DR dobbeltstokwagen.

af Flemming Søeborg, lørdag 07. marts, 2020, 19:41 (23 dage siden) @ Flemming Søeborg

Jeg har lidt tilføjelser eller korrektioner til listen over DDR-modeller.

Listen var baseret på et katalog fra ca. 1968; i 1970 var listen således:

5/ Piko (lokomotiver, NoHABs, godsvogne, SNCF INOX-vogn)
143/ PGH Eisenbahnmodellbau Plauen (køretråd)
190/ Gützold (damp- og diesellokomotiver)
399/ Hruska (damplokomotiver, Mitteleinstiegswagen)
414/ Pilz (skinner)
426/ Schicht (bogie-passagervogne, kølevogne m.v.)
545/ Zeuke & Wegwerth KG (elektronik)

536/ Intet firmanavn (Donnerbüchsen)
Endvidere fandtes firmaet Mamos, der fremstillede vejskilte og signaltavler.

Man bemærker, at flere firmaer er væk, og at andre har skiftet interne numre, formodentlig på grund af overgang til EDB.

Der kan nok findes mere detaljerede informationer i den jubilæumsbog om Piko, der udkom for en del år siden. Mine informationer stammer fra en håndfuld gamle Piko- og Vero-kataloger, der tilfældigvis indeholdt daterede prislister.

Faktisk greb man i det gamle DDR modeljernbanen nærmest videnskabeligt an, og professionelle ingeniører udarbejdede modellerne med skelen til de reelle jernbaner. Schicht var tidligt ude med næsten-kortkoblinger på bogievogne (uden at det var kortkoblinger), og Hruska benyttede syv-polede motorer (mange modeljernbanefirmaer anvender i dag stadig tre-polede motorer). Detaljeringen på mange af Pikos godsvogne oversteg langt hovedparten af de vestlige fabrikanters modeller. Hjulene var dog i mange år modellernes "achilleshæl", da man enten anvendte plastichjul eller støbte hjul med kæmpestore flanger og dårlige løbeegenskaber.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen