En sammlers mareridt

af Per Andersen, 21/12 2015, 06:24 (3055 dage siden)

Efter lang tid på arbejdsmarket er en god ven gået hen og blevet syg og er på vej til at falde ud af systemet - læs A - kasse - ned på kontanthjælp . Vennen har gennem mange år sammlet på modeltog. Værdien af hans modeltog overstiger 10.000 kr. og det bekymrer ham meget idet han mener at han skal sælge ud af sammlingen for at kunne modtage kontanthjælpen. Jeg er i den anledning blevet spurgt til råds om hvordan han skal forholde sig. Der er fundet en løsning på den koret bane men ikke på den lange bane. Vi er begge intresseret i en holdbart løsning for os begge.
Det er ikke min mening at diskutere politiken på området her men at finde en løsning på problemet idet denne situation kan ramme andre ligesindede.

En sammlers mareridt

af 1234, 21/12 2015, 06:55 (3055 dage siden) @ Per Andersen

Hvordan kan han være sikker på at det ved hurtigt salg fra i dag til i morgen er mere end 10.000 kr. værd ?

Denne regel er en af dem der lyder meget tilforladelig på papiret men som i praktisk kan være meget svær.

Personlig ville jeg nok gøre en af to ting.
1) Ikke oplyse at man har det
2) Oplyse af man har modeltog til en værdi under 10.000 kr., hvis kommunen så er uenig må de jo få foretaget vurderingen.

Selvom jeg normalt plejer at være meget regelret, så vil jeg non lige netop ved denne regel se igennem fingerne og vælge nr. 1 da man retbeset ikke kender værdien og derfor godt kan være i god tro.
(Nej jeg har ikke selv været i situationen, heldigvis)

En sammlers mareridt

af ventrikel, 21/12 2015, 09:00 (3055 dage siden) @ Per Andersen

Kommunen kommer jo næppe og ser hans skabe og skuffer igennem. Og heldigt for ham er værdien af modeltog faldet pænt i de sidste 5-6 år. Så lad det blive i skufferne og glem alt om at fortælle det til nogen offentlig myndighed.
Et hurtigt salg på en auktion vil formentlig kun indbringe det halve - så værdien af det er beskeden hvis udgangsbeløbet er 10.000 kr.

En sammlers mareridt

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 21/12 2015, 13:50 (3055 dage siden) @ Per Andersen

Vennen har gennem mange år sammlet på modeltog. Værdien af hans modeltog overstiger 10.000 kr.

Hvad er udgangspunktet for værdiansættelsen på over 10.000 kr? Nypris?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Avatar

En sammlers mareridt

af Futfar, Kajerød, 21/12 2015, 17:07 (3055 dage siden) @ Erik Olsen

Det er helt underordnet, læs mit indlæg :-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

En sammlers mareridt

af Anonym, 21/12 2015, 16:18 (3055 dage siden) @ Per Andersen

En af mine venner har været på kontanthjælp i cirka 5 år, og har aldrig fortalt at han har modeltog. Der er aldrig nogen der har kontrolleret det.

Jeg vil ikke oplyse myndighederne om det, og så ville jeg ikke delagtiggøre venner i problematikken. Venner kan pludselig få ondt i røven over sådan noget.

Avatar

En sammlers mareridt

af Futfar, Kajerød, 21/12 2015, 16:54 (3055 dage siden) @ Per Andersen

Læser man, selv det med små bogstaver, i lovgivningen om udbetaling af offentlig støtte, herunder kontanthjælp, vil en så beskeden samling af modeltog, aldrig skulle modregnes i kontanthjælp, uanset om værdien er sat efter indkøbsværdi, eller mulig salgsværdi. Som andre indlæg beskriver, hvem skal bedømme værdien? Værdier af denne størrelse, vil indgå som "almindelige værdier der indgår i husstanden". Et sofasæt indkøbt for X-antal år siden - for 25.000,- ,vil heller ikke have indflydelse på udbetaling af kontanthjælp, for hvad er det værd i i dag? Hvis den pgl. har specialforsikret sit modeltog med en værdi der ligger ud over den normale husstandsforsikring, stiller sagen sig ganske anderledes, fordi så er der der tale om "særligt værdifuldt indbo", og det kommer vel næppe på tale her.
Så sov roligt om natten, og spekuler ikke mere over det.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

En sammlers mareridt

af Muncken, 21/12 2015, 21:11 (3054 dage siden) @ Futfar

Så må mareridtet fremover igen bestå i at der kunne komme en og træde kasserne i stykker - men det er ikke en fra kommunen i det mindste...

Glædelig jul ;)

Avatar

En sammlers mareridt

af Futfar, Kajerød, 22/12 2015, 16:31 (3054 dage siden) @ Muncken

Undskyld mig, men jeg forstår ikke lige hvad du mener....? Træde på kasserne?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

En sammlers mareridt

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/12 2015, 02:24 (3053 dage siden) @ Futfar

Føj for et mareridt - jeg var en gang i næsten samme situation, her havde jeg en gammel brugt bil til en værdi af ca. 15.000,-
Jeg nægtede at sælge bilen og fik ingen kontanthjælp. Men her kunne de jo også se i div. registre at jeg havde en bil, men der står jo ingen steder at man har modeltog :-)

Avatar

En sammlers mareridt

af Futfar, Kajerød, 23/12 2015, 19:34 (3052 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Regler for udbetaling af kontanthjælp, er jo ligesom de fleste regler/love, en ganske svær størrelse at have med at gøre, og som hovedregel er det kommunerne der skal administrere de love/regler/forordninger der vedtages, og hvor hver DKK der udbetales, administreres af Udbetaling DK. Og det er en svær størrelse at have med at gøre!!!
Men dette forum er jo ikke et sted hvor partipolitiske, rigets over- eller underordnede politiske beslutninger, skal debatteres, så lad os nøjes med at konkludere, at man kan sove trygt om natten, som kontanthjælps modtager, også hvis man har lidt modeltog på kvisten eller i kælderen.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

En sammlers mareridt

af Per Andersen, 23/12 2015, 21:42 (3052 dage siden) @ Per Andersen

Jeg vil så her lukke af for dette emne. Har nærlæst alle indlæg og det har da givet nogle ideer så der igen kan soves stille og rolig.

Samtidig ønsker jeg alle en glædelig jul. Må i blive godt " begavet " :-D , helst med noget med FUT i!

En sammlers mareridt

af cm, 24/12 2015, 17:02 (3052 dage siden) @ Per Andersen

Glædelig jul til dig og din kammerat herfra, jeg håber, at "vi" som samfund ikke er smålige nok til at pantsætte hans hobby og at din makker snart får en tålelig løsning på hans situation!

de venligste hilsener

Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak