Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Søren Østergård Madsen ⌂ @, Grenaa, 16/2 2016, 18:23 (2997 dage siden)

Hej!

Jeg er museumsinspektør på Museum Østjylland, hvor vi er ved at opstille nye, faste udstillinger. I den forbindelse vil vi gerne opbygge en modeljernbane der dækker (dele af) strækningerne Randers-Grenaa, Aarhus-Grenaa, Grenaa-Gjerrild-Ryomgård og måske Trustrup-Ebeltoft. Vi tænker på at lægge det tidsmæssigt til ca. 1917, hvor alle baner var aktive. I den forbindelse mangler jeg råd til, hvilke lokomotiver og vogne jeg skal købe - allerhelst modeller af præcist de aktive lokomotiver (med tak til jernbanen.dk):
Ebeltoftbanen:
Vulcan, byggenummer 7
Gjerrildbanen:
Borsig (1911), byggenummer 7906
Østjydske jernbane var overgået til staten på dette tidspunkt. Hvilke lokomotiver der kørte strækningerne i 1917 har jeg lidt svært ved at finde ud af...

Jeg vil høre, om der er nogen her der kan lede mig lidt på vej: kan det lade sig gøre at finde tilfredsstillende modeller - helst i ministørrelse? Skal jeg vælge elektronisk eller elektrisk? Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på? Hvad med tilknyttede smalsporsbaner? Er der muligheder der?

Med venlig hilsen

Søren Østergård Madsen
Museumsinspektør
Museum Østjylland - Grenaa

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 18/2 2016, 08:32 (2996 dage siden) @ Søren Østergård Madsen

Hej Søren

Super ide og naturligvis noget der vil blive modtaget godt i dette forum.

Jeg kan ikke tilbyde at bygge en bane til jer, det vil nok være et for stort projekt for en mand.
Har du overvejet at kontakte en modeljernbane klub?
Bl.a der en klub i Grenaa, Model Jernebane Klubben Grenaa-Banen, www.mjkg.dk

Jeg ved ikke om de kunne være interesseret, men måske for en lille skilling til klubkassen.

Mvh Ole

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af disavelo, 18/2 2016, 10:03 (2996 dage siden) @ Ole Juhl

Eller Djurs Modelbaneklub?

Venlige hilsner
Søren

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Nordexpress, 18/2 2016, 10:17 (2996 dage siden) @ Søren Østergård Madsen

Ville anbefale en henvendelse til bestyrelsen i Dansk Model Jernbane Union med henblik på nedsættelse af en lille referencegruppe bestående af kyndige østjyder:

Danske Modeljernbane Union

med henblik på kendskab til bygning af specialmodeller kunne du da f.eks. tage kontakt til Finn Lekbo i
Tranbjerg

Felix Team Tranbjerg

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Erik V. Pedersen ⌂, 18/2 2016, 23:13 (2995 dage siden) @ Søren Østergård Madsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 18/2 2016, 23:18

Hej!

Jeg er museumsinspektør på Museum Østjylland, hvor vi er ved at opstille nye, faste udstillinger. I den forbindelse vil vi gerne opbygge en modeljernbane der dækker (dele af) strækningerne Randers-Grenaa, Aarhus-Grenaa, Grenaa-Gjerrild-Ryomgård og måske Trustrup-Ebeltoft. Vi tænker på at lægge det tidsmæssigt til ca. 1917, hvor alle baner var aktive. I den forbindelse mangler jeg råd til, hvilke lokomotiver og vogne jeg skal købe - allerhelst modeller af præcist de aktive lokomotiver (med tak til jernbanen.dk):
Ebeltoftbanen:
Vulcan, byggenummer 7
Gjerrildbanen:
Borsig (1911), byggenummer 7906
Østjydske jernbane var overgået til staten på dette tidspunkt. Hvilke lokomotiver der kørte strækningerne i 1917 har jeg lidt svært ved at finde ud af...

Jeg vil høre, om der er nogen her der kan lede mig lidt på vej: kan det lade sig gøre at finde tilfredsstillende modeller - helst i ministørrelse? Skal jeg vælge elektronisk eller elektrisk? Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på? Hvad med tilknyttede smalsporsbaner? Er der muligheder der?

Med venlig hilsen

Søren Østergård Madsen
Museumsinspektør
Museum Østjylland - Grenaa

--------------------------------

Tillad mig et par indledende spørgsmål, da det synes beskrevet som en meget "bred" opgave.

"helst i ministørrelse": Hvilket størrelsesforhold har museet tænkt sig at bygge i ??? H0 - 1:87 eller N - 1:160.

Skal anlægget kunne køre til daglig i museets åbningstid -driftssikkert og ubetjent- så er størrelse N vel ikke den bedst egnede størrelse. Eller skal det bare stå stille og "se ud" ???

". . . en modeljernbane der dækker (dele af) strækningerne Randers-Grenaa, Aarhus-Grenaa, Grenaa-Gjerrild-Ryomgård og måske Trustrup-Ebeltoft." Har museet overvejet, hvor meget det fylder, --hvis det ikke skal ligne "spor-spaghetti" ???

". . . tidsmæssigt til ca. 1917." Med det tidssnit skal vel næsten alt rullende materiel fremstilles eller efterbehandles til formålet (det er næppe meget, man "bare" kan købe sig til).

Alle bygninger skal formentlig også mere eller mindre bygges til anlægget. "Det lille hus på landet" er vel det næsten samme i dag, som i 1917, men de fleste større bygninger (til købs) er nok fremstillet i et mere nutidigt udseende.

Har museet adgang til tilstrækkelige byggetegninger til -især- relevante bygninger, private som stationer ???

Skal anlægget være "åbent" eller bag beskyttende glas ??? Hvem skal tørre støv af og rense skinner (på et så stort anlæg) og vedligeholde -især- de trækkende enheder.

---------------

For en del år siden, blev jeg selv forespurgt af en lokal kommunalt ansat leder, om jeg kunne/ville medvirke til at bygge en lidt tilsvarende model af Ballerup by og station i størrelse H0 - 1:87 (også med tidssnit for omkring 80-100 år siden). Da han blev klar over, hvor meget det fyldte, talte han aldrig mere om det, --og det var kun een station med omgivelser ! ! !

Jeg vil ikke fratage museet lysten, men det er / der er da vist noget, man skal overveje meget nøje.

Sluttelig kommer så spørgsmålet, hvem der skal bygge det og prisen. Tidssnit ca. 1917 kunne lede hen mod tanken om, at det skulle åbnes / ibrugtages i ca. 2017. Det kunne måske også blive et problem.

Hilsen,
Erik V. Pedersen,
Ballerup.
www.evp.dk

[image]

.

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af cm, 19/2 2016, 09:27 (2995 dage siden) @ Erik V. Pedersen


Tillad mig et par indledende spørgsmål, da det synes beskrevet som en meget "bred" opgave.

"helst i ministørrelse": Hvilket størrelsesforhold har museet tænkt sig at bygge i ??? H0 - 1:87 eller N - 1:160.

Skal anlægget kunne køre til daglig i museets åbningstid -driftssikkert og ubetjent- så er størrelse N vel ikke den bedst egnede størrelse. Eller skal det bare stå stille og "se ud" ???

". . . en modeljernbane der dækker (dele af) strækningerne Randers-Grenaa, Aarhus-Grenaa, Grenaa-Gjerrild-Ryomgård og måske Trustrup-Ebeltoft." Har museet overvejet, hvor meget det fylder, --hvis det ikke skal ligne "spor-spaghetti" ???

". . . tidsmæssigt til ca. 1917." Med det tidssnit skal vel næsten alt rullende materiel fremstilles eller efterbehandles til formålet (det er næppe meget, man "bare" kan købe sig til).

Alle bygninger skal formentlig også mere eller mindre bygges til anlægget. "Det lille hus på landet" er vel det næsten samme i dag, som i 1917, men de fleste større bygninger (til købs) er nok fremstillet i et mere nutidigt udseende.

Har museet adgang til tilstrækkelige byggetegninger til -især- relevante bygninger, private som stationer ???

Skal anlægget være "åbent" eller bag beskyttende glas ??? Hvem skal tørre støv af og rense skinner (på et så stort anlæg) og vedligeholde -især- de trækkende enheder.

---------------

For en del år siden, blev jeg selv forespurgt af en lokal kommunalt ansat leder, om jeg kunne/ville medvirke til at bygge en lidt tilsvarende model af Ballerup by og station i størrelse H0 - 1:87 (også med tidssnit for omkring 80-100 år siden). Da han blev klar over, hvor meget det fyldte, talte han aldrig mere om det, --og det var kun een station med omgivelser ! ! !

Jeg vil ikke fratage museet lysten, men det er / der er da vist noget, man skal overveje meget nøje.

Sluttelig kommer så spørgsmålet, hvem der skal bygge det og prisen. Tidssnit ca. 1917 kunne lede hen mod tanken om, at det skulle åbnes / ibrugtages i ca. 2017. Det kunne måske også blive et problem.

Hilsen,
Erik V. Pedersen,
Ballerup.
www.evp.dk

[image]

.

Lokalhistorisk Museum i Vamdrup, har bygget en gengivelse af Vamdrup Station i 1:87 (h0) -her er der udelukkende tale om stationen. På dette link til TV-Syd's udsendelse "Naboer" - ses anlægget.
LINK til NABOER - TV SYD - VAMDRUP

mvh
Chr

--
[image]

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Søeborg, 21/2 2016, 21:03 (2992 dage siden) @ Erik V. Pedersen

EVP kommer ind på nogle af problemerne (rengøring, betjening, vedligeholdelse etc.) af et anlæg, og det er vigtigt at have gjort sig sine overvejelser, inden man overhovedet påbegynder opbygningen af det. Støv, snavs, 'nysgerrige' hænder og andre hindringer skal man på forhånd eliminere (ved hjælp af glasruder og indkapsling af anlægget), men lige så vigtigt er det at dimensionere anlægget rigtigt (undgå kurver under 400 mm R). Først og fremmest drejer det sig om at holde det hele så enkelt som muligt - med mindre man har fastansat personale til at drive modeljernbanen. Jo flere funktioner, der er på et anlæg, jo mere kan gå i stykker - f.eks. vil fungerende sporskifter, hvor fascinerende de end er, uvægerligt være en kilde til konstante problemer på et udstillingsanlæg, hvis det skal fungere automatisk.

Den legendariske Københavnerbane, der p.t. er i depot på Danmarks Jernbanemuseum, var et godt eksempel på, hvorledes man med 'ausgeklügelter' sporføring kunne opbygge et interessant og fængslende anlæg (det stammer fra ca. 1966-67). Umiddelbart så det kompliceret og indviklet ud, men anlægget bestod blot af tre separate baner, der krydsede ind over hinanden, samt en bjergbane, der kørte lidt for sig selv. Der var nogle indbyggede fælder fra begyndelsen, blandt andet alt for snævre kurver og et utilgængeligt, langt sporforløb, og det betød, at mange tog slet ikke kunne køre der. De snævre kurver betød samtidig et kolossalt slid på hjul og flanger.

Jeg bestyrede, vedligeholdt og opbyggede modelbanerne på museet 1998-2005 (herunder bjergbanen og havebanen samt en række midlertidige anlæg). Sliddet på de modeljernbaner, der skulle fungere hver eneste dag året rundt, var (og er) stort. På LGB-bjergbanen må sporene fornys mindst én gang om året - skinnerne bliver ganske enkelt høvlet ned, så sporvidden bliver for stor og togene afsporer (vi ved godt, at anlægget er for klejnt, men det var, hvad der var plads til!). Kravet om driftssikkerhed betød, at meget materiel på forhånd blev kasseret - Lima-vognenes akselgafler smeltede, når akslerne løb varme, Heljans P-maskine kunne ikke klare de skarpe kurver, og de mest stabile lokomotiver viste sig at være Limas MZ, Heljans MX og Fleischmanns T-maskine. Rocos MA-lyntog var dog også driftssikkert, og ligeledes Fleischmanns BR 89.

Hvor vil jeg hen med det? Jo, man skal gå efter det sikre, det stabile og det, der nemt kan repareres. Man kan sagtens købe fine, håndbyggede modeller, der svarer til forbilledet, epoken og den pågældende jernbane, men tænk på, at den pågældende model skal køre og køre og køre og køre - ofte flere timer i træk. Vi købte ti eller flere modeller ad gangen, for det var nødvendigt at have godt med reserver.

En anden ting, man skal gøre sig klart, er driftsformen: Skal togene køre pr. automatik, via møntindkast, med trykknap eller med sensorer - så skal anlægget være så enkelt som muligt. Hvis man vælger et mere kompliceret anlæg, kræver det (lønnet) personale, og dette personale skal naturligvis instrueres i betjening af anlægget - det nytter ikke noget, at studentermedhjælperen søndag formiddag ikke aner, hvordan anlægget betjenes efter driftsstop. Igen: Hold det så enkelt som muligt.

Det store anlæg på gulvet (på museet) var nok imponerende, men det var håbløst: Delt var udsat for støv konstant (ikke indkapslet), togene kørte i blokafstand (styret via reed-kontaker og magneter), og det betød, at hver gang, der var problemer (og det var der hver dag!), skulle togene sættes i gang efter en bestemt plan. Det vidste den klub, der havde opbygget anlægget, og det vidste nogle få medarbejdere - men den viden gik med tiden i glemmebogen. Resultatet var, at tilfældige maskiner (uden magneter) blev sat på anlægget, så togene kørte ikke efter hensigten, og det hele støvede mere og mere til. I 1999 blev det hele fjernet.

Så endnu en gang: Hold det simpelt. Sørg for, at den/de personer, der opbygger anlægget, samtidig laver en manual for, hvordan det hele skal drives, således at 'yngste mand' også kan betjene det. Og brug et stabilt system til driften - kig f.eks. på, hvordan de gode modelbyggere på Teknisk Museum i Helsingør har løst opgaven med det historisk-tekniske anlæg: Der kører ombyggede Märklin-lokomotiver på Märklin-spor - ikke kønt, heller ikke 100 % korrekt, men det fungerer - og det er vel også meningen? Det er nødvendigt med mange kompromis'er på sådanne anlæg - ellers kan man 'nøjes' med at bygge et diorama, hvor alle ting stemmer, tolerancer og dimensioner er i orden, men hvor man ikke skal tage alle disse hensyn til driften.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/2 2016, 00:18 (2992 dage siden) @ Søeborg
redigeret af Erik V. Pedersen, 22/2 2016, 00:47

Hej "Søeborg".

Tak for tillægget til mit indlæg. Du kommer ind på nogle områder, som jeg ikke selv havde den aften, hvor det faktisk endte med at blive meget sent, inden jeg sendte indlægget (jeg kender ikke "uret", der er tilknyttet Forummet, men klokken var så mange, at jeg -for en sikkerheds skyld- tog en kopi af indlægget og genaktiverede "siden", inden jeg sendte indlægget. Efter gennemlæsning, var der endnu nogle punkter, jeg egentlig syntes, at jeg burde have haft med, --så der gik lige en time til. Jeg vidste, at jeg var sent ude, men tog ikke kopi. UPS. 1 time og 1 minut - redigeringstiden var slut, og klokken var ca. 02.30.
Jeg orkede derfor ikke en time til ! ! !

Nu har Du så skrevet dit indlæg, hvor Du rammer nogle af de områder jeg ikke havde med i første indlæg, men der er dog et par forhold, jeg (nu måske vi) sikkert godt kunne tænke os at nævne eller vide mere om:

Du nævner kurveforholdene, og jeg skrev den nat lidt om de nævnte banestrækninger, som man ønsker at belyse med udstillingen. Her havde jeg skrevet et ønske om lidt om lokale-størrelsen og dets form: Eet stort lokale eller flere små. Alle strækninger kørende som en omgang "sporspaghetti" i eet lokale eller hver strækning i hver sit lokale ??? Her skal man jo huske, at der ikke/næppe kan kan bygges punkt-til-punkt-baner, da der skal benyttes trækkende enheder, der forlanger omløb ved returkørsel -måske endda over drejeskiver. Der må formentlig derfor benyttes "ringbaner" så disse omløb undgås. Er det med i tankerne ???

Med hensyn til (op-)bygningen af anlægget, er man vel næsten nødt til at bygge dette som en modeljernbaneklub i museet. Et så stort projekt kan næppe klares af et par "løse" mænd/"medarbejdere", i de vel få timer, museet har åbent. Her må vel tænkes i retning af en modeljernbaneklub, der har nøgler til museet, -- også udenfor åbningstid ! ! ! Hvad siger stat, kommune, vagtselskaber og forsikringsselskaber til den slags. Klubben bør vel endda også have mulighed for at komme og køre lidt med anlægget - lidt skal de vel have for arbejdet ! ! !

Sluttelig -i denne omgang- hvor længe skal anlægget fungere ??? Med et så stort --måske gratis-- arbejde må der vel også tænkes på den enorme skuffelse det vil give, hvis man efter et par år, kommer og fortæller, at nu ønsker man en anden særudstilling ! ! !

Johhh, --der er nok at tænke på med et sådant anlæg !!!

Erik V.
www.evp.dk

[image]

.

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Søeborg, 22/2 2016, 10:56 (2992 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Med al ære og respekt for modeljernbaneklubbernes store arbejde og engagement så mener jeg nu, at det personale, der skal betjene en modeljernbane, beregnet til offentlig fremvisning (dagligt, hver dag året rundt?), skal være kontraktligt bundet, således at der er en garanti for fremmøde/tilkaldevagt. Det koster, men det vil være trist for alle parter, hvis et anlæg ikke kan drives i dets fulde udstrækning og omfang men kun, når 'nogle' har tid/lyst.

Ak ja, det ender med at blive raketvidenskab og er dog alligevel kun en hobby - sådan set! Maksimen er, at det skal være robust, og det skal være enkelt, så simpelt kan det siges.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/2 2016, 12:57 (2992 dage siden) @ Søeborg

Med al ære og respekt for modeljernbaneklubbernes store arbejde og engagement så mener jeg nu, at det personale, der skal betjene en modeljernbane, beregnet til offentlig fremvisning (dagligt, hver dag året rundt?), skal være kontraktligt bundet, således at der er en garanti for fremmøde/tilkaldevagt. Det koster, men det vil være trist for alle parter, hvis et anlæg ikke kan drives i dets fulde udstrækning og omfang men kun, når 'nogle' har tid/lyst.

Ak ja, det ender med at blive raketvidenskab og er dog alligevel kun en hobby - sådan set! Maksimen er, at det skal være robust, og det skal være enkelt, så simpelt kan det siges.

Med venlig hilsen,

Søeborg

-----------------

Hej "Søeborg" :-)

Der skal tænkes på DET HELE, men jeg er foreløbig, lige nu, ikke kommet længere end til bygningen af anlægget, som det kan være svært at bygge i -kun- museets åbningstid. Derfor de nævnte bekymringer.

Ingen tvivl om, der bør være noget nær "prof." tilsyn/betjening i åbningstiden, når anlægget er færdigt. Her kunne det måske så alligevel være en god idë, hvis det var en repr. fra dem, der havde bygget anlægget. Gratis eller lille betaling for byggeriet og tilsyn bagefter >< mulighed for køreaftener i tiden efter kunne vel også forhandles og sikres ved kontrakt.

Under alle omstændigheder ville mange tanker kunne reduceres en del, hvis museumsinspektøren kom "på banen" med konkrete oplysninger om museets tanker, der er dog nu gået næsten en uge, siden spørgsmålet dukkede op på Forum.

Erik V.
www.evp.dk

[image]

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 22/2 2016, 13:04 (2992 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ingen tvivl om, der bør være noget nær "prof." tilsyn/betjening i åbningstiden, når anlægget er færdigt. Her kunne det måske så alligevel være en god idë, hvis det var en repr. fra dem, der havde bygget anlægget. Gratis eller lille betaling for byggeriet og tilsyn bagefter >< mulighed for køreaftener i tiden efter kunne vel også forhandles og sikres ved kontrakt.


Jeg tror vi er forbi den tidsalder, hvor man kunne få folk til at arbejde gratis.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af UTJ, 22/2 2016, 16:15 (2992 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tror vi er forbi den tidsalder, hvor man kunne få folk til at arbejde gratis.

Nemlig - det har arbejdende folk ikke tid til mere. Se blot på jernbaneklubberne. Men at påstå at en modeljernbane skal drives professionelt er nok helt hen i vejret, idet vi har ganske gode og langvarige eksempler på at man kan køre tog i fritiden uden kontrakt, for folk møder da op. Mange museer har efterhånden ganske mange frivillige til at formidle mv. og lige netop denne gren er i vækst. Også selv om de lønnede sikkert helst ville have det for sig selv.

Off topic

af jhcn, Lystrup/Århus, 22/2 2016, 16:39 (2992 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tror vi er forbi den tidsalder, hvor man kunne få folk til at arbejde gratis.

Hvilket er derfor jeg er så glad for, at der folk som dig, der driver diverse fora, hvor jeg kan blive klogere på noget som reelt bare er en hobby - og i følge min bedre halvdel - en udgift som ydermere fylder en masser kasser....

--
Henrik

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af f.ormstrup ⌂, 22/2 2016, 17:35 (2992 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der er ellers flere frivillige end nogen sinde - ældresagen, røde kors, forskellige sociale tiltag, idrætsforeninger, spejderledere, handels & håndværkerforeninger(meget vigtige i byer med under 5 - 6000 indbyggere), museumsforeninger, aktivitetsforeninger (tour de xxx m.m) og mange andre !

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug / S.U.

af bygger01, 22/2 2016, 19:34 (2991 dage siden) @ f.ormstrup

Efter alle disse indlæg og tankerne bag dem, synes jeg, at Søren Østergård Madsen burde komme på "banen" med hans mening om, hvad han kan bruge, og hvordan han evt. bevæge sig fremad med projektet !

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug / S.U.

af modeljernbane, 23/2 2016, 19:38 (2990 dage siden) @ bygger01

Grunden til at Søren Østergård Madsen ikke lade høre fra sig er vel, at han på nuværende tidspunkt,ikke har fået svar på et eneste af sine mange spørgsmål.

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug / S.U.

af bygger01, 23/2 2016, 20:04 (2990 dage siden) @ modeljernbane

Mon ikke det var bedre, at han svarede selv !

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 22/2 2016, 22:55 (2991 dage siden) @ Søeborg

Det kunne måske være en mulighed for en gruppe efterlønnere/pensionister at drive sådanne et anlæg, det findes der eksempler på. Tænker her bl.a. på modeljernbanen i Hadsten, hvor det er tilfældet.

Mvh
Claus

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af moppe, 23/2 2016, 19:04 (2990 dage siden) @ Claus E. Hansen

Tænk, at jeg er blevet efterlønner/pensionist.
Der er vidst noget jeg skal have talt med min chef om!

Klaus ("kun" cirka 2/3 af klubbens cirka 60 medlemmer er "ældreramt")

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 23/2 2016, 22:31 (2990 dage siden) @ moppe

Hvad så når der er åbent i den arbejdstid de fleste typisk har?

Mvh
Claus

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af moppe, 23/2 2016, 23:26 (2990 dage siden) @ Claus E. Hansen

Så holder "de gamle" det i gang, ellers har vi andre ferie fra vores rigtige arbejde.

Klaus

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Søren Østergård Madsen ⌂ @, 14/6 2016, 19:39 (2878 dage siden) @ moppe

Hej alle

Først og fremmest tak for alle jeres kvalificerede svar. Dernæst vil jeg gerne beklage, at jeg ikke har svaret på de samme indlæg. Jeg kom af andre kanaler til samme konklusion som en del af indlæggene: vores plan om en modelbane er urealistisk med vores plads, tid og midler. Derefter tænkte jeg ikke mere på at forfølge den ide, og tjekkede ikke forummet her igen. Det burde jeg have gjort, lige som jeg burde have oplyst om vores beslutning. Endnu en gang tak for jeres tid.

Med venlig hilsen
Søren Østergård Madsen

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Søren Østergård Madsen @, 21/6 2016, 11:12 (2872 dage siden) @ Søren Østergård Madsen

Hej igen

Jeg er af en bruger på dette forum blevet gjort opmærksom på, at jeg har spildt en masse af jeres tid ved først at stille et spørgsmål her på forummet, siden ikke at forholde mig til svarene. Som jeg i forrige indlæg søgte at understrege, vil jeg meget gerne undskylde for dette forløb. Det var ikke min mening at spilde jeres tid, og jeg vil gerne endnu engang takke for jeres venlige og indsigtsfulde besvarelser. Skulle nogen af jer få lyst til at besøge vores nye udstilling i Grenaa, skal I være meget velkomne. Den åbner sidst i januar. Der er gratis entre, så jeg kan ikke så godt tilbyde jer fribilletter, men spørg efter mig i receptionen, og jeg skal vise jer rundt i udstillingen. Også selv om togbanen endte med at blive digital...

Med beklagelse
Søren Østergård Madsen
Museumsinspektør
Museum Østjylland - Grenaa

Opbygning af modeljernbane til museumsbrug

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/6 2016, 14:44 (2872 dage siden) @ Søren Østergård Madsen

Jeg er af en bruger på dette forum blevet gjort opmærksom på, at jeg har spildt en masse af jeres tid ved først at stille et spørgsmål her på forummet, siden ikke at forholde mig til svarene.


Du har ikke spildt vores tid - vi hjælper gerne med stort og småt vedr. modeljernbaner - det er faktisk derfor dette forum er åbnet.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak