Mck på Märklin spor

af bl, 12/1 2017, 19:41 (2673 dage siden) @ gaest

For en del år siden besøgte jeg Svinninge Modeljernbane, her kørte man analogt, men med den forskel, at midtelederen var 0, og de 2 skinne-strenge på deres k-skinner var isoleret fra hinanden, så man kunne køre med 2 loks på samme spor. Analogt. Ejeren/bestyreren var en person som var yderst farverig, og uddannet elektronikmekaniker i Flyvevåbnet, og som i øvrigt hed A.C. von Bauditz. Men det er så en helt anden historie:-P.


Det kunne man på visse af Märklins K skinner, og på sporskifterne med bevægeligt hjertestykke kunne man også køre problemfrit med hjul med normalt DC profil. Så vidt jeg ved har også andre modelbaneklubber forsøgt dette, men det kræver en del styring, og det giver kludder hvis en vogn uden isolerede aksler kommer ind i et toskinne-tog.

Bemeldte A.C. v. B har jeg oplevet på et kursus i elektronikbranchen, meget farverig person med stor og alsidig erfaring, og altid god for en god og morsom anekdote eller fortælling.

Det var jo den måde, Trix Express i sin tid var indrettet, og havde man overledninger, kunne man styre tre tog uafhængigt af hinanden. Men efterhånden, som standardiseringen ved NEM slog igennem, sygnede Trix Express langsomt ud og man gik derfor over til den nu kendte udformning, som er komapatibel med andre to-skinne systemer.

Bjarne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak