovevognstypen var indsat i løb til og fra Esbjerg fra 1963 til 1971. Rent modelmæssigt vil det nok være noget ambitiøst at oprangere tog 20 eller tog 95, og det meste af togets løbestrækning foregik også i mørke – og i det hele taget på nogle ubekvemme tidspunkter. Det er måske også derfor der ikke er vist ret mange billeder af sovevognstoget Kh-Es-Kh.

En mere realistisk oprangering kan være løbsstrækningen Fredericia–Esbjerg, hvor toget havde tognummer 338 og var fremført af MX-lokomotiv (MX 160).

Jeg har på Rundremisen opfordret Henning "H087" til at finde - og bringe - oprangeringen for tog 338. Husk at tilmelde dig for at kunne hente alle oplysninger - især billeder og tegninger i form af vedhæftede filer.

--
Svend
[image]

Esbjerg-sovevognen fra LS-Models

af Finn Lekbo, 1/2 2013, 00:16 (4113 dage siden) @ Svend B J

Hej Svend B J
Du behøver ikke at begive dig til udlandet for at købe denne vogn, jeg har da stadig nogle stykker.
mvh
Finn Lekbo

Esbjerg-sovevognen fra LS-Models

af Svend B J, 1/2 2013, 11:22 (4113 dage siden) @ Finn Lekbo

Hej Svend B J
Du behøver ikke at begive dig til udlandet for at købe denne vogn, jeg har da stadig nogle stykker.
mvh
Finn Lekbo

Hej Finn

Det var såmænd også dig jeg tænkte på da jeg skrev, at en enkelt dansk modelbaneforhandler måske stadig er leveringsdygtig. Men nu er det blevet bekræftet :-)

--
Svend
[image]

Esbjerg-sovevognen fra LS-Models

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 1/2 2013, 10:12 (4113 dage siden) @ Svend B J

Mon ikke om der også er nogle ekstra eksemplarer ude hos Kystbanen i Hellerup?

Mvh
Claus

Esbjerg-sovevognen fra LS-Models

af Svend B J, 1/2 2013, 11:27 (4113 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Svend B J, 1/2 2013, 11:44

Sidst jeg var derude havde de flere eksemplarer stående af type Y-sovevognen, altså den type der kørte i internationale tog til/fra det sydlige udland. Også en vigtig vogntype.

Esbjerg-vognen er en anden type (hovedtype S), hvor der har kørt tilsvarende vogne til bl a Østrig og Italien. Det særegne ved katalognummer 49 138 er, at der er en af de tre sovevogne, der var stationeret i Danmark og som havde danske tekster/påskrifter (se billedet)

Se også her http://www.reisezugwagen.eu/?p=12946

--
Svend
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak