Avatar

Et forsøg - og et par gode råd

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/6 2012, 09:54 (4338 dage siden) @ Magnumenforce
redigeret af Carsten B. Thomsen, 16/6 2012, 10:00

Hvis du skal lave seværdige anmeldelser af en kaliber som i "Lokomotivet", f.eks. af rullende materiel, så hedder fordelingen nok:
- 50% vægtlægning på en modelmæssig sammenligning med forbilledet (udseende, bemaling, litrering, overholdelse af mål, om der er de rette detaljer, der hører epoken til (f.eks. gummivulst eller harmonika, vinduestype, dørtype, bremseudrustning, batterikasser, tagventiltype, elvarmekabler versus dampvarmeledning) etc.), og:
- 50% til den "håndværksmæssige" udførelse af modellen (køreegenskaber, støj, samlekvalitet, holdbarhed, tilgængelighed for service og udskiftning af koblinger og hæfteringe, om der kan fås reservedele, hvor let/svært det er at skille ad for at sætte dekoder i, etc.).

En anmeldelse, som kun drejer sig om de sidstnævnte 50%, og om at moderne 303 mm Ade- eller Roco-personvogne er noget skrammel og er af dårlig kvalitet, fordi de ikke kan køre på M-spor med 360 mm radius (radius 1), og som ikke forholder sig til det mere objektive - de førstnævnte 50% - nemlig om at modeltogsfabrikanterne her anno 2012 endelig giver os hvad vi har sukket efter i mange år, nemlig korrekt materiel med korrekte mål og korrekte detaljer, og at de laver fuldblods modeller, der svarer 100% til deres forbilleder, og som i anmeldelsen bliver sammenlignet med (og tåler sammenligning med) forbillederne, ja, den slags anmeldelser løber jo kun med en "halv vind" og bidrager jo stort set kun med anmelderens egen subjektive holdninger.
Holdninger kan jeg jo selv danne mig mindst ligeså godt, når jeg endelig selv får pågældende stykke materiel i hånden. Så det eneste, der gør den slags primært holningsbårne anmeldelser "interessante" er, at anmelderen har fået fingrene i nyheden før os andre og kan vise billeder af den - og det kan man jo ligesom ikke bruge til ret meget.

Hvis du laver anmeldelser med dette in mente, så ville det blive meget seværdige anmeldelser.
Også selvom det f.eks. er anmeldelser af nye birketræer fra Heki, for her skal der jo så sammenlignes med virkelighedens birketræer og f.eks. vises et eksempel på placering på anlægget, hvor der er hængt en redekasse op på stammen, eller er hængt en gynge op i en af grenene, mens huset ved siden af træet er blevet forsynet med mos på det stykke af taget, der er nærmest birketræet, fordi birketræer forårsager mosbegroninger på taget af de nærmeste bygninger.
Se, anmeldelser der også formidler viden, og ikke kun holdninger, løfter selv en "simpel" anmeldelse af modeltræer op til noget, som mange vil kunne bruge til noget, frem for blot en formidling af anmelderens holdninger.
Den slags anmeldelser vil derfor også give mange "hits" og høje ratings på YouTube.
Man skal jo aldrig undervurdere sine seere eller læsere - og det håber jeg heller ikke, at jeg har gjort her.

Jeg håber at du kan bruge rådene til noget, og pøj-pøj med dine planer - jeg glæder mig til at følge med i dem :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak