Avatar

Inter Frigo kølevogne fra ACME

af Futfar, Kajerød, 9/10 2015, 21:57 (3123 dage siden)

I en artikel i Spor og Baner nr 23, har MFL begået en fin historisk beskrivelse af ACME's nyligt udsendte to Inter Frigo kølevogne. Jeg tvivler ikke et sekund på den historiske del af artiklen, da MFL jo har "pant for kalvekødet". Men den indledende del der omhandler "ACME's sædvanlige gode kvalitet", tillader jeg mig at opponere kraftigt imod!
Jeg har dd måttet gå den tunge gang til forhandleren for at tilbagelevere det sæt jeg havde købt:-(, og det huede mig ikke! Vognene er, som MFL beskriver det, utroligt flotte! Men jeg kunne ikke få dem til at køre ordentligt på min bane! Jeg har ellers gjort alt hvad jeg kunne for at få dem til at køre på mit anlæg: Udskiftet hjulene, først til Roco, siden til Märklin, skiftet til 4 forskellige koblingstyper, intet hjalp! (Jeg bruger C-spor). Fejlen ligger i KKK, som ikke fungerer korrekt. Selv ved kørsel i R-3, låser KKK og bogierne sig sammen, og forårsager afsporing!
Min første ACME-model var Hectorail BR 241, og trods den ret primitive KKK, har jeg aldrig haft problemer med den. Derimod har jeg oplevet flere problemer med mine EA-loks, som jeg dog har fået løst med assistance fra Symoba.
Jeg har ligeledes en del - meget flotte personvogne - fra ACME, men jeg må konstatere at højden på koblingsskakterne ikke er korrekte, et problem som jeg løser ved at køre med faste stammer, og så ellers tilpasse den trækkende maskines koblinger; det kan lade sig gøre!
Jeg vil ikke udelukke, at ACME-modeller fremover vil kunne finde vej til mit anlæg, men der er nogle ting der lige skal rettes op på!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Inter Frigo kølevogne fra ACME

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/10 2015, 20:47 (3116 dage siden) @ Futfar

Surt :-(

... men det er vel heller ikke vogne man skal ha' hvis man kører et dansk anlæg...!!!
så vidt jeg ved kørte de med udgangspunkt i Padborg, og kun sydpå :-(

Avatar

Inter Frigo kølevogne fra ACME

af Futfar, Kajerød, 17/10 2015, 16:29 (3115 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Vist ikke helt korrekt.
Jeg mener at vide, at de også har kørt fra Skagen og Hirtshals, og sammen med fiskemelstoget videre syd på; men jeg er da ikke 100% sikker....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Inter Frigo kølevogne fra ACME

af Lasse St, 17/10 2015, 11:17 (3115 dage siden) @ Futfar

Jeg kører også selv på C skinner, men har endnu ikke fået mine Interfrigo vogne hjem.

Oplever du samme problem, hvis du skifter til almindelige bøjlekoblinger ?

Jeg har oplevet lignende problemer med nogle af containervognene fra ACME. Men på mange ACME er det mit indtryk, at koblings kulisserne bare skal "køres til". De kan godt være meget "stramme" i koblingskulisserne, når de er helt nye.

Avatar

Inter Frigo kølevogne fra ACME

af Futfar, Kajerød, 17/10 2015, 17:04 (3115 dage siden) @ Lasse St

1. Kørsel med bøjlekoblinger, er jeg ikke tilhænger af. For det første er afstanden mellem vognene synsmæssigt alt for stort, dernæst er der ved skubning af længere stammer alt for mange problemer med at koblingene filtrer sig ind i hinanden, selv med velfungerende KKK.
2. At koblinger (KKK), skal "tilkøres" finder jeg ikke acceptabelt, jævnfør min trådstart!

Kørsel med Märklin godsvogne udelukkende monteret med Märklin kortkoblinger, har endnu ikke givet problemer.
Jeg har ganske mange godsvogne (4-akslede tankvogne) af andre fabrikater, og her har jeg, med succes, anvendt bøjlekobling til kortkobling, altså forskellige koblinger i hver ende af vognene. Det har vist sig at være en god løsning, især ved rangering af lange stammer - 20 vogne+ - men man skal så lige være særlig opmærksom på, at begge bøjler skal være i indgreb, ellers går det galt!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Inter Frigo kølevogne fra ACME

af Lasse St, 17/10 2015, 23:27 (3115 dage siden) @ Futfar

2. At koblinger (KKK), skal "tilkøres" finder jeg ikke acceptabelt, jævnfør min trådstart!

Nej, det vil jeg så også give dit helt ret i. Men det har trods alt hjulpet på et par af mine ACME vogne. Men igen så er jeg helt enig . . . det bør ikke være meningen med så dyre vogne, at noget skal tilpasses eller tilkøres.

Avatar

Inter Frigo kølevogne fra ACME

af Futfar, Kajerød, 18/10 2015, 19:27 (3114 dage siden) @ Lasse St

Nemlig!
Hvis det drejede sig om "billige" vogne af tvivlsom art og fabrikat, ville jeg acceptere at der skulle gøres noget. Jeg har ganske mange Electrotren 4-akslede tankvogne, som er rigtig flotte. Deres KKK er i orden, men deres vægt er meget lav, og det gav nogle problemer med afsporinger. Jeg gik til min dækforhandler og købte - meget billigt, han kører også med modeltog - nogle vægtklodser af den type der bruges til afbalancering af letvægtsfælge, og ilagde så disse i tankvognene. 30 - 40 gram i hver. Nu kører de perfekt med bøjlekobling mod Märklin kortkobling i stammerne.
Det kræver dog en del arbejde at montere disse vægtklodser i vognene, de er ikke alle lige nemme at skille ad, så klodserne kan monteres i tankene, men det kan lade sig gøre;-).
Jeg skal så lige - for ikke at gøre det spanske fabrikat til skamme - tilføje, at jeg har et par lokomotiver og rigtig mange, 36 stk., Talgo vogne fra Electrotren: Det er super kvalitet!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak