Orient Express sovevogn spor 1

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/9 2019, 01:38 (1675 dage siden) @ Steff

Kære Klaus
Nu skal man (jeg) jo være påpasselig med at ”være sikker på”. Men i dette tilfælde med type Lx er jeg dog alligevel næsten sikker på, at den aldrig har været i Danmark som en del af et ordinært tog oprangeret med bl.a. soveveogne.

[image]

Jeg har ikke set en LX vogn optræde i CIWL vognlister for Danmark (Den nordiske division), altså tildelt. Type Lx optræder heller ikke over vogne som DSB har skullet godkende for kørsel i Danmark, altså være godkendt via RIC rasteren på vangen i venstre side, f.eks. færgekroge, knækpunkter ved broklap etc.
Andre ”sjældne” vogne har jeg set fotografier af, bl.a. type F og P og Pullman (to-farvede), sidstnævnte som Restaurationsvogne i Jylland.

Og uden en sikkerhedsmæssig godkendelse kan jeg ikke forestille mig den sendt til Danmark. MEN der kan jo snydes på vægten og en vogn kunne muligvis været smuttet til Jylland via Padborg (de franskmænd;-) )?? Men jeg tror det nu ikke. For alene vognens indretning og dermed antallet af pladser gør jo, at det er en hindring for at kunne få noget som helst rentabelt ud af en anvendelse.

Den ENESTE LX vogn jeg VED der har været i Danmark, var 3488, der var en del af det tog som Generalfeldmarskal Erwin Rommel anvendte i DEC 1943.

Håber det gav et brugbart svar.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej Steff,

Da der mig bekendt kun var Single- og Double-pladser til rådighed i Lx'erne, passede de ikke til løb på Danmark, hvor der generelt var behov for Tourist-pladser. Alene den omstændighed gør, at Lx med sikkerhed kan udelukkes som reserve- eller erstatningsvogn i løb på/via Danmark. Det provinsielle danske klientel var generelt ikke egnet til luksusvogne som Lx.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Tog, skib og fly

Tog, skib og fly
Pris 320 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak