Patinering af skinner

af Merete N-P, 2/10 2011, 20:59 (4590 dage siden)

Jeg har patineret mine skinner og vil gerne høre hvad I synes om resultatet.

[image]

[image]

Jeg har brugt en 2 mm pen fra Molotow. Den ligner en almindelig spritpen, men er med akrylfarve, som binder på metallet. Den er nem at arbejde med og prisen er efter min mening rimelig. Der fås 1 mm spidser til bennen og den kan fyldes op igen. Antallet af farver er begrænset.

Patinering af skinner

af Henrik Holm-Jensen @, 2/10 2011, 22:27 (4590 dage siden) @ Merete N-P

Hej Merete

Aldeles nydelige skinnestrenge.

Hvor kan man købe "tusherne" ? (Har selv købt nogle engelske, de er også rigtg gode; men jeg tror ikke, de kan refilles).

Hvad dine sveller angår, kan du nok med fordel patinere dem også, så de ser brugte ud :-)

Patinering af skinner

af Henrik Holm-Jensen @, 2/10 2011, 22:30 (4590 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Og så skulle der selvfølgelig stå :

Med venlig hilden

Henrik

Patinering af skinner

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 2/10 2011, 22:34 (4590 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Og så skulle der selvfølgelig stå :

Med venlig hilden

Henrik

Det kan du skrive i din signatur i din profil, hvis du registrerer dig i forummet. Så slipper du også for at skulle huske det hver gang.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Patinering af skinner

af Merete N-P, 2/10 2011, 23:13 (4590 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Jeg har købt den i Tegnecenteret i St. Kongensgade 23 i København
30 kr pr stk, det er da ikke så galt.

Patinering af skinner

af Merete N-P, 3/10 2011, 16:01 (4589 dage siden) @ Fiona

Jeg har brugt en brun farve, vist nok nr 092. Den orange er efter min mening for rød til at lignr rust.
Hvis du kører h0, skal du måske bruge en 1 mm spids, de skal købes ved siden af tussen.

Patinering af skinner

af Fiona, Sdr. Bjert, 3/10 2011, 20:55 (4589 dage siden) @ Merete N-P

Hej Merete

Ja "092 haselnussbraun", tænkte det nok (farvekort på ovennævnte link). Tager jeg fejl, hvis jeg tænker, du kører størrelse 0 ?

--
Venlig Hilsen

Jørgen

Patinering af skinner

af Merete N-P, 3/10 2011, 21:40 (4589 dage siden) @ Fiona

Nej du tager ikke fejl, jeg kører spor 0.

Pennen passer fint i størrelse til vores skinner, især når den er blevet lidt ulden fordi skinnesømmene river den lidt op.

Til spor N vil jeg anbefale at man køber en tynd spids, den er afstivet med metal, so den holder nok uden at bøje.

Patinering af skinner

af Merete N-P, 4/10 2011, 12:51 (4588 dage siden) @ Merete N-P

Tegnecenteret har skiftet navn og hedder nu creas

Patinering af skinner

af Merete N-P, 4/10 2011, 14:57 (4588 dage siden) @ Henrik Holm-Jensen

Henrik, jeg er ikke færdig med at lægge spor endnu, så jeg har ikke gjort noget for at finde ud af, hvordan jeg vil patinere sveller og skærver.

Der skal selvfølgelig være spor af olie fra mit lille rangerlokomotiv, men hvad jeg ellers gør vid jeg ikke endnu.

Har du et/nogle gode forslag vil jeg da gerne høre/læse dem.

Patinering af skinner

af henho, Ringkøbing, 7/10 2011, 23:21 (4585 dage siden) @ Merete N-P

Hej Merete

I midten kan du pensle med en ikke ALT for dækkende sort maling, EFTER at du blidt har tonet ballasten med en brunlig farne. (Skal illudere bremsestøv og flyverust.)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Patinering af skinner

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 3/10 2011, 22:53 (4589 dage siden) @ Merete N-P

Jeg har patineret mine skinner og vil gerne høre hvad I synes om resultatet.

Det er en meget velvalgt farve. Mange vælger rustfarver som er for røde og for lyse, men du er heldigvis ikke faldet for fristelsen.

Hvor ridse-resistent er malingen fra pennen?

Patinering af skinner

af Merete N-P, 4/10 2011, 00:10 (4589 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik

Jeg har ingen erfaring med det endnu, men næste gang jeg skal samle en skinnelængde har jeg besluttet at male den inden svellerne sættes på. Du ved formentlig hvordan vi gør det i klubben. Ledningerne loddes på undersiden af skindestrengen, om farven kan holde til varmen ved vi heller ikke endnu. Der skal gøres nogle erfaringer.

I skal nok høre om det, når jeg ved mere.

Patinering af skinner

af Arne Nielsen ⌂, 5/10 2011, 19:26 (4587 dage siden) @ Merete N-P

Hej Merete

En anden mulighed for patinering af skinnerne, er at benytte Humbrol maling, de gør vi på Den Translangelandgiske Jernbane.

Skinnestrengene og alle beslag får en omgang med Humbrol nummer 70 (rustrød), mens svellerne bliver malet med nummer 98 (mørkebrun).
Den Translangelandgiske Jernbane

Mvh
Arne
Den Translangelandgiske Jernbane

Patinering af skinner

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 5/10 2011, 20:02 (4587 dage siden) @ Arne Nielsen
redigeret af Claus E. Hansen, 5/10 2011, 20:10

Det spor ser dæleme godt ud. Tak for tippet ;-)

Mvh
Claus

Patinering af skinner

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/10 2011, 21:49 (4587 dage siden) @ Arne Nielsen

En anden mulighed for patinering af skinnerne, er at benytte Humbrol maling, de gør vi på Den Translangelandgiske Jernbane.

Jeg har også prøvet Humbrol på skinner, men jeg synes det binder dårligt. Så har jeg haft mere held med Floquil, men jeg ved at Polly Scale binder lige så godt på metal.

Polly Scale er en acrylfarve, derfor er Meretes ide interessant.

Patinering af skinner

af UTJ, 9/10 2011, 19:49 (4583 dage siden) @ Erik Olsen

En anden mulighed for patinering af skinnerne, er at benytte Humbrol maling, de gør vi på Den Translangelandgiske Jernbane.


Jeg har også prøvet Humbrol på skinner, men jeg synes det binder dårligt. Så har jeg haft mere held med Floquil, men jeg ved at Polly Scale binder lige så godt på metal.

Polly Scale er en acrylfarve, derfor er Meretes ide interessant.

Jeg har eksperimenteret lidt med dem. De er godt til visse ting, men pensel og akrylmaling er nok hurtigere. Dog kan pennen være god til visse ting - også til punktvis farvelægning af andet end skinner........

Patinering af skinner

af Arne Nielsen ⌂, 10/10 2011, 07:33 (4582 dage siden) @ Erik Olsen

Hej Erik m.f.

Det er ikke noget problem at få Humbrol's maling til at holde på Märklin's skinner, hvis man blot tørre skinnerne med en blød klud inden malingen påføres, så evt. olierester fra produktionen bliver tørret af.

Mvh
Arne

Patinering af skinner

af Niels ⌂ @, 10/10 2011, 20:16 (4582 dage siden) @ Arne Nielsen

Præcist - det er en rigtig god ide at aftørre sine skinner, inden patinering. En smule (kun en anelse!) acetone på kluden kan desuden anbefales, da det opløser fedt, olie og andet snavs.

Jeg kan desuden tilslutte mig brugen af akrylfarver. Til mit anlæg er udelukkende anvendt sådanne (mix af forskellige brune kulører fra Panduro Hobby), da der er stor forskel på nyanlagte og på gamle slidte skinner. Variation er også her et nøgleord. Selv C-skinner kan komme til at se ganske godt ud.:-)

mvh
Niels

www.niels-modeltog.dk

Patinering af skinner

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 10/10 2011, 21:41 (4582 dage siden) @ Arne Nielsen

Det er ikke noget problem at få Humbrol's maling til at holde på Märklin's skinner, hvis man blot tørre skinnerne med en blød klud inden malingen påføres

Undskyld, jeg skulle naturligvis have nævnt at mine erfaringer er med flexspor eller selvbygget spor med nysølvskinner som er afrenset.

Patinering af skinner

af henho, Ringkøbing, 10/10 2011, 23:23 (4582 dage siden) @ Erik Olsen

[image]

Hej

Brugte lige 6 minutter på et lille demonstrations eksempel med akryl tuchser :

--
Med venlig hilsen

Henrik

Patinering af skinner

af Merete N-P, 11/10 2011, 00:37 (4582 dage siden) @ Erik Olsen

Vi har nu malet et par skinnestrende på siderne med tuschen inden den bled trukket på plads mellem svellesømmene. Det ser ud til at rusten kan holde til det.

Hvordan det går når der køres på skinnerne vil jeg først udtale mig om, om et halvt års tid.

P.s. sporene er som Eriks hjemmelavede med træsveller og skinnesøm til spor 0.

Erik du er velkommen til at komme ud i DMJK og se på resultatet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak