Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af UTJ, 19/11 2016, 20:36 (2712 dage siden) @ Flemming Søeborg

Jeg kom til at smile, da jeg så lasten på vognen, for de tynde kviste er da vist ikke tømmer, og på Junckers ville de nok have dirigeret vognen videre til det lokale byggemarked, hvor kvistene kunne bruges til flishugning. Der kommer ikke mange centimeter parketgulv ud af den last! Kævlerne, der skal bruges, skal have en diameter på 4-7 millimeter, sådan cirka, en længde i model på 31/62 mm, og jeg har selv benyttet citrontræ til formålet. Det ligner ikke bøgetræ, men kan godt gå for at være asketræ.

[image]

Billedet viser Lps-vogn nr. 165 på læssevejen i Odense, forår 2000, og det er optaget af undertegnede. I det kommende nummer af Spor og baner (nr. 30), som udkommer den 8. december, er der en nøjere gennemgang af vogntypen i model og virkelighed og flere interessante billeder. Og - så er der altså ikke tale om en tømmervogn, men om en vogn "specielt konstrueret til anvendelse for firma Junckers Industri til transport af trækævler med en længde på 2,7 eller 5,4 meter" (DSB Driftsmaterielfortegnelse 1997, side 5.40.3.).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Det er da netop det vi skriver. Svellekævler i bøg (2-7'ere) eller 3-meter-træ (gran). Vognene har også været brugt til gran og der er det viste solhat vel udmærket.

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak