Pris på Heljan BL/Bf vogne

af Chssa, 26/3 2014, 14:26 (3687 dage siden)

575,- pr. stk. - hvad sker der??? Det er et halvt lokomotiv!

Pris på Heljan BL/Bf vogne

af Bent Larsen, 26/3 2014, 17:41 (3687 dage siden) @ Chssa

Hej
Logistik, udviklingsomkostninger = forventet salg + fortjeneste = salgspris.
VH
Bent Larsen

Pris på Heljan BL/Bf vogne

af Johnni, 26/3 2014, 21:16 (3687 dage siden) @ Bent Larsen

Det er ikke meget billigere at producere en vogn, end et lokomotiv.
Merprisen for lokomotivet (hvis man ser på en af de mere enkle typer) går stort set kun til motor og elektronik (lys, dekoder mv.) og så selvfølgelig lidt metal og kraftoverføring til hjulene. Disse ting koster jo ikke 1000 kr i sig selv, så en vogn til 5-600 kr er vel ikke helt af vejen, sammenlignet med et lokomotiv til 15-1600 kr.
En personvogn vil desuden som regel være væsentligt mere detaljeret indvendig end et lokomotiv - dette koster også penge at udvikle/producere.

Johnni

Pris på Heljan BL/Bf vogne

af Josax1978, 26/3 2014, 22:41 (3686 dage siden) @ Johnni

Det kan godt være at det er dyrt. Men teknikken er blevet billigere, end da man byggede B vogns serien.

Da B vognene kom frem i 2006, kostede de 398 DKK. Hvis vi regner det om til nutidens værdi, vil det blive til 469,17 DKK. Så der er godt nok taget godt fat i opskruningen af priserne. Så hvor kommer de sidste 106 DKK. fra? For ACME laver langt bedre detaljer på deres vogne til den pris Heljan ønsker, for Deres produkter.

http://oldmoney.dk/om-oldmoney/?belob=398&index=Index1&fra_aar=2006&til_aar...

Pris på Heljan BL/Bf vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/3 2014, 23:44 (3686 dage siden) @ Josax1978

Det kan godt være, at du regner med, at en i den virkelige verden relativt fåtallig vogntype som litra BL/Bf kan sælge i lige så mange eksemplarer som en af DSB's mest udbredte og almindelige vogntyper litra B, men det gør Heljan rimeligvis ikke. Kun de færreste mj-folk vil købe f.eks. 4-5 stk. BL/Bf-vogne på samme måde, som de i sin tid købte 4-5 stk. B-vogne, og når der sælges færre eksemplarer af en model, må stykprisen nødvendigvis blive højere for at dække formomkostninger m.m. At A.C.M.E. sælger lige så mange af deres boggievogne, som Heljan kan sælge af BL/Bf-vognene, er en påstand helt ude i hampen al den stund, at det italienske mj-marked er langt større end det danske. Det vil ikke forbavse mig, om A.C.M.E.'s profit pr. vogn er højere end Heljans ditto, selv om udsalgsprisen er en del lavere.

Vh
Morten

Pris på Heljan BL/Bf vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/3 2014, 00:20 (3686 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan godt være, at du regner med, at en i den virkelige verden relativt fåtallig vogntype som litra BL/Bf kan sælge i lige så mange eksemplarer som en af DSB's mest udbredte og almindelige vogntyper litra B, men det gør Heljan rimeligvis ikke. Kun de færreste mj-folk vil købe f.eks. 4-5 stk. BL/Bf-vogne på samme måde, som de i sin tid købte 4-5 stk. B-vogne, og når der sælges færre eksemplarer af en model, må stykprisen nødvendigvis blive højere for at dække formomkostninger m.m. At A.C.M.E. sælger lige så mange af deres boggievogne, som Heljan kan sælge af BL/Bf-vognene, er en påstand helt ude i hampen al den stund, at det italienske mj-marked er langt større end det danske. Det vil ikke forbavse mig, om A.C.M.E.'s profit pr. vogn er højere end Heljans ditto, selv om udsalgsprisen er en del lavere.

Vh
Morten

Hej

Jeg syntes egentlig prisen er okay, som det nævnes er det de færreste som køber mange vogne af denne type, DSB havde kun 20 stk mod ca. 230 B vogne... så salget vil jo nok blive mindre, men udviklingen og formværktøj skal stadig betales. Vi skal i stedet være glade for, at Heljan gider denne lille serie vogne :-)
Så håber jeg bare at næste projekt fra Heljan bliver litra Bg, ABg samt Ag :-)

Jeg skal personligt ha' 4 stk. :-)

mvh.

Jan

Pris på Heljan BL/Bf vogne

af sorensen_dk, 27/3 2014, 06:35 (3686 dage siden) @ Chssa

Hvis markedet kan bære 575,- pr. stk., er prisen korrekt sat, så helt OK at lade fanatikerne betale den pris.

Vi andre venter så bare til markedet er mættet og brugtprisen bliver spiselig ;-)

Og forhandlerne kan jo selv bestemme hvor de vil lægge sig i.f.t. listeprisen.

Tom

Pris på Heljan BL/Bf vogne

af Tonny Brandt Andersen, 27/3 2014, 14:36 (3686 dage siden) @ sorensen_dk

Det er da bare at vente til messerne i 2015. Der vil vognene komme på tilbud, hvis de ikke har kunne sælge, eller også vil de være udsolgt :-D

CM tagryttervognen havde også en pæn pris over 500 kr. Den ser da ud til at holde prisen, så Heljan ved nok hvad de gør med hensyn til priser.

Når nu ACME bliver nævnt, så syntes jeg det er sjov så hurtig deres produkter bliver udsolgt, og det har været uden alt for meget tilbud. Det har da fået mig til at forudbestille EA 3010. Måske producenterne er blevet bedre til at ramme det rigtige antal, når der fremstilles nye produkter.

Med hensyn til brugtprisen, så holdes den jo også højt, hvis der er få eksemplarer fremstillet.

Pris på Heljan BL/Bf vogne

af Denis Petersen, 27/3 2014, 22:02 (3685 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Den skal da bare købes på RC Kongens hjemmeside det er jo samme sted som Heljan og prisen vil være lavere hos RC så kan man jo bare smide prisen under den vejledende udsalgspris.........

Denis Petersen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak