Orient Express sovevogn spor 1

af Steff @, søndag 22. september, 2019, 16:33 (28 dage siden) @ ME1505

Kære Jesper

Ja, det er en fantastisk flot model af en CIWL type LX 16 sovevogn (4 på 1. klasse (enkeltkupe) og 12 på 2. klasse (dobbeltkupe)) og derfor en af de mest præstigefyldte sovevogne i det hele taget. Jeg har set en færdigsamlet model og der er ikke et øje tørt m.h.t. detaljer i kupeer, gang, toilet, office og undervogn. Men det tager tid bl.a. med det blå folie har jeg ladet mig fortælle. Men det færdige resultat, whau!

Nå, så må vi ikke glemme virkeligheden for Orient Express (OE). Vogntypen har KUN været anvendt i ”yderste nødreserve” ved mangel på det ”almindelige” materiel på en delstrækning (Paris-Wien, Dover-Paris etc.). Standard typerne på OE var typerne S (med underarter), Z og Y og ”de blå tog” kun fra midten af 1920´erne. De(n) kørte så gennem Jugoslavien og Albanien og til Tyrkiet op til begyndelsen af 1950´erne og så var det slut.
Vognmateriellet efter krigen typerne som før krigen, men nu også mere type YT, men stadig INGEN LX. Herefter var det kun delstrækninger med CIWL materiel i ”det gamle Europa”. Derefter blev toget med og uden benævnelsen Orient Express (OE) til et i datidens slangudtryk ”fremmedarbejder-/gæstearbejder tog”, der medbragte gæstearbejdere frem og tilbage mellem Tyrkiet og hovedsageligt Vesttyskland. Der var INGEN luxus overhovedet, kun almindelige D-togsvogne og liggevogne af Bc typerne.

Efter filmatiseringen af den første ”Mord i Orientekspressen” blev LX vognen (og de tofarvede Pullman vogne) synonymet på OE, selvom aldrig anvendt. Men da LX vognene med deres indretning ikke mere var rentable (alt for få pladser), blev de solgt til private klubber, filmkompagnier og den spirende charter luksustrafik med de blå vogne. Og da det SKULLE se ud som luksus, blev mange af de anvendt vogne (normalt Y og YT) udstyrede med de karakteristiske ovale vinduer som KUN LX vognene havde i dørene. Herunder en CIWL type YT ombygget/ændret i udseende til LX type vogn i VSOE, der gæstede Danmark på vej til Sverige den 9. april 2013 kl. ca. 1745. Bemærk de ovale vinduer i døren!!

[image]

Til gengæld blev LX materiellet anvendt i de talrige nattog før og efter krigen til Italien og Rivieraen fra Kanalkysten, Holland, Belgien og Paris. Der kørte man jo tog, fløj ikke og bilen ikke en option.

Så en FLOT, FLOT, FLOT model, men ikke meget med Orient Express at gøre.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

NB: Type LX har aldrig kørt i DK regelmæssigt!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen