FREMO-kørere øst for Storebælt

af mr-data, 18/10 2013, 11:51 (3854 dage siden) @ Rubjerg

Der findes en lille håndfuld FREMO medlemmer der kører H0 på Sjælland.
Ellers er det som du skriver, fortrinsvis FREMO medlemmer på Sjælland der kører N.

Okay, jeg synes bare at du umiddelbart virkede som at der slet ikke var nogen H0 kørere på Sjælland inden for FREMO.

Men FREMO konceptet bygger netop på at man ikke altid behøves at være mange i samme område, men derimod mødes til arrangementer og træf med moduler.

Ja lige præcis, men ud fra FREMOs hjemmeside er der forholdsvis lang tid mellem arrangementer og træf, i hvert fald her i landet.
Og jeg kunne rigtig godt tænke mig, at kunne mødes lidt oftere.
Jeg har overvejet, at se om jeg kunne finde nogen ligesindede i rimelig nærhed (+/- en times rejsetid fra min bopæl) som man kunne dyrke hobbyen med i fællesskab, gerne efter samme måde som KdMjk har gjort.

Det er rigtigt at stationer over 10 meter ikke altid er "lige velkomne". Det skyldes at længden er svær at indsætte i et modulanlæg. For oftest bygges de enkelte stationer som lige stationer. Men derimod er det altid flot med en enkelte større stationer på et træf.

En større station er altid svær at indsætte i et anlæg, modulbaseret eller fast, grundet begrænset plads. Og kørestrækning er for de fleste vigtigst, med mindre man især dyrker rangering som sin hovedinteresse.

Dog skal der lige huskes på at bygges der en større station der kan tage de 3-3,5m tog som vi normalt kører med, er det bedst at have udtræksspor som ikke er hovedsporet.

Det med udtrækssporet siger vel næsten sig selv; sådan opbygges virkelighedens stationer jo også.
Med hensyn til længden af tog stationen bør kunne tage, så gælder de 3 - 3,5 meter vel både persontog såvel godstog, hvorfor det både er perronspor og risten til godstog som bør have den minimumslængde. Og når man så bør vælge de slankest mulige sporskifter, så kommer udfletningen til at fylde en del (f.eks. er Tillig 11 graders sporskifte 207 mm. langt, 9 graders er endnu længere), så ved mere end 3 - 4 spor ved perron og rist, bliver udfletningerne næsten lige så lange eller længere som selve sporene. Og udover sporskifternes længde skal der jo også tages hensyn til sporafstand og perronbredde.

Og ja, der bør altid medbringes strækningsmoduler der tilsvarer ens station. Og er den 15 meter, så er det en større opgave at transporterer alle disse moduler til et træf, og så også skulle opstille dem på selve træffet.

Større opgave er vel så meget sagt, en større station kræver som regel mindst 2, gerne flere, personer til betjening af sikringsanlæg, til rangering og så videre. Hvad transporten angår, har en alm. trailer med høje sider og pressingsruf plads til en del, hvis man da ikke lejer en flyttetrailer. Sørger man så ydermere for at lave alle sine moduler i samme længde, kan man flytte f.eks. 3 moduler vha. særlige transportgavle (en træplade med de fornødne huller, og evt. lister) ad gangen.

Men uanset så behøves man ikke altid at bygge stationer, for strækningsmoduler er faktisk den største mangelvare i FREMO, og det er ikke kun i DK.
Strækninger med sidespor er også noget der mangler meget - helst med omløbsmulighed.

Ud fra de billeder og videoer jeg har set, er der som regel rigeligt med strækningsmoduler på træf. Men uanset hvad, så støtter jeg princippet om at det er fornuftigt at starte med at bygge nogle strækningsmoduler, ganske enkelt for at få noget øvelse mht. landskab og andre detaljer.

Det er dog ikke rigtigt at KdMJK har bygget en station på 10 meter. Den længste som KdMJK har er 6 meter, og er en fiddleyard ved navn Randborg.

Ret mig hvis jeg tager fejl, men Padborg (modellen) tilhører da KdMjk, gør den ikke? Ganske vidst figurerer den på nuværende ikke på deres hjemmeside, men på FREMos hjemmeside figurerer den, og her står der angivet at den er 10 meter lang.
Og en markant station for de af os som bor på Lolland og Falster, har Nykøbing F. en væsentlig betydning, som områdets største og vigtigste station, dels pga. international trafik, dels pga. godstrafik og dens tidligere status som stykgodscentral. Og som sådan ville denne station være relevant for os at bygge. Og rent størrelsesmæssigt, i længden, er den i nogenlunde samme klasse som Padborg, og der burde også kunne laves diverse diskrete justeringer for at bringe den ned på ca. 10 meter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak