Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af UTJ, 15/11 2016, 06:42 (2725 dage siden) @ HenrikPS
redigeret af UTJ, 15/11 2016, 07:21

Hej
Jeg har fornyeligt anskaffet mig to Lps vogne fra Mck. Der skal naturligvis tømmer på vognene.

Lige nu er det tid for at gå i haven og bruge planten solhat til tømmer. Den har en fin brun farve med lidt struktur på overfladen.
[image]

I de korte stakke har jeg brugt omkring 100 stykker i hver stak.
[image]

I den lange stak har jeg brugt lidt tykkere stykker af solhatten, men er endnu ikke helt færdig.
[image]

Jeg har klippet solhattene i henholdsvis 3,5 cm og 7 cm længde. Det svarer til 3,0 meter og 6,0 meter.

God fornøjelse med selv at gå i gang. Det tager alligevel et stykke tid at fremstille hver stak. Jeg vil tro, at jeg limer stakkene sammen når jeg er færdig. Så er de lidt nemmere at håndtere.

Som så meget andet vil det hjælpe dig hvis du ved lidt om virkeligheden, dvs her om længder på råtræ. 6 m har ingen gang på jord. Gran og fyr bliver afsavet i 3 m længde (3 m træ) og bøg ofte i 2,7 m (svellekævler). Længere er individuelle mål til savværker til finere opskæring (god kvalitet kævle skærer man ikke over, blot til at få den til "at passe", for det vil være spild af træ. Du vil ikke forskellige længder eller forskellige kvaliteter på samme vognladning. Men en vognladning med 3,45 cm lange er meget realistisk og solhat kan fint bruges til gran mm, men ikke til løvtræ. En lille detalje er at mange grenes bark tørrer op så det kommer til at minde om eg og det er jo også relevant. Jeg har med held brugt tjørn til mange ting. God videre "byggelyst" :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak