Laserskårede papbygninger

af UTJ, 12/9 2011, 15:41 (4603 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Åhhh ja. Undertegnede har da også brugt "jord" til patinering - i nogle tilfælde i form af ler, fra overskuddet af ler til juledekorationer eller fra et hul i haven. Da jeg i sin tid fremkaldte film og kopierede papirbilleder benyttede jeg i mange tilfælde gl./brugt fremkaldervædske eller skyllevandet mellem fremkaldning og fiksering. Jeg har anvendt harpiks opløst i sprit og mange andre sikkert totalt umulige / ubrugelige ting. Alt naturligvis afhængigt af, hvilke materialer man patinerer på og hvilket resultat, der skal opnås.

Jeg er faktisk enig med dig et langt stykke hen ad vejen. "jord" er mange ting og jeg bruger det også til at illudere "jord", men først efter det har fået en tur i ovnen ved 120 grader eller højere, som også findeler materialet godt. Men intet slår farvepulver, som ikke koster særligt meget, når det er købt de rigtige steder. Min reaktion var blot at jeg synes at det er fjollet at bade en papmodel, indkøbt for flere hundrede kroner i vandbaserede påsmøringer, samt noget så lidt standardiseret som "jord". Det er i øvrigt samme måde jeg finder mit "modelgrus", nemlig ved at finde en skrænt med et passende sted med finkornet grus, der i varmebehandlet tilstand er lige til modelbanen - og det fås selv med lidt øvelse i flere forskellige okkernuancer.

Din bemærkning om hver enkelt udbyders eget wunder-middel til at patinere med er god, for utroligt mange ting kan bruges - alt afhængig af effekten. Og de fleste vejledninger duer kun til den som har skrevet den - eksperimenter er vejen frem. Dog skal man huske at "lim-lag" og grovkornede patineringsmaterialer jo slører konturerne på en kedelig måde, særligt når nu et laser-snit er så præcist.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak