CAE og AV fra Heljan - kørestolsbrugere

af Steff, 28/8 2011, 12:40 (4178 dage siden) @ Christian Møller

Medtagelse af kørestole i CAE vogn i daværende epoke III.

Den nu ”befalede” politiske korrekthed i alle aspekter var om end ikke eksisterende, så absolut ikke så udpræget som i dagens Danmark. Det betød også, at mulighederne for hjælp til handikappede (dengang omtalt om invalide, senere svagføre) var – set i forhold til i dag – ringe. Den handikappede skulle mere eller mindre klare sig selv eller have familie/venners hjælp. Det vil sige, selv at sørge for at få hjælp til ”Rullestolen” (sådan hed en kørestol) og ombordstigning i toget. Selvfølgelig var togfører/togbetjent behjælpelig når der var en invalid (handikappet) på perronen. Og da datidens kørestole ikke kunne klappes sammen som i dag, var rejsegodsvognen eller rejsegodsafdelingen eneste mulighed for transport af denne.
De nærmere regler herfor kender jeg ikke.
Altså, ”invalide” rejste ikke meget i datidens Danmark og sådan var det nu bare. Men en gang om året gik DSB, Falck/Zonen, Civilforsvaret, Dans Rødekors og Det internationale sove- og spisevognsselskab sammen om at give handikappede en oplevelse og mulighed for at se Danmark. Et tog – kaldt Svagføretoget - bestående af sovevogne, en spisevogn samt normalt en CAE eller rejsegodsvogn blev opstillet og transporterede så de handikappede og deres hjælpere rundt i Danmark. For de fleste dengang handikappede, var det en oplevelse for livet. Se i øvrigt DSB filmen ”Der kører et tog” om svagførertoget mellem 1953 og 1968 (købes på Danmarks jernbanemuseum).
I udlandet, specielt i Tyskland og England, var transport af handikappede laaaaangt forud for i Danmark, nok mest p.g.a. de kæmpestore antal krigsinvalider. ALLE togvogne i 1940´erne, 50´erne og 60´erne havde en eller flere pladser for krigsinvalider, civile som tidligere soldater. Og dér satte man sig bare IKKE, selvom resten af toget var belagt! Behovet er idag dalet og disse pladser findes nok ikke mere i et sådan omfang. Og hvis der var sådanne pladser i danske tog, var respekten sikkert som med P-pladser for handikappede = NUL. Men det sidste står for egen regning.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva
Pris 207 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak