Resultat af afstemningen til Årets Model 2015

af DMJU ⌂, 28/1 2016, 00:36 (3013 dage siden)

Så er stemmerne talt sammen og resultatet af afstemningen til Årets Model 2015 foreligger nu.
Resultatet kan ses her: http://www.dmju.dk/?page_id=6527
Vi takker alle de medvirkende klubber for deres indsats og vi ønsker prismodtagerne tillykke
DMJU

SUK!

af UTJ, 28/1 2016, 12:40 (3013 dage siden) @ DMJU

Suk. Det vidner om at ingen har tænkt over afstemningsprocedure. At Bg/ABg mv ikke kunne vinde over en ommalet Dm-vogn som er en ganske inferiør dansk model tyder på at Bg-vognene indbyrdes har konkurreret om stemmer (uden listeforbund). Det samme muligvis om MO kontra et ommalet tysk lokomotiv.

Sådanne resultater er med til at reducere betydningen og dermed DMJU's omdømme (som jeg i øvrigt ønsker alt det bedste for).

:-|

SUK!

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 28/1 2016, 13:51 (3013 dage siden) @ UTJ

Sådanne resultater er med til at reducere betydningen og dermed DMJU's omdømme

DMJU afholder en konkurrence, det er ikke DMJU der udnævner eller bestemmer hvem der vinder.

Hvis ellers modellen er rimelig korrekt, ser jeg ikke noget problem i at en model lavet over tysk forbillede og malet med danske farver, kan vinde over en model fremstillet efter dansk forbillede. Nu er der mange lokalbaner, som købte for eksempel tysk materiel. Jeg har selv Østbanen materiel og har endelig fundet et Roco lokomotiv jeg kan få ommalet og bruge som M10. Den bliver helt sikkert heller ikke 100%, men den bliver god nok til mig, og når danske producenter ikke vil lave lokomotiver til lokalbanerne, må vi selv finde på. Således har jeg en Triangel M2 fra Østbanen, lavet på en Heljan model. Men jeg gjorde det først efter at have spurgt Kim, om de kom i lokalbanevarianter. Svaret var at de havde lavet MX, og aldrig igen ville lave noget til lokalbanerne.
Jeg så gerne at en af de danske producenter ville lave en rulleskøjte, som kørte på flere lokalbaner, men den er der ingen af dem der vil lave. Hatten af for Brawa (for jeg går ud fra det er den du langer ud efter), fordi de har lavet et vellignende lokomotiv til en lokalbane. Der er nok flere som kan finde fejl og mangler ved modellen, men der er åbenbart så mange der er glad for, at en producent har lavet netop denne model, at de har givet det stemmer.
Det er da dejlig at se firmaer kaste sig ud i noget nyt, og ikke bare kommer med gamle modeller med nye numre.

Det er ikke DMJU der afgiver stemmer, det er altså menige medlemmer i landets modeljernbaneklubber. Menige medlemmer, som måske ikke kender, eller sætter sig voldsomt meget ind i hvordan lokomotiver og vogne har set ud i virkeligheden.

SUK!

af Svend B J, 28/1 2016, 15:22 (3013 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Sådanne resultater er med til at reducere betydningen og dermed DMJU's omdømme


DMJU afholder en konkurrence, det er ikke DMJU der udnævner eller bestemmer hvem der vinder.

Hvis ellers modellen er rimelig korrekt, ser jeg ikke noget problem i at en model lavet over tysk forbillede og malet med danske farver, kan vinde over en model fremstillet efter dansk forbillede. Nu er der mange lokalbaner, som købte for eksempel tysk materiel. Jeg har selv Østbanen materiel og har endelig fundet et Roco lokomotiv jeg kan få ommalet og bruge som M10. Den bliver helt sikkert heller ikke 100%, men den bliver god nok til mig, og når danske producenter ikke vil lave lokomotiver til lokalbanerne, må vi selv finde på. Således har jeg en Triangel M2 fra Østbanen, lavet på en Heljan model. Men jeg gjorde det først efter at have spurgt Kim, om de kom i lokalbanevarianter. Svaret var at de havde lavet MX, og aldrig igen ville lave noget til lokalbanerne.
Jeg så gerne at en af de danske producenter ville lave en rulleskøjte, som kørte på flere lokalbaner, men den er der ingen af dem der vil lave. Hatten af for Brawa (for jeg går ud fra det er den du langer ud efter), fordi de har lavet et vellignende lokomotiv til en lokalbane. Der er nok flere som kan finde fejl og mangler ved modellen, men der er åbenbart så mange der er glad for, at en producent har lavet netop denne model, at de har givet det stemmer.
Det er da dejlig at se firmaer kaste sig ud i noget nyt, og ikke bare kommer med gamle modeller med nye numre.

Det er ikke DMJU der afgiver stemmer, det er altså menige medlemmer i landets modeljernbaneklubber. Menige medlemmer, som måske ikke kender, eller sætter sig voldsomt meget ind i hvordan lokomotiver og vogne har set ud i virkeligheden.


I bund og grund er det jo fuldstændig ligegyldigt hvilke vogne og lokomotiver modeljernbaneklubberne gennem DMJU vælger som årets model. Man køber jo de modeller som man selv synes opfylder ens eget ønske og krav. Om nogen synes at en tysk rejsegodsvogn anskaffet af DSB for et par år siden er pænere eller mere interessant end en Bg-vogn, er jo helt deres egen vurdering og opfattelse ......vi andre behøver ikke engang at høre eller læse om det. Selv springer jeg det over.
;-)

--
Svend
[image]

SUK!

af UTJ, 28/1 2016, 20:52 (3013 dage siden) @ Svend B J

Ganske enig - det sprang blot i øjnene at resultatet var så håbløst som det er ;-)

SUK!

af UTJ, 28/1 2016, 20:51 (3013 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Sådanne resultater er med til at reducere betydningen og dermed DMJU's omdømme


DMJU afholder en konkurrence, det er ikke DMJU der udnævner eller bestemmer hvem der vinder.

Hvis ellers modellen er rimelig korrekt, ser jeg ikke noget problem i at en model lavet over tysk forbillede og malet med danske farver, kan vinde over en model fremstillet efter dansk forbillede. Nu er der mange lokalbaner, som købte for eksempel tysk materiel. Jeg har selv Østbanen materiel og har endelig fundet et Roco lokomotiv jeg kan få ommalet og bruge som M10. Den bliver helt sikkert heller ikke 100%, men den bliver god nok til mig, og når danske producenter ikke vil lave lokomotiver til lokalbanerne, må vi selv finde på. Således har jeg en Triangel M2 fra Østbanen, lavet på en Heljan model. Men jeg gjorde det først efter at have spurgt Kim, om de kom i lokalbanevarianter. Svaret var at de havde lavet MX, og aldrig igen ville lave noget til lokalbanerne.
Jeg så gerne at en af de danske producenter ville lave en rulleskøjte, som kørte på flere lokalbaner, men den er der ingen af dem der vil lave. Hatten af for Brawa (for jeg går ud fra det er den du langer ud efter), fordi de har lavet et vellignende lokomotiv til en lokalbane. Der er nok flere som kan finde fejl og mangler ved modellen, men der er åbenbart så mange der er glad for, at en producent har lavet netop denne model, at de har givet det stemmer.
Det er da dejlig at se firmaer kaste sig ud i noget nyt, og ikke bare kommer med gamle modeller med nye numre.

Det er ikke DMJU der afgiver stemmer, det er altså menige medlemmer i landets modeljernbaneklubber. Menige medlemmer, som måske ikke kender, eller sætter sig voldsomt meget ind i hvordan lokomotiver og vogne har set ud i virkeligheden.

Du har ikke forstået budskabet. Ved simpel afstemningsprocedure (tænkt eksempel) kan udfaldet blive således:
Dms: 97 stemmer
Bg: 87 stemmer
ABg: 88 stemmer
Så vinder en Dms, MEN tilsammen ville Bg og ABg vinde 1. pladsen, hvis ikke stemmerne var spredt på to modeller. Og dermed mister priserne helt sin berettigelse. Resultatet bliver nemlig snarere et resultat af tilfældig kandidatopstilling og stemmefordeling. Der er mange måder at udføre afstemninger på og her kunne pointgivning være oplagt, med fx 10 point til den model man synes bedst om, 8 til den næstbedste. nu ved jeg ikke hvordan det er gjort, men det virker som om resultatet ikke afspejler klubmedlemmernes foretrukne valg. Derfor kun en gisning.

SUK!

af re20000, 28/1 2016, 22:03 (3013 dage siden) @ UTJ


men det virker som om resultatet ikke afspejler klubmedlemmernes foretrukne valg. Derfor kun en gisning.

jamen så må der jo være nogle ude i klubberne der har glemt at stemme.
Jeg er heller ikke altid enig i hvem der vinder melodi grand prix. Eller folketingsvalget....

Nold

SUK!

af Jakob @, 28/1 2016, 23:50 (3013 dage siden) @ UTJ

Du har ikke forstået budskabet. Ved simpel afstemningsprocedure (tænkt eksempel) kan udfaldet blive således:
Dms: 97 stemmer
Bg: 87 stemmer
ABg: 88 stemmer
Så vinder en Dms, MEN tilsammen ville Bg og ABg vinde 1. pladsen, hvis ikke stemmerne var spredt på to modeller. Og dermed mister priserne helt sin berettigelse.

Det eksempel kan du da ikke mene alvorligt!!?
Hvis du mener, at forskellige vogne som Ag, Bg, ABg, Bgc og BDg skal slås sammen, så kan du lige stemme på de berygtede Märklin vogne. Jeg er ganske sikker på, at hvis DMJU havde lagt nævnte vogne sammen fra starten, så havde de i den grad fået verbale tæsk for det.


Der er tilsyneladende en række personer i det danske mj miljø, der har meget travlt med at hugge ud efter DMJU.

SUK!

af UTJ, 29/1 2016, 06:49 (3012 dage siden) @ Jakob

Der er tilsyneladende en række personer i det danske mj miljø, der har meget travlt med at hugge ud efter DMJU.

Det er nu ikke mit ærinde - snarere tværtimod. Det er ment som en seriøs kritik af et initiativ som på grund af procedure formentlig ikke afspejler ønsket hos de deltagende klubbers medlemmer. Det ville meet let kunne ses af stemmetal og procedure hvis denne blev fremlagt.

SUK!

af bygger01, 29/1 2016, 22:55 (3012 dage siden) @ UTJ

Afstemningen kan sammenlignes med folketingsvalg.

I England er det enkeltmandskredse, som er forskellig fra det vi kender, så man kan forstille sig et parti, der får 49% af stemmerne i alle kreds, taber i alle kredse til forskellige partier, der får 51%.

Kan det ikke sammenlignes med DMJU valget, hvor Heljan ikke blev valgt !

SUK!

af UTJ, 30/1 2016, 00:00 (3011 dage siden) @ bygger01

Kan det ikke sammenlignes med DMJU valget, hvor Heljan ikke blev valgt !

Hvorfor blander DU altid Heljan ind i kommentarer på mine indlæg, her, der og allevegne. Heljans MO er da valgt, hvis du ellers gider se på DMJU's side. Du virker i den grad tendentiøs, endnu engang - og ja det er et angreb.

Og nej, det kan ikke sammenlignes med et folketingsvalg.

SUK !

af bygger01, 30/1 2016, 00:45 (3011 dage siden) @ UTJ

Det kan ikke sammenlignes med et folketingsvalg

Det synes jeg / for der er muligheder for at få spredt stemmerne, da det er som et engelsk valg ....

Men det kan altid diskuteres.


Så stiller du det andet spørgsmål om:

Hvorfor blander DU altid Heljan ind i kommentarer på mine indlæg

Det gør jeg, fordi det er svært at vurdere, hvilken kasket du på, når du skriver et indlæg.

Når du laver et nyt indlæg om, hvad der mangler til det danske marked, så opfatter jeg det som om du søger at finde ud af, hvad næste produktion skal være for den virksomhed, som du er eller har været konsulent for.

Så det ville være meget lettere for dig at angive i din underskrift så alle kan vurdere, hvad du skriver !

SUK !

af UTJ, 30/1 2016, 08:41 (3011 dage siden) @ bygger01
redigeret af UTJ, 30/1 2016, 09:03

Det gør jeg, fordi det er svært at vurdere, hvilken kasket du på, når du skriver et indlæg.

Når du laver et nyt indlæg om, hvad der mangler til det danske marked, så opfatter jeg det som om du søger at finde ud af, hvad næste produktion skal være for den virksomhed, som du er eller har været konsulent for.

Så det ville være meget lettere for dig at angive i din underskrift så alle kan vurdere, hvad du skriver !

Jeg kan heller ikke se hvilken kasket DU har på. DU har tilsyneladende nidkært læst alle mine indlæg her og andre steder i de sidste mange år. Så du er meget tungnem og vil hele tiden problematisere min person. I stedet for at forholde dig til det som jeg skriver. DU jagter mig på alle fora og det er altså ikke din opgave at bestemme hvad jeg skal redegøre for eller skrive. Jeg betragter dine sidste to indlæg som endnu et personangreb i en lang række.

SUK !

af bygger01, 30/1 2016, 10:33 (3011 dage siden) @ UTJ

Ud fra den måde du har læst mit indlæg, kan jeg kun beklage, at jeg ikke skrev det som en PB
Det må du undskylde.

SUK !

af UTJ, 30/1 2016, 11:04 (3011 dage siden) @ bygger01

Ud fra den måde du har læst mit indlæg, kan jeg kun beklage, at jeg ikke skrev det som en PB
Det må du undskylde.

Modtaget. Alt vel.

SUK !

af Tonny Brandt Andersen, 30/1 2016, 10:53 (3011 dage siden) @ UTJ

Når nu du er i gang med at slå ud efter andre. Vil jeg gerne sige, at jeg forlod sporskiftet.dk, på grund af dig og en anden bruger. Flere af dine indlæg på sporskiftet.dk var stærkt farvet af, at du hjalp Heljan, med udformningen af deres personvogne. Når jeg læser dine indlæg, læser jeg dem ALTID som om du arbejder for Heljan, selv om du måske ikke gør det mere. Jeg kan derfor sagtens sætte mig ind i, at andre leder efter en skjult dagsorden i dine indlæg.

SUK !

af modeljernbane, 30/1 2016, 11:20 (3011 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Ja undskyld jer spørger, men hvad har alt det vrøvl men afstemningen at gøre? Jeg kan ikke se at UTJ går Heljans ærende i denne sag.

SUK !

af UTJ, 30/1 2016, 11:24 (3011 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen
redigeret af UTJ, 30/1 2016, 11:36

Når nu du er i gang med at slå ud efter andre. Vil jeg gerne sige, at jeg forlod sporskiftet.dk, på grund af dig og en anden bruger. Flere af dine indlæg på sporskiftet.dk var stærkt farvet af, at du hjalp Heljan, med udformningen af deres personvogne. Når jeg læser dine indlæg, læser jeg dem ALTID som om du arbejder for Heljan, selv om du måske ikke gør det mere. Jeg kan derfor sagtens sætte mig ind i, at andre leder efter en skjult dagsorden i dine indlæg.

Det er op til dig, men at hentyde skjulte dagsordener er ufint. Hvis der er noget der er skjult er det at jeg fra tid til anden har hjulpet andre med forlæg mv. end en bestemt fabrikant på Nordfyn.

Hvordan du læser mine indlæg er op til dig. Men det behøver du ikke gentage i det uendelige. Det er for dumt og siger nok mere om dig end om min person. Stik piben ind!

Jeg tog diskussionen op om afstemningsmetode, da det er helt hen i vejret at tro at en tilfældig ommaling ville være vinderen i denne konkurrence, hvis man havde overvejet fremgangsmåde. Jeg tror på at Bg/ABg ville have vundet. Det har intet med en nordfynsk fabrikant at gøre. Men du benytter enhver lejlighed til at hænge mig ud - derfor gør jeg det også med dig, dennegang.

God weekend.

SUK !

af Tonny Brandt Andersen, 30/1 2016, 13:24 (3011 dage siden) @ UTJ

Stik piben ind!

Jeg skriver pænt til dig, så det sprogbrug er ikke nødvendig.

Jeg tog diskussionen op om afstemningsmetode, da det er helt hen i vejret at tro at en tilfældig ommaling ville være vinderen i denne konkurrence, hvis man havde overvejet fremgangsmåde. Jeg tror på at Bg/ABg ville have vundet. Det har intet med en nordfynsk fabrikant at gøre. Men du benytter enhver lejlighed til at hænge mig ud - derfor gør jeg det også med dig, dennegang.

Så ville Heljan's 2 MO'er fra 500 serien måske også havde fået en førsteplads, i stedet for en tilfældig ommalet vinder at lokomotiv konkurrencen, men det er selvfølgelig en helt anden sag.

Jeg har meget meget svært ved, at forestille mig, at denne tråd er til fordel for McK's Bg vogn, efter den kritik du gav den på sporskiftet.dk i tråden Bogier til Bg-vognene. En tråd der stoppede med et udmærket indlæg fra McK.

SUK !

af UTJ, 30/1 2016, 20:17 (3011 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Jeg har meget meget svært ved, at forestille mig, at denne tråd er til fordel for McK's Bg vogn, efter den kritik du gav den på sporskiftet.dk i tråden Bogier til Bg-vognene. En tråd der stoppede med et udmærket indlæg fra McK.

Så lider du af vrangforestillinger. Jeg har så sent som i går talt med McK om at jeg synes at det er et forkert resultat i DMJU's afstemning. MO'en er jo strengt taget blot et gammelt produkt med ny overdel. Og at du fortsat håner mig er fantastisk. Håber at du på et tidspunkt også bliver træt af mig og andre i dette forum. Bg: jeg kritiserede fjederen i bogien som efterfølgende blev rettet til.

SUK !

af h087 ⌂, bagsværd, 31/1 2016, 10:37 (3010 dage siden) @ UTJ
redigeret af h087, 31/1 2016, 11:37

:-)

mener nu også, ifølge rygter og forlydende - at kort tid efter efter stod UTJ og Peter Ø og talte sammen i Køge på DMJU messen, og som en forbipasserende ældre "flab" bemærkede med et smil " ingen blå øjne " ;-) hvortil der svaredes .......( nåhr ja - det vedkommer vel kun de dengang tilstedværende )

mvh
henning h087

ps

mht afstemningen burde man nok have gjort som Miba, EM, i tyskland gjorde det med DRG/DR/DB gruppe 28 familien fra Liliput i sin tid, hvor 28gruppens vogne (5 stk blev slået sammen) og fik prisen i Tyskland - og som man også ser det i andre blade/lande

altså Mcks Ag, ABg, Bg, Bgc og BDg slået sammen under et som g vogngruppe,

dog skulle Dekas OHJ og LJ Bg vogne være selvstændige da de er fra forskellige baner

McKs Gs vogne slået sammen som Gs vogngruppe

Mcks Hbis slået sammen som Mck Hbis vogngruppe

Brawas Hbis som Brawa Hbis vogngruppe

Heljans MO 500 slået sammen som Heljan MO 500 gruppe

märklins CL som året Fætter BR gruppe ( hvilket også gælder andre fabrikater som Roco, Fleischmann, Togdillens HD reklamevogne som

Irma mfl - så har sådanne også deres bevis - og alle kan være med ) meeen et sådant must kan så jo medføre en større surhed/ballade,

som da Uffe Elleman blev snydt for Ekstra Bladets Nytårtorsk - selvom han havde gjort alt for at få den ;-) :-D

osv

meeen - det ser jo nok mere imponerende ud at man har 15 Gs vogne, 8-9 stk Hbis, flere Bg osv ( som stort set ligner hinanden ) at vælge imellen - altså sikker på at få spredt stemmerne på vognnr 005, 356 osv - for så har de mindre lødige modeller jo muligheden - altså fætter BR princippet = laveste fællesnævner og altså ikke fremme de gode og mere korrekte modeller mm

burde også gælde - at fordi en tidligere udsendt vogn der har været indstillet får et nyt nummer eller bemaling - så kan den ikke opstilles igen

fx Ba ex A, Bab ex AB osv - de forskellige A, AB, B, BD burde have været opstillet under Vogngruppe type UIC Y A, AB, B, BD, Bk

foresten kunne det jo også være interessant at få at vide hvor mange klubber under DMJU der deltog - jeg kender til 5 klubber der ikke deltog pga underlødigheden, og som der står videre i DMJU at klubberne afgør selv afstemningsmåden - jeg kender til mindst 2 klubber hvor klubbens medlemmer ikke var involveret - men blev afgjort af klubbens bestyrelse eller kontaktmanden

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

SUK !

af Tonny Brandt Andersen, 31/1 2016, 12:45 (3010 dage siden) @ h087

mener nu også, ifølge rygter og forlydende - at kort tid efter efter stod UTJ og Peter Ø og talte sammen i Køge på DMJU messen, og som en forbipasserende ældre "flab" bemærkede med et smil " ingen blå øjne " ;-) hvortil der svaredes .......( nåhr ja - det vedkommer vel kun de dengang tilstedværende )

mvh
henning h087

Nå, var det UTJ - verden er lille :-)

SUK !

af h087 ⌂, bagsværd, 31/1 2016, 13:02 (3010 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Måske Tonny

det var i en af mellengangene Peter Ø og UTJ snakkede sammen, som "flaben" hentyede til

Ved standen snakkede Peter Ø og Per Topp Nielsen fra Dansk Jernbanearkiv sammen om nogle modeller/farver som McK ville udsende.

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

SUK !

af Tonny Brandt Andersen, 31/1 2016, 13:28 (3010 dage siden) @ h087

Måske Tonny

det var i en af mellengangene Peter Ø og UTJ snakkede sammen, som "flaben" hentyede til

Ved standen snakkede Peter Ø og Per Topp Nielsen fra Dansk Jernbanearkiv sammen om nogle modeller/farver som McK ville udsende.

mvh
henning h087


Fint, så var det Per. Jeg havde spurgt Peter efter en bestemt bemaling af Hims, da Per pludselig stod ved siden af, og kom med flere spændende eksempler. Kort efter var du også med. Hyggelig samtale.

SUK !

af UTJ, 31/1 2016, 17:57 (3010 dage siden) @ h087

det var i en af mellengangene Peter Ø og UTJ snakkede sammen, som "flaben" hentyede til

Den forudindtagethed der lægges for dagen kan ikke helbredes. Jeg må leve med at nogle få ikke vil høre, læse eller på anden måde forstå hvordan virkeligheden er. Men det er da godt at de hvergang jeg skriver et indlæg har mulighed for at lufte deres had til min person, herunder tillægge mig skumle hensigter.

Mødet var i den grad produktivt. Men det holder vi nok for os selv - og de forudindtagede kan så danne deres egne konspirationsteorier om hvad jeg dog hermed har udtænkt af undergravende strategier. Men det lader jeg de mere fantasifulde brygge videre på. Hvad man dog ikke kan få ud af, at jeg mener at en andens produkt faktisk ser godt ud? Måske er det værste, at det stereotype billede bliver en smule grumset?

Der vil være ganske mange modelfolk som uanset hvad der skrives, anser min person for noget af det værste der kan opdrives, jf dette "kongecitat": Når jeg læser dine indlæg, læser jeg dem ALTID som om du arbejder for Heljan, selv om du måske ikke gør det mere. Jeg kan derfor sagtens sætte mig ind i, at andre leder efter en skjult dagsorden i dine indlæg.

Så kjære h087, jeg tror ikke at det er muligt at trænge igennem muren ;-)

SUK !

af cm, 1/2 2016, 09:02 (3009 dage siden) @ UTJ

det var i en af mellengangene Peter Ø og UTJ snakkede sammen, som "flaben" hentyede til

Den forudindtagethed der lægges for dagen kan ikke helbredes. Jeg må leve med at nogle få ikke vil høre, læse eller på anden måde forstå hvordan virkeligheden er. Men det er da godt at de hvergang jeg skriver et indlæg har mulighed for at lufte deres had til min person, herunder tillægge mig skumle hensigter.

Mødet var i den grad produktivt. Men det holder vi nok for os selv - og de forudindtagede kan så danne deres egne konspirationsteorier om hvad jeg dog hermed har udtænkt af undergravende strategier. Men det lader jeg de mere fantasifulde brygge videre på. Hvad man dog ikke kan få ud af, at jeg mener at en andens produkt faktisk ser godt ud? Måske er det værste, at det stereotype billede bliver en smule grumset?

Der vil være ganske mange modelfolk som uanset hvad der skrives, anser min person for noget af det værste der kan opdrives, jf dette "kongecitat": Når jeg læser dine indlæg, læser jeg dem ALTID som om du arbejder for Heljan, selv om du måske ikke gør det mere. Jeg kan derfor sagtens sætte mig ind i, at andre leder efter en skjult dagsorden i dine indlæg.

Så kjære h087, jeg tror ikke at det er muligt at trænge igennem muren ;-)


Hej Ulrik!
Du har helt klart en pointe hvad angår afstemningens indretning. Hvad der umiddelbart kan forekomme som ganske retfærdigt / rimeligt - kan vise sig at afstedkomme et "misvisende" resultat. Man må formode og håbe, at en "læser" af resultatet kan filtrere afstemningens "indre kvalitet" taget dens forudsætninger givet. Det ville være interessant hvis en (ikke eksisterende?) brancheforening ville give deres besyv med.
Heljans vogne har fået gentagen ros - selv af "Heljan-skeptikere". Når Heljan udskældes - er det oftest for Heljan's haltende service niveau og/eller priser på stumper og reservedele. Men det er jo en ganske anden debat.
Slutteligt må man blot konstatere, at afstemningen "tilhører" DMJU - og man må så bruge det til hvad man mener det er værd. Jeg ville have mere tillid til en "trojka" af anerkendte eksperter. Jeg ville godt kunne pege på en ekspertgruppe - men vil undlade at gøre dette eftersom mange gode konstellationer af en sådan "trojka" lykkeligvis ville være mulig vort land. Ingen nævnt og ingen glemt.
mvh
Chr

--
[image]

SUK !

af bl, 1/2 2016, 11:00 (3009 dage siden) @ cm

Som jeg ser det, er det også en smule problematisk, at afstemningsresultatet kommer til at fremstå som repræsentant for hele "Modelbanedanmark". Man uddeler jo diplomer til de vindende fabrikanter, også udlandske, som på denne måde bliver en smule vildledt, da de jo ikke kender de faktiske omstændigheder omkring afstemningen, f.eks. denne diskussion.

SUK !

af henho, Ringkøbing, 2/2 2016, 00:34 (3008 dage siden) @ bl

Eftersom det er modelbaneklubberne, det handler om, skal du nok du nok tænke i termen "Det seriøse Modelbane Danmark".

Det er ikke lige i scope, at rette årets produkter ind efter Märklin radius 1 f.eks. Så kan du og alle de andre brokhoveder (I tendérer faktisk til, at kunne blive kaldt 'Trolls') bræge op så meget I vil.

Jeres personforfølgelse af UTJ er ganske perfid.

Men jeg genkender Jeres retorik fra andre tråde, hvor I AC fanatikere mener, at omverdenen ikke tager nok hensyn til Jer.

Det er utåleligt for vores fælles hobby, at I føler Jer som en ledende/bestemmende part af modelbane fællesskabet. (Führer befehl, Wir folgen)

Så derfor vil jeg foreslå, at I opretter Jeres eget Märklin forum, hvor I så kan ynke hinanden, og diskutere, hvor ond verdenen er imod Jer. (Så kan vi andre slappe lidt af, for de fleste DC kørere har da i det mindste slået stavekontrollen til.)

--
Med venlig hilsen

Henrik

SUK !

af Bent Larsen, 2/2 2016, 10:09 (3008 dage siden) @ henho

Hej
Henho skriver vi har en fælles hobby, det kan jeg ikke læse ud af resten af indlægget. Der de frelste DC kører også AC brok hoveder. Jeg kører AC, men undlader at købe det materiel det ikke kan køre AC.
vh
Bent Larsen

SUK !

af henho, Ringkøbing, 3/2 2016, 23:59 (3006 dage siden) @ Bent Larsen

Herligt forfriskende :-)

Så er det ikke fra dig, at vi andre må læse lange jerimiader om, hvor hårdt du har det.

Det er rart, at høre fra en, der tager kendsgerningerne ad notam.

Årsagen til, at Märklin ikke sådan lige vil rette ind efter nutidens standards er nok den, at man som firma føler,at man er nødt til, at være bagud-kompatibel. Selv til materialerne fra de glade 50'ere. (Märklin er nu ikke det eneste firma, der har det hårdt med det. Bare se på Trix Ekspres.)

--
Med venlig hilsen

Henrik

SUK !

af bl, 2/2 2016, 10:22 (3008 dage siden) @ henho
redigeret af bl, 2/2 2016, 15:07

Hvem har dog påstået, at jeg er Märklin-kører? Og bakker jeg ikke en smule op om UTJ's holdning til afstemningen?

Så hvad skyldes vredesudbruddet?

SUK !

af Tonny Brandt Andersen, 2/2 2016, 12:19 (3008 dage siden) @ henho

Eftersom det er modelbaneklubberne, det handler om, skal du nok du nok tænke i termen "Det seriøse Modelbane Danmark".

Det er ikke lige i scope, at rette årets produkter ind efter Märklin radius 1 f.eks. Så kan du og alle de andre brokhoveder (I tendérer faktisk til, at kunne blive kaldt 'Trolls') bræge op så meget I vil.

Jeres personforfølgelse af UTJ er ganske perfid.

Men jeg genkender Jeres retorik fra andre tråde, hvor I AC fanatikere mener, at omverdenen ikke tager nok hensyn til Jer.

Det er utåleligt for vores fælles hobby, at I føler Jer som en ledende/bestemmende part af modelbane fællesskabet. (Führer befehl, Wir folgen)

Så derfor vil jeg foreslå, at I opretter Jeres eget Märklin forum, hvor I så kan ynke hinanden, og diskutere, hvor ond verdenen er imod Jer. (Så kan vi andre slappe lidt af, for de fleste DC kørere har da i det mindste slået stavekontrollen til.)

Jeg syntes nu ikke det er så slemt at være sammen med AC folket. Vi har så meget fælles at tale om, at det vil være direkte fjollet at lave separat forum på grund af kørestrøm. Jeg følger f.eks. meget med når F. Ormstrup viser billeder fra bane- og dekorations opbygning. Når der er tråde med AC lokomotiver og vogne der ikke vil køre, læser jeg ofte kun delvis det første indlæg og lukker tråden, for de problemer har jeg ikke som DC kører.
Da jeg startede med at købe modeltog, valgte jeg DSB's rødsorte epoke, og dermed lange vogne. Ham der vejledte mig, sagde at jeg på grund af de lange vogne og lokomotiver, skulle holde mig fra Märklin og i stedet købe Lenz og Roco, og ikke købe bueskinner under Roco's R5. Det er simpelthen det bedste råd jeg har fået, og den overflod af artikler og tråde med AC problemer, bekræfter mig i, at jeg har valgt rigtig. Andre har valgt AC, og mener de har valgt rigtig. Det er da super fint. Når vi så mødes er der venskabeligt drilleri, som da jeg engang sagde til en AC kører, at jeg sikkert også kunne få støjen fra slæbeskoen lagt ind som lyd på en f-tast på et DC lok. Det er bare svært at skrive på nettet. Et humoristisk indlæg vil helt sikkert kun blive opfattet som sådan af halvdelen af læserne.
Jeg går også meget op i at se N og TT anlæg, når der er udstilling, og jeg glæder mig til at se hvad Golden Spike kan vise, når de igen har et anlæg med på udstilling. Og det selv om jeg ikke kører amerikansk tog. Vi kan alle lære af hinanden, og det er da fint, at vi alle kan søge information de samme steder. Så forskellige er vi nu alligevel ikke. Det vigtigste er at man kan enes om at være uenige.

SUK !

af cm, 3/2 2016, 13:19 (3007 dage siden) @ henho

Eftersom det er modelbaneklubberne, det handler om, skal du nok du nok tænke i termen "Det seriøse Modelbane Danmark".

Det er ikke lige i scope, at rette årets produkter ind efter Märklin radius 1 f.eks. Så kan du og alle de andre brokhoveder (I tendérer faktisk til, at kunne blive kaldt 'Trolls') bræge op så meget I vil.

Jeres personforfølgelse af UTJ er ganske perfid.

Men jeg genkender Jeres retorik fra andre tråde, hvor I AC fanatikere mener, at omverdenen ikke tager nok hensyn til Jer.

Det er utåleligt for vores fælles hobby, at I føler Jer som en ledende/bestemmende part af modelbane fællesskabet. (Führer befehl, Wir folgen)

Så derfor vil jeg foreslå, at I opretter Jeres eget Märklin forum, hvor I så kan ynke hinanden, og diskutere, hvor ond verdenen er imod Jer. (Så kan vi andre slappe lidt af, for de fleste DC kørere har da i det mindste slået stavekontrollen til.)

Bevares...men jeg kan ganske enkelt ikke se hvor denne AC-DC-"debat" skulle være opstået i denne tråd? Du må have sat dig på en slæbesko eller jokket i et skinnestykke med midterleder da du trådte ud af badet? Så vidt det er mig muligt med mit begrænsede intellekt - handler denne tråd vel om hvorvidt DMJU's valg af "Årets model" via en specifik afstemningsmetode giver et retvisende resultat (?)

Jeg har bestemt ikke "personforfulgt" UTJ - tværtom.. jeg nærer den dybeste respekt for UTJ's viden, indsigt og ekspertise! HVEM er det egentlig du sigter til i ovenfor refererede indlæg?

Til din information er der altså seriøse modeljernbaneklubber blandt medlemsklubberne i DMJU, der kører på 3-skinne-anlæg. Og "vi" er da adskillige AC-kørere, der samarbejder og vekselvirker med DC-kørere - og har det ganske fint med det... Som jeg ser det - forsøger du at "ekskludere" AC-folk fra det "seriøse" selskab. Denne sekularisering er ganske uønsket. Og hvis du ønsker AC-folk udskildt fra DC-folk ... hvem vil du så isolere dig fra bagefter? Digital-folk fra Analog-folk ? Epoke III folk fra epoke IV folk?
Slap dog af... dette er "kun" en hobby!

med venlig og forsonende hilsen
Chr

--
[image]

SUK !

af Tonny Brandt Andersen, 2/2 2016, 11:29 (3008 dage siden) @ bl

Som jeg ser det, er det også en smule problematisk, at afstemningsresultatet kommer til at fremstå som repræsentant for hele "Modelbanedanmark".

Ah, de fleste modeltog fabrikanter er nok godt klar over, at de fleste personer ikke er interesseret i at deltage i afstemninger, og helst bare vil sidde på "sidelinjen" og brokke sig. Fabrikanterne får dermed et diplom uddelt af en sammenslutning af aktive modeljernbane entusiaster (DMJU). Ikke nødvendigvis nogen der ved om produktet er korrekt helt ned til toiletpapiret på wc'et, men personer der gør så meget ud af det at have modeljernbane, at man melder sig ind i en klub og deltager aktivt.

SUK !

af henho, Ringkøbing, 3/2 2016, 23:38 (3007 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Hej Tony

Jeg læser (og forstår), hvad du mener; men man kan vel som udgangspunkt hævde det synspunkt, at hvis man har bevæget sig så langt, som til, at melde sig ind i en modelbaneklub, så har man også en del kendskab til materien.
(Eller er villig til, at lære.)

--
Med venlig hilsen

Henrik

SUK!

af Tonny Brandt Andersen ⌂, 29/1 2016, 01:54 (3012 dage siden) @ UTJ

Du har ikke forstået budskabet. Ved simpel afstemningsprocedure (tænkt eksempel) kan udfaldet blive således:
Dms: 97 stemmer
Bg: 87 stemmer
ABg: 88 stemmer
Så vinder en Dms, MEN tilsammen ville Bg og ABg vinde 1. pladsen, hvis ikke stemmerne var spredt på to modeller.

Jeg har selv købt Ag, Bg, ABg fra McK og Dm fra ACME. Jeg er glad for dem alle, og hvad er en "Skiløber" uden den Dm vogn. Jeg kunne nemt forestille mig, at jeg stemte på Dm vognen, hvis jeg havde fået en stemmeseddel, selv om McK's vogne er en standard helt for sig selv.

Jeg kan godt se det du mener, og jeg er også til dels enig med dig, men stod jeg og havde 600 kr. til en personvogn, ville jeg selvfølgelig vælge ABg frem for en Bg. Jeg indrømmer, at det primært er den gule streg, der gør udslaget, så var der ikke kommet en Dm vogn, ville jeg nok have stemt på ABg.
Jeg kan bedre se hvad du mener, hvis vi taler om G/Gs vogne fra McK. Der er kommet så mange, at de bør slås sammen i grupper, og selv i grupper, ville der være mange. Med hensyn til de 3 stk. McK Hbis Albani vogne, så bør de selvfølgelig også slås sammen til én vogn på en stemmeseddel. Der står jeg så med 3 vogne fra Märklin, som også er velkørende, så der vil jeg finde en anden vogn af stemme på, også selv om det var en om malet tysker.

Når årets model 2016 skal vælges, vil min stemme, såfremt jeg stemmer på en McK ME, gå til den rød/sorte ME 1509 frem for 1501 eller 1508. For mig er det ikke bare en rød/sort, en rød og en blå ME der kommer, det er lokomotiver med karakteristika fra forskellige perioder. Jeg kan således ikke bruge, og ville ikke give en stemme til ME med TRIT.

De stemmer vi afgiver, afspejler forskellige holdninger til de lokomotiver og vogne der udkommer. Nogle bedømmer ud fra farver, andre ud fra teknik, og andre igen ud fra hvor mange dimser producenten har fået plads til på modellen. Derved giver DMJU's "Årets model" er udmærket indblik i, hvad det er modelfolket sætter pris på.

DMJUs Årets Model !

af f.ormstrup ⌂, 30/1 2016, 13:58 (3011 dage siden) @ UTJ

Klubberne laver interne afstemninger, der så sendes til DMJU som et antal point til hver model.
De forskellige modeller kan: Tænkt eksempel få: 1 - 6 point fra den enkelte klub. Der skal altså afgives stemmer på 6 forskellige modeller.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

DMJUs Årets Model !

af UTJ, 30/1 2016, 20:06 (3011 dage siden) @ f.ormstrup

Klubberne laver interne afstemninger, der så sendes til DMJU som et antal point til hver model.
De forskellige modeller kan: Tænkt eksempel få: 1 - 6 point fra den enkelte klub. Der skal altså afgives stemmer på 6 forskellige modeller.

Det kan jeg næsten regne ud - mit ærinde er blot at I fremover tænker processen godt igemmen, såatet er godt for både branchen, DMJU og selvfølgelig afspejler klubbernes/klubmedlemmernes mening. Det er trods alt en pris som jeg regner med DMJU gerne vil have respekt omkring.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak