Nye/ældre Loks hos mig

af Jimmyoldtimer, Viby J., 16/6 2012, 19:32 (4338 dage siden)

Så er der kommet 5 maskiner til min samling,de kører alle som de skal;-)
S Maskine fra Hobbytrade
[image]
BR120 Fra Fleischmann
[image]
BR120 også fra Fleischmann
[image]
V211 fra Roco
[image]
MT fra Hobbytrade
[image]

Avatar

Nye/ældre Loks hos mig

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/6 2012, 22:30 (4338 dage siden) @ Jimmyoldtimer

Hej Jimmy :-)

Den S-maskine er simpelthen smuk! Og MT'eren med.
Mit gamle Øie skuuer 4 forskellige koblingstyper.
Hvilken slags kobling er "standard" hos dig ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Nye/ældre Loks hos mig

af Jimmyoldtimer, Viby J., 17/6 2012, 12:02 (4337 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det er Marklins kort kobling,men alt efter hvilke vogne Feks. Heljan personvogne må jeg nok bruge Roco kortkoblinger til dem,da jeg bruger ned til R 6

Avatar

Nye/ældre Loks hos mig

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/6 2012, 22:15 (4337 dage siden) @ Jimmyoldtimer

Det er Marklins kort kobling,men alt efter hvilke vogne Feks. Heljan personvogne må jeg nok bruge Roco kortkoblinger til dem,da jeg bruger ned til R 6

Hej Jimmy :-)

Märklin's kortkobling kan helt bestemt anbefales.
Jeg kan også varmt anbefale Roco's universalkobling til vognmateriel - den kobler fint sammen med Märklin's kortkobling.

Jeg bruger selv Roco's universalkobling til vogne - de er nemlig billigere i indkøb end Märklin's kortkoblinger.
Til gengæld bruger jeg Märklin's kortkoblinger på lokomotiver, motorvogne og som forreste kobling på styrevogne. samt naturligvis på mine over 70 Märklin-godsvogne med KKK (for er nemlig "født" med Märklin kortkobling monteret på).

Bøjlen under Märklin's kortkobling kan bøjes lidt, så den f.eks. går fri af sneplov eller skørt, så derved passer den perfekt til Heljan's MX og MY, hvor bøjlen under Roco's universalkobling ellers støder på sneploven.
Bøjlen under (og over) Roco's universalkobling er jo metalstøbt i ét stykke og kan derfor ikke bøjes, men den bruger jeg så til gengæld til vogne, fordi den som nævnt er billigere i indkøb end Märklin's kortkobling.

Det gode ved denne kombination er, at Roco's universalkobling og Märklin's kortkoblinger som nævnt kobler fint sammen - og at begge to kan koble med gode gammeldags A-koblinger (bøjlekoblinger).
PÅ den måde kan man opnå det samme som (ommertrent) er tilfældet i virkeligheden, nemlig at alt kan koble med alt, nyt såvel som gammelt (og med og uden KKK).
Samtidig med, at man opnår tæt sammenkobling, så lever man på den måde også op til kravene, hvis ens materiel en dag skal "luftes" ved et Fremo-træf.

Kun ved faste togstammer (i mit tilfælde kun Nordpilen med InterRegio-vogne anno 1990'erne) bruger jeg "ukurante" koblinger, i dette tilfælde Roco's kortkobling med forafkobling, og på mine Heljan IC/3'ere og mine Roco MA-lyntog bruger jeg Fleischmann Profi-koblinger - til IC/3 i lettere modificeret form.

En eller anden dag kaster jeg mig vel ud i at bruge strømførende koblinger - det er dog noget af en udskrivning ved +200 personvogne og +50 lokomotiver, så jeg håber at de en eller anden dag vil kunne fås til en "spiselig" pris.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 17/6 2012, 23:30 (4336 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej rødder...

Jeg har lidt problemer med Märklin's kortkoblinger i mine IC stammer med A og B vogne, de kobler for tæt.. men har hørt at Roco's universal kortkobling kan løse problemet, de kan gi' sig lidt mere i kurver og sporskifter, har i nogen erfaring med det..?

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jimmyoldtimer, Viby J., 18/6 2012, 13:00 (4336 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hvilke IC vogne er det 26,5 30,3 fra Roco eller andre ???

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/6 2012, 08:50 (4335 dage siden) @ Jimmyoldtimer

Som jeg skriver Heljan's B & A vogne..!

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jimmyoldtimer, Viby J., 19/6 2012, 12:00 (4335 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ok Heljans vogne! Det er rigtigt der vil man få problemer med Marklins kortkoblinger ,så du må nok forsøge dig evt.med Roco's kortkoblinger vil jeg umiddelbart tro

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af jhcn, Lystrup/Århus, 21/6 2012, 16:07 (4333 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej rødder...

Jeg har lidt problemer med Märklin's kortkoblinger i mine IC stammer med A og B vogne, de kobler for tæt.. men har hørt at Roco's universal kortkobling kan løse problemet, de kan gi' sig lidt mere i kurver og sporskifter, har i nogen erfaring med det..?

Hej Jan

Jeg har været samme tur igennem - og der er flere elementer i problemet. Det hjælper på Heljans A & B-vogne at fjerne den lille plastdims på bogien som vist skal forestille at være en dynamo. Det er nemt, den kan bare trækkes af, så man kan altid sætte den på igen.
Desuden har jeg løsnet slangen på gavlen. Plasten er hård nok til at slangen bliver hængende, selvom den del der var stukket ind i vognen er klippet af. Med andre ord - det kan ikke ses - men det virker.

Og så har jeg droppet Märklins kortkoblinger på disse vogne, og bruger kortkoblinger fra Roco i stedet for. Så nu glider vognene igennem selv en s-kurve uden problemer!

--
Henrik

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 21/6 2012, 17:11 (4333 dage siden) @ jhcn

Okay jhcn :-)

Jeg regner også med at det bliver løsningen. Er det Roco's universal kobling eller den alm. kortkobling du bruger..?

Avatar

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/6 2012, 11:15 (4332 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Okay jhcn :-)

Jeg regner også med at det bliver løsningen. Er det Roco's universal kobling eller den alm. kortkobling du bruger..?

Hej Jan

Som beskrevet her bruger jeg Roco's universalkobling på alle mine vogne med KKK (undtagen på Märklin-vogne, som naturligvis beholder deres fabriksmonterede Märklin kortkobling - de kobler nemlig fint med Roco's universalkobling).
Dermed er der også Roco's universalkobling på mine Heljan UIC-vogne litra A, AB og B, m.fl., og der er ingen problemer med at køre igennem en S-kurve bestående af Roco Line medium sporskifter - der skal hverken saves, files, skæres eller afmonteres "overflødige himstregimser" på undervognen.
Udover at Märklin's kortkobling og Roco's universalkobling kobler fint med hinanden, så kobler de begge to også fint med go'e gammeldaws A-koblinger (bøjlekoblinger), og lever derved op til Fremo's normer, sådan at materiellet kan komme med ud og "lege" ved Fremo-træf engang.
Denne løsning kan med andre ord varmt anbefales.

(Og nu kom Jimmy's tråd til at handle om noget helt andet - undskyld, Jimmy!).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af jhcn, Lystrup/Århus, 22/6 2012, 12:03 (4332 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Som beskrevet her bruger jeg Roco's universalkobling på alle mine vogne med KKK (undtagen på Märklin-vogne, som naturligvis beholder deres fabriksmonterede Märklin kortkobling - de kobler nemlig fint med Roco's universalkobling).
Dermed er der også Roco's universalkobling på mine Heljan UIC-vogne litra A, AB og B, m.fl., og der er ingen problemer med at køre igennem en S-kurve bestående af Roco Line medium sporskifter - der skal hverken saves, files, skæres eller afmonteres "overflødige himstregimser" på undervognen.
Udover at Märklin's kortkobling og Roco's universalkobling kobler fint med hinanden, så kobler de begge to også fint med go'e gammeldaws A-koblinger (bøjlekoblinger), og lever derved op til Fremo's normer, sådan at materiellet kan komme med ud og "lege" ved Fremo-træf engang.
Denne løsning kan med andre ord varmt anbefales.

Det skal prøves!! HVor tæt kobler en Märklin kortkobling med en universal fra Roco?

--
Henrik

Avatar

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/6 2012, 23:44 (4331 dage siden) @ jhcn

Som beskrevet her bruger jeg Roco's universalkobling på alle mine vogne med KKK (undtagen på Märklin-vogne, som naturligvis beholder deres fabriksmonterede Märklin kortkobling - de kobler nemlig fint med Roco's universalkobling).
Dermed er der også Roco's universalkobling på mine Heljan UIC-vogne litra A, AB og B, m.fl., og der er ingen problemer med at køre igennem en S-kurve bestående af Roco Line medium sporskifter - der skal hverken saves, files, skæres eller afmonteres "overflødige himstregimser" på undervognen.
Udover at Märklin's kortkobling og Roco's universalkobling kobler fint med hinanden, så kobler de begge to også fint med go'e gammeldaws A-koblinger (bøjlekoblinger), og lever derved op til Fremo's normer, sådan at materiellet kan komme med ud og "lege" ved Fremo-træf engang.
Denne løsning kan med andre ord varmt anbefales.


Det skal prøves!! HVor tæt kobler en Märklin kortkobling med en universal fra Roco?

Hej Henrik

Roco's universalkobling koblet sammen med en Roco universalkobling giver ca. 1.0 mm mere afstand mellem pufferne, end når en Märklin kortkobling er koblet sammen med en Märklin kortkobling.

Tilsvarende giver det ca. 0.5 mm mere afstand mellem pufferne, når en Roco universalkobling er koblet sammen med en Märklin kortkobling, end når en Märklin kortkobling er koblet sammen med en Märklin kortkobling.

Ved altid at bruge Roco's universalkobling på alle mine vogne med KKK (undtagen på Märklin-vognene, som jo er "født" med Märklin kortkobling), så er der ingen problemer med gummivulstovergangene på Heljan's UIC-personvogne.
Og eventuelle problemer med afstanden, hvis Heljan UIC-personvogne (med Roco universalkobling) kobles sammen med Märklin-personvogne (med Märklin kortkobling) opstår ikke, af den simple årsag at jeg ikke ejer nogen Märklin-personvogne (men "kun" ca. 70 af Märklin's superflotte godsvogne), idet Märklin's UIC-personvogne ikke har skalatro længde.

Slutteligt, så glemte jeg vist at nævne, at både Roco's universalkobling og Märklin's kortkobling kobler fint sammen med Krois-koblinger.
Krois-koblinger kobler med samme afstand som Märklin kortkoblinger og lever ligeledes op til Fremo's normer mht. til at kunne koble med go'e gammeldaws A-koblinger (bøjlekoblinger).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, H0 Dansk 1983 - 1990 Sjælland, 22/6 2012, 16:57 (4332 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Tak for svarene, jeg var egentlig også selv kommet frem til, at jeg ville prøve med Roco's universal kobling på min IC-stammer, og så beholde Märklin's kortkobling på alt andet.

Jeg vil også gerne sige undskyld for at jeg fik drejet tråden til noget helt andet :-(

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Flemming, 22/6 2012, 20:03 (4332 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Da' Jan

Jeg mener at Heljan lavede nogle udskiftningsgummivulster (føj for et ord!)til A og B vognene - der er lidt fladere, hvilket gør sammenkobling (med kortkoblinger) nemmere og give færre afsporinger. Om man stadig kan få dem, ved jeg ikke men det koster jo ikke noget at spørge Heljan.

Gode hilsner

Flemming

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, H0 Dansk 1983 - 1990 Sjælland, 22/6 2012, 20:10 (4332 dage siden) @ Flemming

Hej Flemming...

Det er prøvet Flemming, jeg har skrevet til Heljan mange gange, men de svarer ikke. Så fik jeg en forhandler til at lægge lidt pres på, og fik så endelig et svar... de har ikke flere :-(

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Flemming, 22/6 2012, 20:45 (4332 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Da Jan

Det var skade, for jeg har 5 vogne der skal have nye vulster på!

Gode hilsner

Flemming

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/6 2012, 07:10 (4331 dage siden) @ Flemming

Ja det er surt Flemming, men hvis det er trøst, så har jeg 23 vogne som har det svært... men jeg håber det kan hjælpe med andre koblinger :-)

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jimmyoldtimer, Viby J., 22/6 2012, 20:57 (4332 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det er iorden Carsten og Jan, vi skal jo hjælpe hinanden i modeljernbane verdenen,
jeg vil så sige at Roco b vogne med marklins kortkoblinger går fint ned til R 6 cirka 60cm Radie Rocoline.;-)også i S sving!

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/6 2012, 07:07 (4331 dage siden) @ Jimmyoldtimer

Hej Jimmy...

Jeg havde også 16 Roco B vogne, men dem solgte jeg.. det så forkert ud når jeg havde A, B, Bn, Bk, Bns vogne fra Heljan :-(

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jimmyoldtimer, Viby J., 23/6 2012, 11:57 (4331 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det kan jeg godt forstå Jan, for dine Heljan vogne er scala rigtige 1:87,28,5cm mens Roco's B vogne er 1:100 26,5cm.
Men jeg har for mange Roco/ Marklin epoke 3 og 4 A og B + kiosk og Wrd vogne ca 90stk inclusive skiløber vognene fra Marklin + Bcm, og natvogne fra Lima i 1 :100 til at jeg kan skifte dem ud med Heljans!

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/6 2012, 13:53 (4331 dage siden) @ Jimmyoldtimer

Det kan jeg godt se, surt... Jeg er så "heldig" at jeg på et tidspunkt opgav mit tog, havde dengang Märklin..! at jeg solgte det hele... alt for billigt :-( Men der gik ikke så lang tid før jeg fortrød det... Dengang var Märklin ca. ½ gang dyrere end 2 skinne... og man kunne ikke få så mange danske modeller til Märklin. Så jeg startde op igen med 2 skinne. Har i dag 42 Lokomotiver og 285 vogne, heraf 99 laaange personvogne, alle loks og vogne er i nøjagtig 1:87 og jeg selv syntes det er en rigtig flot samling, den kan virkelig bringe smilet frem :-)

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jimmyoldtimer, Viby J., 23/6 2012, 17:12 (4331 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Jimmyoldtimer, 23/6 2012, 17:21

Jamen det er da en flot samling,jeg har også en del 1:87 passagervogne men det er mest Tysk 30,3cm,hvis vi på noget tidspunkt får et mindre messeanlæg i vores lille 2 mands klub skal de bruges der.;-)
Ps. jeg har også temmelig meget matriel,både Vogne og Loks.

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af Jimmyoldtimer, Viby J., 13/7 2012, 20:09 (4311 dage siden) @ Jimmyoldtimer

Det blev til lidt flere modeller fra Roco.;-)
BR 58
[image]
E491
[image]
BR 221 Roco Ny skal have vores logo på
[image]
BR01 147 Roco
[image]
Br181 Roco nr2
[image]

Märklin's kortkobling & Heljan's B & A vogne

af jhcn, Lystrup/Århus, 15/7 2012, 22:51 (4309 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Okay jhcn :-)

Jeg regner også med at det bliver løsningen. Er det Roco's universal kobling eller den alm. kortkobling du bruger..?


Hej Jan

Som beskrevet her bruger jeg Roco's universalkobling på alle mine vogne med KKK (undtagen på Märklin-vogne, som naturligvis beholder deres fabriksmonterede Märklin kortkobling - de kobler nemlig fint med Roco's universalkobling).
Dermed er der også Roco's universalkobling på mine Heljan UIC-vogne litra A, AB og B, m.fl., og der er ingen problemer med at køre igennem en S-kurve bestående af Roco Line medium sporskifter - der skal hverken saves, files, skæres eller afmonteres "overflødige himstregimser" på undervognen.
Udover at Märklin's kortkobling og Roco's universalkobling kobler fint med hinanden, så kobler de begge to også fint med go'e gammeldaws A-koblinger (bøjlekoblinger), og lever derved op til Fremo's normer, sådan at materiellet kan komme med ud og "lege" ved Fremo-træf engang.
Denne løsning kan med andre ord varmt anbefales.

(Og nu kom Jimmy's tråd til at handle om noget helt andet - undskyld, Jimmy!).

Hej Carsten
Nu har jeg så afprøvet Rocos universalkobling, og er fuldt tilfreds med resultatet. Så tak for tippet!!

--
Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak