? Røg fra damp- og diesellokomotiver

af Flemming Søeborg, 21/4 2021, 17:39 (1101 dage siden) @ Knarbjerg

Jeg har ESUs lille V 60, som også har indbygget røggenerator, og det ser helt urealistisk ud, når der kommer en lille, fedtet røgsøjle op - det hverken ligner eller lugter som fed, blå dieselos (heldigvis!).

Jeg afprøvede så i dag Heljans E 994 med røgaggregat. Her var røgen mere omfangsrig, fyldig, ind imellem lød et puf som et mini-fyrværkeri, men bagefter stank hele huset af brændt dampdestillat. Der er nok en grund til, at jeg normalt aldrig bruger det stads.

Og at have det strømmende ud af cylindrene? Hvordan ser sporet så ud efter få runder - for ikke at tale om ens egne lunger? Hverken Faller eller ESU deklarerer deres produkter - hhv. Rauchöl og Rauchdestillat - blot advares mod indtag af det (dødeligt), og at det er skadeligt for huden. Så min konklusion er, at det slet ikke hører hjemme på en modeljernbane (eller noget andet sted).

[image]

En nogenlunde anstændig "Rauchwolke", men føj for en lugt!

[image]

Og her uden sort baggrund:

[image]

I mine øjne er det spild af penge og ressourcer at have røggeneratorer indbygget, og jeg skal ikke have flere lokomotiver med røggenerator - og lyden kan jeg sagtens undvære.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa
Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak