Modeljernbane til elektroniknørd?

af Bjarke Freund-Hansen @, Aalborg, 15/10 2012, 08:22 (4212 dage siden)

Hejsa modeljernbanefolk :)

Jeg er uddannet elektronik ingeniør og er nørd af hjerte og sjæl. Som barn byggede min far en modeltogbane med to spor der krydsede hinanden på et enkelt punkt og et flot landskab i papmache. Forleden var jeg til koncert i Hamburg og var forbi Miniatur Wunderland og det er jo et helt fantastisk sted for en tekniktosse som mig. :)

Det har kriblet i mine fingre for at komme igang med noget modeljernbane lige siden, og så er spørgsmålet jo hvad man skal vælge, det er jo alle mulige skalaer og systemer at vælge imellem. Jeg håber i kan give mig nogle råd med på vejen.


Først og fremmest tiltaler digital control mig, jeg har læst op på protokollen, og jeg tror rimelig sikkert jeg kan bygge noget udstyr der kan snakke DCC selv.

Dernæst står valget nok mellem scala H0 og N, da der alle helst skal være et godt udvalg af materiel og ikke alt for dyrt. Umildbart tiltaler N mig da jeg ikke har alverdens af plads, og har en fantasi om at bygge noget modeltog der kan kører på væghylder i flere niveauer. Men, er der et godt udvalg af digital kontrol materiel til skala N? Eller er det smartere at vælge H0?

Så vidt jeg lige kan regne ud vil et dansk dsb togvogn på ca. 20m (dem der kører mellem aalborg og københavn er ca. den størrelse så vidt jeg kan læse mig til) være:

ca. 24cm i skala H0 og
ca. 13cm i skala N.

Passer det nogenlunde?

Hvilke mærker bør jeg gå efter hvis jeg vil starte med digital kontrol (med DCC) enten i H0 eller N?

Er der nogle gode startsæt jeg kan købe, hvis jeg specielt gerne vil have:
* 2 lokomotiver + 1-2 vogne
* 2 skiftespor (der kan styres digitalt)
* digital controller og andet nødvendigt udstyr.
* og selvfølgelig nok skinner til en lille bane. :)

Som sagt er jeg god til elektronik så lidt lodning og ombygning skræmmer mig ikke. :)


Og sidst, har i nogen erfaringer med softwaren JMRI, og hvad udstyr jeg burde købe hvis jeg gerne vil lave noget der er kompatibelt med JMRI?


På forhånd mange tak, hilsen (en forhåbentlig kommene modeljernbaneentusiast)
Bjarke


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak