Dampvarmerør MY?

af Steff @, tirsdag 15. september, 2020, 16:46 (14 dage siden) @ Skott

Kære Skott

Se her:

https://www.wagenwerk.de/fahrzeugbauteile/pufferbohle/728/heizkupplung-bauart-pintsch

Alle litra MY udstyrede med varmekedler havde en såkaldt "dampvarmekobling" monteret. Udtaget sad (set direkte forfra) til venstre lidt ned for skruekoblingen. Den kunne aftages når man var uden for "varmesæsonen" og igen påsættes når nødvendigt. For ikke at brænde "nallerne" ved sammenkobling med vognstammen og for almen isolering, havde ledningen en keramisk kappe uden over (den "hvide" på museumsbillederne).
På damplokomotiver var dampledningen normalt også ført frem, men afmonteret når ikke nødvendigt. På tanklokomotiver var den monteret i begge ender "i sæsonen".

Altså havde alle toglokomotiver, diesel eller damp, denne anordning som mulighed HVIS (motorvogne og motorlokomotiver) de altså var udstyrede med varmekedel.
I de helt gamle dage benyttede man ofte en kedelvogn for at kunne varme togstammen, hvis lokomotivet enten ikke kunne levere damp eller at kedlen var for lille.

Håber det gav lidt mening.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen