Avatar

Frederikshavn Gl. Station som Fremo-projekt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/5 2013, 16:27 (3992 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 26/1 2015, 22:41

- 2 stk. Peco SL-187

Her skulle der så stå Peco SL-185.
Laver Peco ikke afløbssporskifter i code 83 ?.
Jeg har ikke kunnet finde nogen.


Jeg har i mellemtiden taget nogle 3D screenshots af sporplanen.
Årstallet er 1960-1979 - dieseldriften har taget over, men faciliteterne til damplokomotiverne er stadig omtrent intakte - det var de helt frem til lukningen af Frederikshavn Gl. Station i 1979.
Dog er kulgården reduceret noget i omfang, også på modellen - til gengæld findes kulkranen og slaggegravene der endnu, og kvægfolden er intakt og stadig brugbar:


[image]

Indkørslen nordfra - overskæringen ved Vestergade ses til højre, Asylgade til venstre. Sporet længst væk er DSB Vendsysselbanen, i midten Skagensbanen, og nederst ses udtrækssporet for læssevejen.


[image]

Nederst ses læssevejsområdet med læsserampe og kvægfolde, og øverst ses sidesporet til oliedepotet på Asylgade - det kan også bruges som udtræksspor for "risten".


[image]

Nederst ses Skagensbanens perronspor og drejeskive nord for posthuset. Dernæst perroner for Spor 1 og Spor 2 med de mange overgange. De røde tage forneden er taget på elværket fra 1899 (det nuværende kommunale spillested Maskinhallen) i Skolegade.


[image]

"Risten", hvor såvel gods- som personvognsstammerne henstod mellem afgangene. Øverst ses kedelhuset med den høje skorsten. Foran kedelhuset ses sporkolonnens sidespor - til venstre for kedelhuset ses resterne af kulgården. På det grønne areal foran stationsbygningen skal der være en fast indbygget sportavle - denne bliver muligvis todelt, så der er en Post 1 og Post 2, ligesom der var i virkeligheden


[image]

Godsekspeditionen nederst, og øverst ses bl.a. slaggegraven, sandtårnet og 20 meter drejeskiven.


[image]

Til venstre overkørslen ved Rimmensgade, inkl. vogterhus 49, øverst ses velfærdsbygningen med smedie og indbygget vandtårn, på langsiden nederst ses Lokomotivmesterboligen på Rsmmensgade og cirka midtvejs Brevduefoeringens tyskerbarak ved siden af de to bassiner - netop denne bygning er jeg igang med at bygge p.t. Nederst ses læsserampen ved Godsekspeditionen


De modeller, der indtil videre er færdigbygget, lægger jeg billeder ud af ved lejlighed.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen
Pris 110 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak