Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af HenrikPS ⌂, Brøndby, 13/11 2016, 22:15 (2721 dage siden)

Hej
Jeg har fornyeligt anskaffet mig to Lps vogne fra Mck. Der skal naturligvis tømmer på vognene.

Lige nu er det tid for at gå i haven og bruge planten solhat til tømmer. Den har en fin brun farve med lidt struktur på overfladen.
[image]

I de korte stakke har jeg brugt omkring 100 stykker i hver stak.
[image]

I den lange stak har jeg brugt lidt tykkere stykker af solhatten, men er endnu ikke helt færdig.
[image]

Jeg har klippet solhattene i henholdsvis 3,5 cm og 7 cm længde. Det svarer til 3,0 meter og 6,0 meter.

God fornøjelse med selv at gå i gang. Det tager alligevel et stykke tid at fremstille hver stak. Jeg vil tro, at jeg limer stakkene sammen når jeg er færdig. Så er de lidt nemmere at håndtere.

Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af UTJ, 15/11 2016, 06:42 (2719 dage siden) @ HenrikPS
redigeret af UTJ, 15/11 2016, 07:21

Hej
Jeg har fornyeligt anskaffet mig to Lps vogne fra Mck. Der skal naturligvis tømmer på vognene.

Lige nu er det tid for at gå i haven og bruge planten solhat til tømmer. Den har en fin brun farve med lidt struktur på overfladen.
[image]

I de korte stakke har jeg brugt omkring 100 stykker i hver stak.
[image]

I den lange stak har jeg brugt lidt tykkere stykker af solhatten, men er endnu ikke helt færdig.
[image]

Jeg har klippet solhattene i henholdsvis 3,5 cm og 7 cm længde. Det svarer til 3,0 meter og 6,0 meter.

God fornøjelse med selv at gå i gang. Det tager alligevel et stykke tid at fremstille hver stak. Jeg vil tro, at jeg limer stakkene sammen når jeg er færdig. Så er de lidt nemmere at håndtere.

Som så meget andet vil det hjælpe dig hvis du ved lidt om virkeligheden, dvs her om længder på råtræ. 6 m har ingen gang på jord. Gran og fyr bliver afsavet i 3 m længde (3 m træ) og bøg ofte i 2,7 m (svellekævler). Længere er individuelle mål til savværker til finere opskæring (god kvalitet kævle skærer man ikke over, blot til at få den til "at passe", for det vil være spild af træ. Du vil ikke forskellige længder eller forskellige kvaliteter på samme vognladning. Men en vognladning med 3,45 cm lange er meget realistisk og solhat kan fint bruges til gran mm, men ikke til løvtræ. En lille detalje er at mange grenes bark tørrer op så det kommer til at minde om eg og det er jo også relevant. Jeg har med held brugt tjørn til mange ting. God videre "byggelyst" :-)

Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af Tonny Brandt Andersen, 15/11 2016, 09:11 (2719 dage siden) @ UTJ

Tak for input. Vi har Junkers på vores modelbane, så da McK meldte ud, at Lps var under udarbejdelse, bestilte jeg straks 10 stk. Jeg ved godt de har kørt i forskellige perioder, men ;-)

På jernbanen.dk står der følgende: Vognen er specielt konstrueret til anvendelse for firma Junckers Industri, til transport af trækævler med en længde på 2,7 eller 5,4 meter.
http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1965&litra=Lps&typenr=

På jernbanen.dk er der også flere flotte billeder af vognen med og uden noget på, samt med forskellige længder af træ (ikke på samme vogn som UTJ også skriver).
http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1965&litra=Lps&typenr=

Vognen udkommer jo på det helt rigtige tidspunkt, hvis det er nu vi skal i haven, for at fylde noget på den.

Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af UTJ, 15/11 2016, 16:24 (2719 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

2,7 og 5,4 er bøg (svellekævler), gran skæres som 3 m træ. Der kan formentlig godt ligge 3 m træ på Lps

Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af jhcn, Lystrup/Århus, 15/11 2016, 18:04 (2719 dage siden) @ UTJ

Jeg har ikke fået lavet tømmer til mine 4 Lps-vogne endnu, men jeg bruger asters - her i en tyk variant. Har også lavet stakke hvor diameteren er noget mindre for de enkelte "stammer"
[image]

--
Henrik

Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af Flemming Søeborg ⌂ @, 19/11 2016, 19:27 (2715 dage siden) @ jhcn

Jeg kom til at smile, da jeg så lasten på vognen, for de tynde kviste er da vist ikke tømmer, og på Junckers ville de nok have dirigeret vognen videre til det lokale byggemarked, hvor kvistene kunne bruges til flishugning. Der kommer ikke mange centimeter parketgulv ud af den last! Kævlerne, der skal bruges, skal have en diameter på 4-7 millimeter, sådan cirka, en længde i model på 31/62 mm, og jeg har selv benyttet citrontræ til formålet. Det ligner ikke bøgetræ, men kan godt gå for at være asketræ.

[image]

Billedet viser Lps-vogn nr. 165 på læssevejen i Odense, forår 2000, og det er optaget af undertegnede. I det kommende nummer af Spor og baner (nr. 30), som udkommer den 8. december, er der en nøjere gennemgang af vogntypen i model og virkelighed og flere interessante billeder. Og - så er der altså ikke tale om en tømmervogn, men om en vogn "specielt konstrueret til anvendelse for firma Junckers Industri til transport af trækævler med en længde på 2,7 eller 5,4 meter" (DSB Driftsmaterielfortegnelse 1997, side 5.40.3.).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af UTJ, 19/11 2016, 20:36 (2715 dage siden) @ Flemming Søeborg

Jeg kom til at smile, da jeg så lasten på vognen, for de tynde kviste er da vist ikke tømmer, og på Junckers ville de nok have dirigeret vognen videre til det lokale byggemarked, hvor kvistene kunne bruges til flishugning. Der kommer ikke mange centimeter parketgulv ud af den last! Kævlerne, der skal bruges, skal have en diameter på 4-7 millimeter, sådan cirka, en længde i model på 31/62 mm, og jeg har selv benyttet citrontræ til formålet. Det ligner ikke bøgetræ, men kan godt gå for at være asketræ.

[image]

Billedet viser Lps-vogn nr. 165 på læssevejen i Odense, forår 2000, og det er optaget af undertegnede. I det kommende nummer af Spor og baner (nr. 30), som udkommer den 8. december, er der en nøjere gennemgang af vogntypen i model og virkelighed og flere interessante billeder. Og - så er der altså ikke tale om en tømmervogn, men om en vogn "specielt konstrueret til anvendelse for firma Junckers Industri til transport af trækævler med en længde på 2,7 eller 5,4 meter" (DSB Driftsmaterielfortegnelse 1997, side 5.40.3.).

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Det er da netop det vi skriver. Svellekævler i bøg (2-7'ere) eller 3-meter-træ (gran). Vognene har også været brugt til gran og der er det viste solhat vel udmærket.

--
ئۇلغىك

Tømmer til Lps

af HenrikPS ⌂, Brøndby, 20/11 2016, 17:33 (2714 dage siden) @ UTJ

Med fare for yderligere spot og spe våger jeg at vise resultatet af mine anstrengelser. Solhatstænglerne er klippet i længder af 62 og 31 mm.
[image]

Tømmertog fra Junckers

af Tonny Brandt Andersen, 4/12 2016, 00:53 (2701 dage siden) @ UTJ

Jeg forventede også at vognene blev brugt til at køre træ til Junckers, til brug i produktionen. Jeg søgte derfor på nettet, for at se om jeg kunne finde et klip med disse Lps vogne, men fandt et klip med en anden vogntype, som til min overraskelse (i mine øjne) kører den forkerte vej.

Klippet viser, som det også står skrevet:
CFL MY 1146 ses trække vogne frem læsset med tømmer fra området hos Junckers i Køge.
MY 1146 + 1807 + 23 vogne som CG 8756 Kj-Ro ved Ølby.
MY 1146 + 1807 + 23 vogne som CG 98755 Ro-Pa ved Ringsted.

Det vil sige et træk med tømmer der kører ud fra Junckers, og ikke ind til Junckers. Det må vel betyde, at Junckers leverer træ til andre firmaer???

https://www.youtube.com/watch?v=CLN2fzOXASw

Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af jhcn, Lystrup/Århus, 20/11 2016, 13:11 (2714 dage siden) @ Flemming Søeborg

Jeg kom til at smile, da jeg så lasten på vognen, for de tynde kviste er da vist ikke tømmer, og på Junckers ville de nok have dirigeret vognen videre til det lokale byggemarked, hvor kvistene kunne bruges til flishugning. Der kommer ikke mange centimeter parketgulv ud af den last! Kævlerne, der skal bruges, skal have en diameter på 4-7 millimeter, sådan cirka, en længde i model på 31/62 mm, og jeg har selv benyttet citrontræ til formålet. Det ligner ikke bøgetræ, men kan godt gå for at være asketræ.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Thjaa - her er så mit første forsøg med asters. Det næste i processen er lidt patinering, både af vogn og tømmer. Specielt det sidste vil jeg gerne have lidt mørkere i farven, evt. med en anelse mosgrønt.
[image]

--
Henrik

Tømmer (solhat) til tømmervogne eksempelvis Lps

af cm, 20/11 2016, 08:39 (2714 dage siden) @ HenrikPS

Flot med last på de åbne vogne!

Medens vi nu er ved tømmer-transport.... Ved nogen her på SIGNALPOSTEN hvorledes en "Trykvogn for opretning af trælæs" - f.eks 945 0 500 eller 945 0 501 - blev anvendt?

Se evt dette link: TRYKVOGN

Har en tegning :

[image]

mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak