Drejeskive(r) til 3-skinne AC anlæg

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 2/11 2011, 19:26 (4553 dage siden) @ cm
redigeret af Claus E. Hansen, 2/11 2011, 20:23

Jeg har selv overvejelser i gang i øjeblikket mht. drejeskive i AC. Og valget falder på Rocos. Den er ganske vist ikke digital, men det er en gennemprøvet model. Der kan lige stå en N-maskine på den. Rocos drejeskive svarer til en 22 m drejeskive, hvilket er fint til danske forhold.

Mht. brug af C-skinner på den, så skal du bruge K-overgangsstykker.

Så er der naturligvis også Märklins drejeskive. Den svarer så til en 27 m drejeskive, da de store tyske maskiner skal kunne vendes på den. Men her synes jeg den virker for stor til danske forhold. Fordelen ved den, er at den er digital, da der findes tilbehør hertil. Her skal der bruges de små korte K-overgangsstykker til C-skinner omkring skiven. Så kan resten af sporene godt være med C-skinner. Nogen vælger så at bruge K-skinner i stedet for til remisesporene.

Prøv at gå ind og kig nærmere på Vollers hjemmeside, det vil nok kunne svare på en del af spørgsmålene. Og han har skrevet rigtig godt om sine erfaringer med en drejeskive (han kører også med C-skinner).

Mht. Heljans drejeskive, så laves den nye 20 m drejeskive kun i DC-udgave. Det er muligt at bygge den om til AC, det er der fx en inde på Sporskiftet der har gjort (brug evt. søgefunktionen derinde). Men min vurdering er at det er ikke et projekt for en begynder at gå i gang med.

Mange vælger Märklins drejeskive fordi den er digital og mere ligetil at gå til. Og den sælges så åbenbart til "dumpingpriser" i øjeblikket.

Mvh
Claus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak