tyske damplokomotiver i DK?

af Bjarne Knidsen @, 30/12 2012, 17:52 (4137 dage siden) @ jonas

Indledningsvis kan jeg sige dig at der "officlet" ikke findes nogen database over det du søger. Heller ikke i Tyskland.
Flere gode Forumvenner og "bekendte" har med stor omhu udarbejde div. lister og statistikker med supplerende oplysninger og materialet. I bund og grund et meget sobort stykke arbejde fra de enkelte.
Under krigen blev der ikke ført en "overordnet" plan for de tyske lokomotiver. End ikke ved Distrikterne. Det var lagt ud til de enkelte maskindepoter.
Det nærmeste mig bekendt der blev ført overordnet var "Lokgestellung für Sonderleistungen". Mig bekendt er der kun et eksemplar bevaret for de sidste måneder af krigen for Jylland/Fyn. Jeg har den i kopi.
Må tilstå at hovedparten af det i omløb værende materiale er udarbejdet på grundlag af Orginalmateriale der beror hos mig. Bl.a. samlet oversigt over DR loko fra og til Mdt Aarhus fra besættelsen og til næsten krigens slutning.

Jeg kan fortælle at BR 24 aldrig "officielt" har været indsat i Danmark.
Det har hovedtyper som BR 17, 38, 50, 52, 55, 56, 57, 89, 93 og 99.
Skrøner omkring BR 01, 44 og 52Kon må jeg afvise indtil beviser foreligger.
Udtaler mig med rimelig sikerhed da jeg er medlem af "inderkredsen" af Arbeitskreis Lokgeschichte" i Tyskland og dermed adgang til og i besiddelse af "oceaner" af originaldokumenter, udrangeringslister m.v. fra ca 1939 og til 1977
M.v.h.
Bjarne Knudsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak