ACME 55243 -hovsa, formnyhed DSB B-vogn!

af mss ⌂, lørdag 17. september, 2022, 01:30 (13 dage siden)

Hej folkens

Så troede man lige at det nye “Italia Express” sæt var endnu et sammenskudssæt fra Acme, med en Heljan B-vogn. Men nej,
B-vognen i sættet er søreme en komplet nykonstrultion!
Den har efter sigende bl.a. 8 sæders kupéer og dampvarmeledning i bunden. Vinduerne er mere kantede, og den har tag og vognsider i en del.
Der er ikke mange billeder endnu, men den kan ses her:
http://www.reisezugwagen.eu/?p=43126

af Josax1978, lørdag 17. september, 2022, 12:15 (12 dage siden) @ mss

Wauw fantastisk nyhed.
Så mangler vi bare, at ACME laver en serie vogne af B vogne i forskellige farver og under varianter.
Selv om Heljan har lavet en serie B vogne, er Heljans detalje grad langt fra ACMEs

af Flemming Søeborg, lørdag 17. september, 2022, 14:03 (12 dage siden) @ Josax1978

Bare rolig - der skal nok komme flere varianter fra A.C.M.E. - men tiderne er urolige, så der kan ske forsinkelser.

Her er et nærbillede af vognsiden med litrering - og det stemmer, at vindueshjørnerne er mere skarpe på modellen end på forbilledet.

[image]

Kupéerne har de "dejlige", klamme røde plasticsæder:

[image]

Der er vedlagt metalskilte med destinationerne København-Roma - sågar også til sovevognsløbet Stockholm-Milano. Endvidere medfølger et hæfte om historien bag toget (på italiensk).

Man bør nok skynde sig mht. at bestille sættet, da der øjensynligt kun er fremstillet 400 nummerede sæt.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg,
Spor og baner

af mss ⌂, lørdag 17. september, 2022, 14:36 (12 dage siden) @ Flemming Søeborg

Tak for billederne Flemming,

Jeg er dog ikke sikker på at hjørnerne er skarpere end på forbilledet. Tværtimod mener jeg at Heljans er lidt for afrundede, selvom de stadig er ok. Det er en smule værre på deres n-vogne, hvorfor jeg kun har dem fra Togmodelle/Heris.
Ja det med produktion og levering er en problematisk sag for tiden.
For mig er sættet for dyrt og epokemæssigt ved siden af mit tema, men nogle få enkeltvogne kunne jeg godt forestille mig at købe med tiden. Vi får se hvad der bliver af varianter.

Mvh Morten

https://mortenschmidt.piwigo.com/

Vinduer, nørdeoplysninger

af UTJ, lørdag 17. september, 2022, 23:25 (12 dage siden) @ mss
redigeret af UTJ, lørdag 17. september, 2022, 23:29

B/Bn-vindue:
[image]
[image]
Højde x bredde af sådant et vindue:
H: 1084 mm
B: 1274 mm
Derfra går hele vejen rundt ca 8 mm i kanten som er dækket af gummilisten. Udvendigt er gummilisten rundt omkring 26-28 mm
Udvendig radius på vinduernes aluramme i hjørnerne er ca 122 mm, herfra skal fratrækkes de 8 mm til gummitætningslisten.
De ca. radius 115 mm synligt på alurammen i hjørnerne er 1,32 mm i 1:87.
lægger man gummitætningslisten til er udvendig radius i hjørnerne 1,62 mm sådan cirka.
Heljans B-vogne har ret stor radius i vindueshjørnerne. AB og BD mindre. Heljan Bn er også mindre radius end Heljan B. Heljans Bn-vinduer er tegnet udfra den tegning, som ovenstående udsnit er taget fra.

--
ئۇلغىك

af mss ⌂, lørdag 17. september, 2022, 23:54 (12 dage siden) @ UTJ

Jeg må vist have en erindringsforskydning. Det er vel også 20 år siden jeg foretog min vurdering. Der åbenbart var forkert .
Tak for forklaringen!

--
Mvh Morten

af UTJ, søndag 18. september, 2022, 07:41 (12 dage siden) @ mss

Jeg må vist have en erindringsforskydning. Det er vel også 20 år siden jeg foretog min vurdering. Der åbenbart var forkert .
Tak for forklaringen!

Intet problem! Vinduer er meget vigtige på en god model.

--
ئۇلغىك

af Svend B J @, lørdag 17. september, 2022, 17:29 (12 dage siden) @ Flemming Søeborg

Bare rolig - der skal nok komme flere varianter fra A.C.M.E. - men tiderne er urolige, så der kan ske forsinkelser.

Her er et nærbillede af vognsiden med litrering - og det stemmer, at vindueshjørnerne er mere skarpe på modellen end på forbilledet.

[image]

Kupéerne har de "dejlige", klamme røde plasticsæder:

[image]

Der er vedlagt metalskilte med destinationerne København-Roma - sågar også til sovevognsløbet Stockholm-Milano. Endvidere medfølger et hæfte om historien bag toget (på italiensk).

Man bør nok skynde sig mht. at bestille sættet, da der øjensynligt kun er fremstillet 400 nummerede sæt.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg,
Spor og baner

Meget fint og flot .... og ganske overraskende. Sættet er bestilt; det bliver spændende at pakke det ud og se om alt er som det skal være, både teknisk og modelmæssigt. Vinduerne i dørene ser lidt store ud, men lad det komme an på en nærmere bedømmelse.

--
Svend
[image]

af peterw @, søndag 18. september, 2022, 10:12 (12 dage siden) @ Svend B J

Meget fint og flot .... og ganske overraskende. Sættet er bestilt; det bliver spændende at pakke det ud og se om alt er som det skal være, både teknisk og modelmæssigt. Vinduerne i dørene ser lidt store ud, men lad det komme an på en nærmere bedømmelse.

Enig, vinduerne i dørene ser noget høje ud…

Det bliver spændende med en sammenligning direkte overfor Heljan’s, hvem kommer først med gode fotos? ;-)

Mvh,
Peter

af Flemming Søeborg, onsdag 21. september, 2022, 10:53 (8 dage siden) @ peterw

Jeg kan desværre ikke foretage sammenligninger mellem A.C.M.E. og Heljan-modellerne, da alle mine ting pga. flytning er pakket ned og står på fjernlager. Her er nogle nærbilleder af A.C.M.E.s vinduer med stållineal til sammenligning:

[image]

[image]

[image]

Slutteligt et par billeder af vognbunden:

[image]

[image]

Og så får I ikke mere for dén 25-øre! Arbejdet kalder.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 21. september, 2022, 12:23 (8 dage siden) @ Flemming Søeborg

Jeg kan desværre ikke foretage sammenligninger mellem A.C.M.E. og Heljan-modellerne, da alle mine ting pga. flytning er pakket ned og står på fjernlager. Her er nogle nærbilleder af A.C.M.E.s vinduer med stållineal til sammenligning:

[image]

[image]

[image]

Så vil jeg supplere med et billede af en B-vogn med oprindelige dørvinduer:

[image]

Sammenlign selv.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

af mss ⌂, onsdag 21. september, 2022, 19:01 (8 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tja, dørvinduet er måske 1/2 mm for højt, men tænker at det stadig er inden for skiven.
Det er dæleme en flot model :-)

--
Mvh Morten

af Nordbyen, Falster, onsdag 28. september, 2022, 16:40 (1 dag, 7 timer, 4 min. siden) @ peterw

[image]

Heljan til venstre og ACME til højre

af Svend B J @, onsdag 28. september, 2022, 18:14 (1 dag, 5 timer, 31 min. siden) @ Nordbyen

[image]

Heljan til venstre og ACME til højre

2-1 til Heljan. Her trækker den noget simple indretning på Heljans vogn en del ned.

--
Svend
[image]

af mss ⌂, onsdag 28. september, 2022, 18:29 (1 dag, 5 timer, 16 min. siden) @ Svend B J
redigeret af mss, onsdag 28. september, 2022, 18:32

Tja, indretningen i Heljans vogne synes jeg nu er meget flot, den skal bare have noget farve:
[image]
[image]
(Jeg har ingen brune vogne, så det er IC-Interiøret.)

--
Mvh Morten

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 28. september, 2022, 18:45 (1 dag, 4 timer, 59 min. siden) @ Svend B J

Hej Svend,

Tak for sammenligningsfotoet. Hvilken type gavldøre er der i ACMEs model?

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

af Nordbyen, Falster, onsdag 28. september, 2022, 19:42 (1 dag, 4 timer, 2 min. siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Heljan til venstre og ACME til højre. Jeg vil i øvrigt ikke kloge mig på detaljer, men det umiddelbare indtryk er, at noget taler til fordel for Heljan, andet ACME. Skulle der komme andet lignende fra Heljan, så er jeg køber.
[image]

Efterårs hilsner
Christian Nordbyen

af Josax1978, torsdag 29. september, 2022, 00:27 (23 timer, 17 minutter siden) @ Nordbyen

Både Heljan og ACME har valgt dobbeltdøre eller dør med 2 vinduer. Men de få billeder hvor man kan se gavlen på B vogne, på jernbanen, der er der kun en dør og et vindue i døren!

https://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=B&typenr=1

af Josax1978, torsdag 29. september, 2022, 00:36 (23 timer, 8 minutter siden) @ Josax1978

Ok fandt selv svaret i lokomotivet
Nr 74. Oprindeligt blev de leveret med dobbeltdøre og 2 vinduer. Senere er det så blevet ændret.

https://www.signalposten.dk/download/Lokomotivet74.pdf

af mss ⌂, torsdag 29. september, 2022, 00:42 (23 timer, 3 minutter siden) @ Josax1978

På det 8. billede (Århus 1973) ser man halvdelen af en dobbeltdør.

Der er også nogle fine billeder hos EVP der viser det meste af en dobbeltdør:
http://evp.dk/index.php?page=person--og-godsvogne
(B 2300, lidt nede på siden)

Dobbeltdørene var de originale og blev senere udskiftet med brede enkeltdøre.

--
Mvh Morten

af Morten Flindt Larsen, København K, torsdag 29. september, 2022, 08:20 (15 timer, 25 minutter siden) @ mss

På det 8. billede (Århus 1973) ser man halvdelen af en dobbeltdør.

Der er også nogle fine billeder hos EVP der viser det meste af en dobbeltdør:
http://evp.dk/index.php?page=person--og-godsvogne
(B 2300, lidt nede på siden)

Dobbeltdørene var de originale og blev senere udskiftet med brede enkeltdøre.

Her et foto fra 1971 af en ny forbedret B-vogn med gavl med indbyggede slutlys men stadig dobbeltdør.

[image]

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

af Svend B J @, søndag 18. september, 2022, 16:22 (11 dage siden) @ Flemming Søeborg

Kan vi få lov til at se destinationsskiltene?

--
Svend
[image]

af Flemming Søeborg, mandag 19. september, 2022, 21:01 (10 dage siden) @ Svend B J

Naturligvis - her er de - og selvfølgelig også vice versa.

[image]

[image]

Jeg beklager, men jeg har i denne tid ikke 'fritid' til at gøre mere ved dette (omfattende flytning).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af bl @, tirsdag 20. september, 2022, 11:01 (9 dage siden) @ Flemming Søeborg

Var det ikke billeder af modelskiltene, der blev efterlyst, og ikke 1:1-skiltene?

--
Bjarne Larsen
Moderator

af Oliver Løvgard @, Ballerup, tirsdag 20. september, 2022, 11:38 (9 dage siden) @ bl

Var det ikke billeder af modelskiltene, der blev efterlyst, og ikke 1:1-skiltene?

Flemming lagde også billeder op af modelskiltene.

af mss ⌂, tirsdag 20. september, 2022, 11:40 (9 dage siden) @ Oliver Løvgard

Flemming lagde også billeder op af modelskiltene.

Tænker at det var en joke ;-)

--
Mvh Morten

af bygger01, Herning, lørdag 17. september, 2022, 15:56 (12 dage siden) @ mss

Men prisen er da med og er lieferbar:

Preis: 354,95 € (incl. 19% Mwst.) Versandbonus: 4,50 €
Status: lieferbar (Erscheinungsdatum: 07.09.2022 )

--
Jørgen Steffensen

af Flemming Søeborg, lørdag 17. september, 2022, 19:01 (12 dage siden) @ bygger01

Her er et billede af hele vognen:

[image]

Og til afslutning: Detalje fra CIWL WLABmh-vognen:

[image]

Det er meget flotte vogne, men kontrollér, at strømoptagene på hver aksel sidder korrekt - på et par bogier på DB-vognen var de monteret forkert. Og så pas også på med håndteringen, for mange løsdele knækker let af (dårlig limtype).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

af Finn Lekbo @, mandag 26. september, 2022, 13:55 (3 dage siden) @ bygger01

Til orientering har jeg sættet til salg, vejl. 2995,- kr.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak