Roco og rp25 hjul?

af Muncken, 10/8 2014, 16:54 (3518 dage siden)

Hej

Nogen der ved om og hvor man kan købe rp25 hjul til Roco baureihe 50?

Udover Carsten der har tilbudt at lave et projekt, burde der da være nogle der har fundet på det, fx til vitrinebrug?

Mvh Muncken

Roco og rp25 hjul?

af Flemming N, 12/8 2014, 09:17 (3516 dage siden) @ Muncken

Hej
Weinert har et komplet sæt RP25 hjul til Rocos BR50. Så er det bare at finde en forhandler.

vh Flemming

Roco og rp25 hjul?

af cm, 12/8 2014, 13:55 (3516 dage siden) @ Flemming N

Hej
Weinert har et komplet sæt RP25 hjul til Rocos BR50. Så er det bare at finde en forhandler.

vh Flemming

Hvis ikke din egen pusher kan skaffe hjulene, så er de HER
mvh
Chr

--
[image]

Roco og rp25 hjul?

af Muncken, 13/8 2014, 11:12 (3515 dage siden) @ cm

Av, 183 øvro...

Men tak for hjælpen alligevel folkens...

Mvh Muncken...

Roco og rp25 hjul?

af Denis Petersen, 21/8 2014, 11:43 (3507 dage siden) @ Muncken

Jeg kan altså læse det til 164 Euro trods alt

Denis Petersen

Roco og rp25 hjul?

af mr-data, 15/8 2014, 22:16 (3513 dage siden) @ Muncken

Hej

Nogen der ved om og hvor man kan købe rp25 hjul til Roco baureihe 50?

Udover Carsten der har tilbudt at lave et projekt, burde der da være nogle der har fundet på det, fx til vitrinebrug?

Mvh Muncken

Husk på en rent praktisk ting hvis du skulle få lyst til at køre med din BR50: Hjul med så små flanger kræver et vist akseltryk for at undgå afsporinger i tide og utide.

Da Heljan udsendte første serie af sin model af litra E, gav denne små flanger en del problemer med afsporinger. Disse afsporinger var en kombination af flere ting, dels fungerede ekvilibreringen (balancen) mellem forreste drivaksel af forløberbogien ikke altid optimalt grundet meget fine (for fine) tolerancer i udskæringen i chassiset til forreste drivaksels bevægelse. Det resulterede i, at forløberbogiens akseltryk var meget lille og det kombineret med små flanger resulterede i utallige afsporinger. Det endte med, at Heljan fik fremstillet nogle hjul (og aksler) til forløberbogien med større flanger; og derudover gjorde mere ud af kontrollen med tolerancer.
Selv samme model kæmpede desuden med forholdsvis lille trækkraft, her endte det med at Heljan tilbød hjul med hæfteringe.

Roco og rp25 hjul?

af Muncken, 17/8 2014, 10:19 (3511 dage siden) @ mr-data

Tak for råd...

Muncken

Avatar

Roco og rp25 hjul?

af Futfar, Kajerød, 17/8 2014, 14:08 (3511 dage siden) @ mr-data

Jeg er helt enig med dig, men til trods for de mange gode tiltag du nævner, kører min E-maskine, 3-ledermodel, stadig ikke helt tilfredsstillende. Folk med stor indsigt på området, vil vide at det er slæbeskoens placering der forkert; og den kan ikke flyttes! 2-leder udgaven kører efter sigende helt pænt, efter at de nævnte ændringer er foretaget. Men flangerne på de store trækhjul er altså meget små, når man kører på Märklin C-spor!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Roco og rp25 hjul?

af UTJ, 17/8 2014, 18:24 (3511 dage siden) @ Futfar

Jeg er helt enig med dig, men til trods for de mange gode tiltag du nævner, kører min E-maskine, 3-ledermodel, stadig ikke helt tilfredsstillende. Folk med stor indsigt på området, vil vide at det er slæbeskoens placering der forkert; og den kan ikke flyttes! 2-leder udgaven kører efter sigende helt pænt, efter at de nævnte ændringer er foretaget. Men flangerne på de store trækhjul er altså meget små, når man kører på Märklin C-spor!

Det er umuligt at få plads til større flanger på drivhjulene - klag til konstruktøren for 100 år siden.

Roco og rp25 hjul?

af mr-data, 18/8 2014, 10:08 (3510 dage siden) @ UTJ

Jeg er helt enig med dig, men til trods for de mange gode tiltag du nævner, kører min E-maskine, 3-ledermodel, stadig ikke helt tilfredsstillende. Folk med stor indsigt på området, vil vide at det er slæbeskoens placering der forkert; og den kan ikke flyttes! 2-leder udgaven kører efter sigende helt pænt, efter at de nævnte ændringer er foretaget. Men flangerne på de store trækhjul er altså meget små, når man kører på Märklin C-spor!

Det er umuligt at få plads til større flanger på drivhjulene - klag til konstruktøren for 100 år siden.

Næh du, det vil være helt malplaceret. Klag hellere til Heljan for at have produceret en model i så tæt på nøjagtig 1:87 i forhold til forbilledet, som det er teknisk muligt. Heljan har flere gange forsvaret sig med, at flangerne ligger inden for NEM-normerne, og at det må være folks anlæg den er gal med.

Og jo, jeg er udemærket godt klar over at dit indlæg kunne være ironisk eller sarkastisk.

Rp25... Bør producenterne skelne?

af Muncken, 19/8 2014, 10:28 (3509 dage siden) @ mr-data

Det er vel også ved at være på tide efterhånden at producenterne skelner imellem legetøj og modeltog...

Hvad er forummets holdning til det?

Mit eget udgangspunkt:

Medlem af sdmjk, og fremo - østjysk gruppe

Jeg finder ingen glæde i at lave en mere eller mindre fastopstillet rundbane hjemme i huset. Jeg er især imod de uforbilledlige kurveradier hvor de længste personvogne næsten står i vinkelret på hinanden rundt, samt man ikke kan lave ret store stationer og strækninsafsnit, alt efter hvor meget plads man har naturligvis...

Tilgengæld finder jeg stor glæde i at tage til fremotræf hvor moduler og materiel ikke skal slås med r2 radier...
Samt store opstillinger, forbilledlige tog og køreplaner...


Muncken

Avatar

Rp25... Bør producenterne skelne?

af Futfar, Kajerød, 19/8 2014, 10:56 (3509 dage siden) @ Muncken
redigeret af Futfar, 19/8 2014, 11:43

Jeg anser bestemt ikke min modeljernbane for at høre til i kategorien legetøj, selvom jeg er 3-lederkører!! Og selvom man da godt kan kalde det leg, når man kører med sit MODELTOG! Det er, også i dette forum, debatteret adskillige gange, at man hjemme sjældent kan undgå svære kompromisløsninger, da det jo er de færreste forundt at have et sportshalstørrelse lokale til rådighed for sin hobby.
Jeg får mere og mere forståelse for dem der mener at FREMO betyder "FRElste MOdelfolk".

Ironi og sarkasme er helt bevidst:-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Rp25... Bør producenterne skelne?

af bahnfannet ⌂ @, Malling, 20/8 2014, 07:59 (3508 dage siden) @ Muncken

Det er vel også ved at være på tide efterhånden at producenterne skelner imellem legetøj og modeltog...
Hvad er forummets holdning til det?

Jeg er stadig uklar på den definition, nok mest af alt fordi jeg synes det er en endeløs debat uden et entydigt svar af den simple grund: Ingen anser deres modeljernbane for legetøj, så ingen vil placeres i den kategori.

Baseret på det jeg hører fra bl.a. FREMO-folk, så er definitionen på legetøj mere et spørgsmål om, hvorvidt man bygger moduler, benytter Tillig-spor, har RP25-hjul og låste koblinger. Alt andet er "legetøjstog", "2-skinne Märklinist" eller "BRIO-tog". Jeg er blevet kaldt meget, make your pick. Mit tog er dog ikke lavet af træ, så BRIO-tog anser jeg for en ond og arrogant bemærkning. ;-)

Mit udgangspunkt er:
Mulighed for at gøre som jeg vil. Om end jeg heller ikke finder super glæde ved små radier, for vi kan sagtens blive enige om, at B-vogne ser latterlige ud på dem, så er det nu engang min virkelighed og jeg sætter pris på materiale der kan fungere i alle tilfælde.

Misforstå nu ikke: Jeg synes også det er fedt at køre på modulanlæg med lækre sporføringer osv. Jeg synes også det er sjovt at mit tog kan køre derhjemme, hvor jeg hygger mig med det flere gange om ugen. Jeg vil ikke "dømmes" med et legetøjs-stempel pga. det meget almindelige krav.

Jeg er desuden begyndt at slække på mine krav til korrekthed og udseende. Jeg havde mistet evnen til at købe et lokomotiv alene fordi jeg syntes det var pænt. Jeg var nået dertil hvor jeg kunne gå i koma over et horn der sad forkert, eller en undervogn(!) der ikke var korrekt. Det var håbløst, for jeg kunne ikke købe noget som helst uden at finde en eller anden lille bitte ting, som gjorde mig utilfreds. Derudover tænkte jeg meget på, hvad "de andre" nu mente, hvis jeg nu købte model A eller B, for det var jo anset som "legetøj".

Nu arbejder jeg på at være ligeglad, jeg køber hvad der passer mig - og folk kan kalde mig hvad de vil - men mit tog er for mig og min hjemmebane, som desværre lever med små radier. Jeg tror jeg er som modelfolk er flest, og når producenterne leverer spor med små radier, så må de også producere materiale der kan køre der. Samtidig må jeg acceptere, at hvis jeg vil have ultrakorrekte modeller, så kan de ikke altid køre der. Det er som sådan fint nok.

Heljan (nu var det her snakken gik) laver ikke skinner, så de er i min bog fritstillet, men har så et ansvar for at angive på kassen at materialet ikke kan køre på radius dit og dat - og måske M-skinner. Jeg mener også de skrev det.

Med venlig hilsen
Søren
- som til trods for at han bygger med Trix C-skinner (find bare hvidløgene frem, jeg er immun), også arbejder for korrekt oprangerede vognstammer, køreplaner, vognkort, 100% fungerende signalanlæg og alt mulig andet som gør det sjovt for ham!

Rp25... Bør producenterne skelne?

af Jan-Eddie, 20/8 2014, 09:57 (3508 dage siden) @ bahnfannet

Hej Bahnfannet.
Tak for dit indlæg. Jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv!
Jeg har sat RP25-hjul på mange af mine køretøjer (2-skinne), og hvorfor egentlig?? Er det jagten på det 100% korrekte? Det ser godt nok bedre ud når man studerer modellen på klods hold, men i den daglige drift tror jeg dårligt nok man lægger mærke til det. RP25-hjul stiller højere krav til sporene, og i nogle tilfælde fortryder man måske skiftet fra NEM-hjul på grund af at der kommer afsporinger. Jeg har Brimalms D-maskine - dyr og dejlig, og kører forrygende. Den er fra producenten forsynet med RP25-hjul og kører helt fantastik på Peco-spor, men forløberen afsporer i Rocos englænder. En af forudsætningerne for glæde ved RP25-hjul er at akslerne er affjedrede som på Brimalms maskine, men også at gabet i hjertestykkerne i sporskifterne er konstrueret til RP25. Roco laver et lille indlægsstykke til sporskifterne så RP25-hjulene ikke falder ned i gabet. NEM-hjulene passerer ved at flangen berører bunden af gabet og bæres gennem "slugten" på denne måde. Flangerne på RP25-hjulene kan ikke nå i bund og derfor dykker hjulene ned i slugten, og det kan føre til afsporinger.
Ja, jeg falder i svime over Proto87-anlæg, men stiller mig tilfreds med det almindelige jeg kan købe. Og for min skyld, behøver producenterne ikke gengive alle detaljer på vognbunden når man alligevel kun kan se dem, når vognen vendes med bunden i vejret.
I USA har RP25-hjul været praksis i mange år. Hvad gør Märklin-kørere over there mon?

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Rp25... Bør producenterne skelne?

af bahnfannet ⌂ @, Malling, 20/8 2014, 10:36 (3508 dage siden) @ Jan-Eddie

I USA har RP25-hjul været praksis i mange år. Hvad gør Märklin-kørere over there mon?

Jeg tror ikke der er nogen, der kører 3-skinne med andet materiale end dertil indrettet europæisk. :-) Gennem mit website får jeg ofte kontakt med alle mulige forskellige modelfolk og det er min opfattelse, at 3-skinne-anlæg som vi kender dem her i landet er en død sild i USA. Mest fordi man jo gerne bygger modeller af de scener som man omgiver sig med eller finder interessante. I USA er det selvfølgelig amerikanske jernbaner og der er traditionen for 2-skinne stor, så der er ikke rigtig nogen grund til at overveje noget andet.

I Europa har vi stor tradition for to forskellige systemer, og mange er vokset op med Märklin, så her er 3-skinne meget mere udbredt.

I øvrigt har jeg også RP25-hjul på mange af mine vogne og det giver ingen umiddelbare problemer. C-sporet (i Trix udgaven) er designet med henblik på blandt andet RP25-hjul og selvfølgelig NEM-hjul. Trix bygger af og til amerikanertog med RP25 hjul, så det skal sporet selvfølgelig understøtte. Jeg er holdt op med at udskifte hjulene, netop fordi jeg ikke ser det når musikken spiller.

De fleste producenter benytter alligevel NEM-hjul og højden af flangen er meget tæt på RP25 - IMO er vi på marginalerne. Jeg ser ingen grund til det. Hvis jeg er utilfreds med højden på flangen vil jeg hellere skifte til et NEM-hjul og være på den sikre side. Det sker dog næsten aldrig.

Med venlig hilsen
Søren

Rp25... Bør producenterne skelne?

af henho, Ringkøbing, 21/8 2014, 00:16 (3508 dage siden) @ bahnfannet

Jeg bruger ikke rp25 hjul (er den ellers lykkelige ejer af en del gamle Peco sporskifter); men jeg synes ikke, at det gør så forfærdeligt meget, når man ser på en vognstamme - alle vogne har jo NEM-hjul.

Jeg bruger også Fleischmann a-koblinger, og ikke kortkoblings dittoer (undtagen i faste stammer). Dette af hensyn til problemfri til- og afkobling. Vognene kobler da ikke så tæt - desværre.

Derimod er jeg fuldkommen enig i, at det ser forfærdeligt ud, når vognene 'står vinkelret på skinnerne'.
Det gyselige syn kan de fleste vel bare planlægge sig ud, når sporplanen laves ?

Hvis man kører dansk, har man ikke så mange tunnelportaler, at gøre godt med; men en skov eller en gennemskæring kan skjule meget :-)

I det hele taget er modelbanehobbyen vel egentlig kompromiets kunst ?

--
Med venlig hilsen

Henrik

Roco og rp25 hjul?

af UTJ, 19/8 2014, 13:28 (3509 dage siden) @ mr-data

Næh du, det vil være helt malplaceret. Klag hellere til Heljan for at have produceret en model i så tæt på nøjagtig 1:87 i forhold til forbilledet, som det er teknisk muligt. Heljan har flere gange forsvaret sig med, at flangerne ligger inden for NEM-normerne, og at det må være folks anlæg den er gal med.

Og jo, jeg er udemærket godt klar over at dit indlæg kunne være ironisk eller sarkastisk.

Jeg forklarede mig for kort og upræcist: Lige præcis E-maskinen er en problematisk sag. Der er ca 10 cm i virkeligheden mellem kørefladerne på drivhjulene. Det er ganske karakteristisk og formentlig ville en E-maskine med 3 mm mellem hjulene slet ikke ligne en E'er. Det andet konstruktive problem på E-maskinen er cylindrenes nærhed på forløberbogien. Der er 5 cm i virkeligheden og hvis cylindrene blot blev hævet ville lokomotivet også blive til et rent legetøjsudseende.

Det er fuldstændig korrekt at det især er bredden på hjulene og dermed egenskaberne i sporskifternes tvangskinner som giver Märklin-kørere problemer. Det er Heljan opmærksom på ved senere produktioner af andre forbilleder.

Men jeg vil også gøre opmærksom på at Heljan til tider bliver præsenteret for klager som, når man har set sporlægningen, er helt hen i vejret. Hermed ikke sagt at især Märklin-kørere har oplevet problemer med E-maskinen. Det ved Heljan godt og de ved det ikke mere hvis der bliver hylet op hver gang. Så hellere opfordre til at gøre det bedre næste gang, hvis man vil have en næste gang. For dansk modeltog er ikke nogen stor guldgrube og slet ikke produktion af damplok-modeller.

Og jo, Heljan ved godt at det er svært at balancere mellem eftergørelse af virkeligheden og funktionalitet. Og nogle gange er eftergørelse af virkeligheden i lille størrelse ikke det som kunderne vil have, men snarere et produkt som læner sig op af den kendte vare (læs: de samme skalautro kompromisser som tidligere modeller har lidt af).

Kritik bliver gransket, men gentagen højtråbende kritik bliver ignoreret. Især når det har karakter af smædekampagne.

Sidst men ikke mindst ville konsulenten, hvis han blev spurgt om en model af en E-maskine, fraråde den. Netop på grund af de problemer der er med hjulafstand (i længderetningen) og cylindrene/forløberbogies frigang.

Det er i øvrigt nogle af de samme problemer der er med S-maskinen: den ser nem ud med "masser af plads", men når det kommer til udsving og bevægeligt gangtøj opstår problemerne.

Så jo, man skal forsøge at være forudseende, herunder forsøge at imødekomme de mange som fastholder AC-drift. Det vil ikke altid lykkes helt, men i næste projekt (damplok) er det faktisk indarbejdet i oplægget. Om det lykkes er så en anden sag og det bliver ikke det danske marked, hvor det bliver afprøvet.

Avatar

Roco og rp25 hjul?

af Futfar, Kajerød, 19/8 2014, 14:10 (3509 dage siden) @ UTJ

Med mit/mine indlæg var det sandelig ikke min mening at deltage i et "hylekor" omkring E-maskinens fejl/mangler. Jeg er helt klar over at Heljan fuldstændig er vidende om problemerne, samt at det er særdeles vanskeligt at fremstille en maskine der både er korrekt i udseende, og som kører perfekt:-P . Med mine indlæg ønsker jeg blot at delagtiggøre andre i mine oplevelser, for det kunne jo være, at der blandt forums læsere var, bare een, der var i besiddelse af de vise sten;-).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Roco og rp25 hjul?

af marrix, 19/8 2014, 22:30 (3509 dage siden) @ UTJ

Rigtigt godt formuleret - det er ikke nemt at være modeljernbaneproducent i Danmark.

Jeg har mange gode Heljan modeller og ser frem til endnu flere i fremtiden - ja, der sker fejl, men hvis man kan lære af dem til næste gang er det til alles bedste.

- Martin

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak