PIKO - 70 år

af Steff @, lørdag 22. juni, 2019, 14:35 (28 dage siden) @ Steen Nielsen

Goddag til alle

PIKO, en lettere trækken på skuldrene og et lidt skævt smil fra sikkert mange, der ikke kender til den danske MJ-historie. Nå ja, det var jo det østtyske modeljernbane firma, ”Made in GDR”. Vi fra Vesten havde jo heldigvis Märklin, Fleischmann og Riverossi (Pocher). ”PIKO, det var jo noget simpelt og groft”, eller var det nu det?

Jeg vil våge den påstand, at hvis IKKE vi havde haft PIKO fra midten af 1970´erne og frem til ”der kom gang i den danske MJ køkkenbordsindustri”, var den danske modeljernbaneinteresse IKKE vokset til det det er i dag.

PIKO er for mig forbundet med navne som LOKOMOTIVET (med Claus´s fra Rønnede om- eller nybygninger baseret på PIKO), PÅ SPORET hvor PIKO kunne købes og Williams Modeller (Jan Williams) med transfers med danske litreringer og sikkert flere andre ”pionerer” fra dengang bl.a. jo selvfølgelig UK-modeller, Dansk Signalindustri og Long.

PIKO var DDR salgsmærke til udlandet, men i virkeligheden bestod PIKO af flere DDR fabrikater, fælles at de fleste startede efter krigen og senere blev til et ”VEB” (Folkeejet forretning). Det var navne som SCHICHT, der fremstillede vogne og GÜTZOLD og HRUSKA, der fremstillede damplokomotiver og plastikstøbte motorvogne bl.a. de i NEPTUN anvendte VT 137 Bauart Leipzig og to vognsudgaven Bauart Hamburg.

Det var nogle ildsjæle, som bl.a. nævnt ovenfor, der i slutningen af 1970´erne og begyndelsen af 1980´erne, gav os danske MJ´er mulighed for at vise, hvad man selv kunne bygge som cross-kitting, ombygning, eller nybygning og det hele næsten med anvendelsen af PIKOS modeller. Det var normalt undervognen, der prismæssigt var så billig i forhold til BRD produkter, at det var til at tude over, eller en simpel ommaling og en gang WM transfers. Altså, man kunne ret billigt købe en PIKO vogn der havde det hele, enten bruge dele deraf til noget DSB, eller skrotte overdelen og så anvende undervogn med akselgafler, hjul, puffer og koblinger. Let og ligetil.

Forunde at give os vogne til ombygning mv., var det faktisk også PIKO, der fremkom med de første næsten rigtige modeller (og i datidens lys helt iorden), kølevognen litra IE og tankvognen fra B. Ringsted og Co. Og så var der selvfølgelig de internationale vogne der kom i toget NEPTUN, dels motorvognssættene VT 137 og senere de røde MITROPA sovevogne og de grønne DR standartpersonvogne UIC type.

Så der skal lyde et STORT tillykke herfra til PIKO og tak fordi i var der, da der for alvor skulle være danske modeller på skinnerne og ikke kun tysk materiel.
Jeg er ked af ikke at kunne se den omtalte udsendelse fra MDW, men så jeg kan jo lave en ”Thüringer” på grillen, drikke en ”dunkles” og tænke på gamle dages MJ ved at læse de ældste numre af LOKOMOTIVET, der jo findes her på nettet. Jeg er jo alene de næste dage, fruen er jo ved at klargøre sin "Besentransporter" for en tur til en bakke i Harzen;-)

Med venlig hilsen og god kommende Sct. Hans.
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen