Avatar

Mck på Märklin spor

af Futfar, Kajerød, 12/1 2017, 16:52 (2654 dage siden) @ Togsøn
redigeret af Futfar, 12/1 2017, 17:05

Se, her er jeg på noget gyngende grund, og vil meget gerne retledes hvis jeg tager fejl:-).

En sinus AC bliver ved feks. en brokoblet ensretter til en pulserende jævnspænding, OK?
For en AC firkant spænding sker vel det samme?

Den "kørestrøm" som kommer til loket er vel så en pulserende jævnspænding, som dekoderen så "laver om på", så motor og alt det andet, får en "ren" jævnspænding?, uanset om man kører 2- eller 3-leder? Implicit i denne jævnspænding, sendes der så nogle impulser feks. via f-tasterne, således at man kan styre løjerne ved hjælp af disse, og det er måske her vi skal finde en firkantspænding?

DSB's S-tog kører som bekendt på 1.650 V DC, men i denne spænding ligger der - så vidt jeg ved - en del AC til de mange styrefunktioner, eller hur? Og det er måske så også firkantspændinger?

For en del år siden besøgte jeg Svinninge Modeljernbane, her kørte man analogt, men med den forskel, at midtelederen var 0, og de 2 skinne-strenge på deres k-skinner var isoleret fra hinanden, så man kunne køre med 2 loks på samme spor. Analogt. Ejeren/bestyreren var en person som var yderst farverig, og uddannet elektronikmekaniker i Flyvevåbnet, og som i øvrigt hed A.C. von Bauditz. Men det er så en helt anden historie:-P.

--
Med venlig hilsen
Futfar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak