Avatar

Frederikshavn Gl. Station - modulben

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, søndag 25. november, 2018, 22:00 (15 dage siden)
redigeret af Carsten B. Thomsen, søndag 25. november, 2018, 23:51

Projektet med Frederikshavn Gl. Station som Fremo-model tager sin tid, må sige – særligt på grund af en længere periode som hårdt arbejdsramt – men undervejs har der dog været lidt tid til at bygge flere husmodeller. Disse viser jeg billeder af ved en senere lejlighed.

Jeg er så småt ved at være klar til at gå i gang med bygningen af selve modulerne – alt er tegnet til mindste detalje i AutoCAD – nu er næste skridt den praktiske udførelse.

Jeg har i AutoCAD tumlet lidt med en løsning med hensyn til ben.
Først var jeg (som nævnt her) lidt ”lun” på de sammenfoldelige X-Haxn ben, men efter at have ”vendt skråen” et par gange var det alligevel de traditionelle lodrette ben, der ”vandt”.

Det er i første omgang blevet til denne proto-type – som passer til 4 forskellige bordhøjder.
Benene er lavet således, at de kan ”foldes” sammen til en ”pakke”, som indeholder 2 stk. ben til 1 stk. modul, og som kan samles på få minutter.

Som nævnt i ovenstående tråd er benene lavet af 25 x 50 mm høvlet forskalling - der er nogenlunde knastfrit.
Pladestykkerne er 8 mm krydsfiner af den almindeligt gængse slags fra byggemarkederne (Radiata Pine).
For at spare vægt skal der nok bores nogle huller - men jeg vil lige i første omgang vurdere styrken af dem i deres nuværende form.

En af fordelene ved at lave benene todelte ligesom her er blandt andet, at det er noget lettere at finde høvlet forskalling med tilstrækkeligt langt mellem knasterne til, at det kan fremstilles stykker på 800 mm og 697 mm, som i det aktuelle tilfælde - end hvis benene skulle laves i ét stykke i "fuld" længde.

Når benene samles, kan man vælge at samle dem sådan at bordhøjden matcher:
Fremo: 1300 mm
DMJU: 1010 mm
Modultoget / Foreningen Toget: 920 mm
Modulsammenslutningen: 850 mm
(Ved nogen eventuelt om der findes flere ”standardiserede” bordhøjder?).

Benene samles lidt på samme måde som IKEA-møbler – f.eks. med en tilsvarende unbrako-nøgle fra førnævnte.
Skruerne er netop panhovedskruer til møbelbrug, og de skrues i gevindbøsninger med tilsvarende gevind (M6).

Alle skruer, gevindbøsninger og stillefødder er købt hos Beslagsmanden.dk i Spøttrup – det er ting af god tysk kvalitet, og som møbelfabrikkerne bruger i deres produktion – og her er der mulighed for os private at kunne købe ind til "grossist-pris", dvs. til rigtig billig penge.

Mit Minolta-kamera er p.t. i udu, så nedenfor ses et par grumsede billeder (taget med mobiltelefon) til illustration af princippet:

[image]
1 stk. "pakke" med 2 stk. ben til 1 stk. modul (her 500 mm) + 12 møbelskruer + dertil passende unbrako-nøgle fra saml-selv-møbler


[image]
"Top" og "bund" af pakken består hver af et "halvsamlet" "overben"


[image]
Og mellem disse to er der plads til de i alt 4 "underben"


[image]
Her ses det ene "overben" nogenlunde "udfoldet"


[image]
Det ene "overben" samlet med skruer


[image]
Her er "underbenene" skruet på, så modulbenet passer til 1300 mm bordhøjde


[image]
Begge ben færdigsamlede - det tager ikke mange minutter


[image]
Her ses det ene modulben fra siden, så de gevindbøsninger, der bruges ved de øvrige 3 bordhøjder (1010 mm, 920 mm og 850 mm), kan ses


Umiddelbart virker benene meget stabile og solide - men det må komme an på en prøve i praksis.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Frederikshavn Gl. Station - modulben

af Jan-Eddie @, mandag 26. november, 2018, 08:31 (14 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten
Din benkonstruktion ser fornuftig ud. Det første modul du stiller op kan du stabilisere med et sæt kryds lignende dem som bruges på stigereoler. Men det har du sikkert allerede tænkt på.
Jeg følger dit projekt med meget stor interesse og glæder mig til dit næste indlæg.

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Frederikshavn Gl. Station - modulben

af AndreasM, mandag 26. november, 2018, 13:15 (14 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Når benene samles, kan man vælge at samle dem sådan at bordhøjden matcher:
Fremo: 1300 mm
DMJU: 1010 mm
Modultoget / Foreningen Toget: 920 mm
Modulsammenslutningen: 850 mm
(Ved nogen eventuelt om der findes flere ”standardiserede” bordhøjder?).

Hvor mange forskellige træf har du da planer om at skulle besøge med din station? Og har du siden sidst fået besøgt et (Fremo) træf og set noget af din teoretiske viden omsat til praksis?

Avatar

Frederikshavn Gl. Station - modulben

af Carsten B. Thomsen @, Frederikshavn, mandag 26. november, 2018, 21:56 (14 dage siden) @ AndreasM

Når benene samles, kan man vælge at samle dem sådan at bordhøjden matcher:
Fremo: 1300 mm
DMJU: 1010 mm
Modultoget / Foreningen Toget: 920 mm
Modulsammenslutningen: 850 mm
(Ved nogen eventuelt om der findes flere ”standardiserede” bordhøjder?).


Hvor mange forskellige træf har du da planer om at skulle besøge med din station?

Hej Andreas

Tak for dine input.
Jeg håber at stationen også vil kunne bruges til andet end Fremo-træf - den skulle gerne bruges så meget som muligt, sådan at så mange som muligt vil kunne opleve dette lille stykke jernbane fra virkeligheden omsat til model i skala 1:87.

Og har du siden sidst fået besøgt et (Fremo) træf og set noget af din teoretiske viden omsat til praksis?

Jamen, jeg føler mig allerede meget velkommen ;-)
Jeg har indtil videre oplevet to udstillinger med "indbygget" Fremo-træf. Ved den sidste var der norske deltagere, som havde nedbragt deres utroligt flotte moduler - og hvor vi i modsætning til de danske deltagere oplevede dem som utroligt imødekommende og snakkesaglige, og som rundhåndet delte ud af deres viden, erfaringer og fif - også selvom jeg på det tidspunkt ikke havde meldt mig ind i Fremo endnu.
Men dette er vel helt i den rette Fremo-ånd - eller havde nordmændene mon misforstået noget?. ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Fremo - Luftkasteller / Gæstfrihed

af AndreasM, mandag 26. november, 2018, 23:03 (14 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg håber at stationen også vil kunne bruges til andet end Fremo-træf - den skulle gerne bruges så meget som muligt, sådan at så mange som muligt vil kunne opleve dette lille stykke jernbane fra virkeligheden omsat til model i skala 1:87.

Men dit svar her udstiller blot det åbenlyse, at du ingen ide har om arbejdsopgaven i at medbringe en station af den størrelse du planlægger, til et sådant træf. Selv de mest entusiatiske af de større stationer besøger måske 2, maksimalt 3 træf på et år.

Og har du siden sidst fået besøgt et (Fremo) træf og set noget af din teoretiske viden omsat til praksis?


Jamen, jeg føler mig allerede meget velkommen ;-)
Jeg har indtil videre oplevet to udstillinger med "indbygget" Fremo-træf. Ved den sidste var der norske deltagere, som havde nedbragt deres utroligt flotte moduler - og hvor vi i modsætning til de danske deltagere oplevede dem som utroligt imødekommende og snakkesaglige, og som rundhåndet delte ud af deres viden, erfaringer og fif - også selvom jeg på det tidspunkt ikke havde meldt mig ind i Fremo endnu.
Men dette er vel helt i den rette Fremo-ånd - eller havde nordmændene mon misforstået noget?.

Jeg forstår ikke hvornår det blev min opgave at opvarte dig til du føler dig velkommen på et fremotræf, som iøvrigt er åbent for alle medlemmer? Jeg er selv nyt fremomedlem, det er 1,5 år siden jeg meldte mig ind. Jeg har også store planer om moduler og station(er). Mange af planerne bliver sikkert ikke til noget, men nogen af dem gør. Men modsat dig, så har jeg valgt en anden taktik. I stedet for at sidde bag skærmen og læse mig blind på en hel masse, så har jeg valgt at dukke op til så mange træf som muligt. Også til opbygningen og nedpakningen. Så har jeg taget hænderne op af lommen, gået hen til den nærmeste stationsejer og spurgt "hvad kan jeg hjælpe med?". Det har jeg så gentaget en del gange. Det betyder punkt 1, at nu har jeg en rigtig god ide om hvad fungerer og hvad der ikke fungerer, i forhold til modulkonstruktion og transport/opbevaring af en større station. Punkt 2 giver det mig noget goodwill hos pågældende stationsejere, som gør at jeg også er velkommen til at komme og betjene deres stationer på træffene, og dette giver mig så et rigtig godt indblik i hvad der fungerer og ikke fungerer rent driftsmæssigt under træffene. Punkt 3 giver det mig et indtryk af hvor stor opgaven med planlægning og klargøring op til træffet, test og småjusteringer under opbygningen, og ikke mindst bare det at få passet sin station af kvalificeret arbejdskraft under træffet egentlig er. Dette tilsammen giver mig nu et grundlag jeg kan bruge til at arbejde videre med mine egne planer på, og nogle relationer jeg kan trække på når jeg har udfordringer med arbejdet.
Jeg har på intet tidspunkt i dette forløb følt mig uvelkommen, men ligesom så mange andre relationer her i livet, så giver de fleste fremo folk så meget mere igen, hvis man giver noget af sig selv undervejs.
Men du har helt ret, der er typisk ingen der kommer og tager dig i hånden til et fremotræf og hjælper dig gennem dagen, den del står du selv for, også som nyt medlem. Det handler ikke om at være uvelkommen, men om at fremo primært er et koncept hvor du kan møde (og skabe noget sammen med) ligesindede som deler den samme grundvision for modelbane, og ikke en missionenerende reklamesøjle der skal redde modelbanehobbyen. Derfor er der nok fra mange fremofolk også en forventning om at du selv finder ud af hvordan du kan deltage og bidrage til fællesskabet. Hvis du mener den holdning er forkert, så er jeg faktisk mere end sikker på at du er velkommen til at fylde dette behov ud. Du kunne jo f.eks. afholde "Velkommen til Fremo workshops." og på den måde gøre fremo mere imødekommende overfor nye medlemmer.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen