N 209 fra Märklin

af Aleman, 1/2 2014, 14:23 (3760 dage siden)

Nu har vi haft debatten om MY'erne, der kommer, så det var måske lige på sin plads at erindre om, at der også kommer en ny litra N fra Märklin. Håndmodellen i Nürnberg viste N 209, og den får efter det oplyste korrekt lygteføring og 'havebænk', mens tenderen forbliver med 'fuld last'. Basismodellen er den nye BR 50, som tidligere er omtalt i fagpressen (også herhjemme).

Måske lidt kedeligt med endnu en N-maskine, men der er jo ingen købetvang.

Venlig hilsen,

Aleman

Avatar

N 209 fra Märklin

af Futfar, Kajerød, 1/2 2014, 15:22 (3759 dage siden) @ Aleman

Den gamle Märklin N-maskine hed også N 209. Underligt at de vælger samme nummer? Min er med Mf-dekoder, og jeg overvejer at sætte en ESU loksound dekoder samt noget bedre lys i de to frontlanterner og ene baglygte. Ellers en velkørende maskine med røg. (eftermonteret). Men det var en dyr maskine.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

N 209 fra Märklin

af Steff, 1/2 2014, 20:08 (3759 dage siden) @ Aleman

Kære Futfar, Aleman mv.

Så lige efter hvad jeg kunne finde, da det blev nævnt at Märklins litra N stadig skulle have nr. 209.

Om nummeret er det ene eller det andet afhænger vel af, om hvor meget, der tillægges den så modelagtige korrekthed, man selv ønsker.

Med den kedel og det førerhus Märklins model har, kan det nemlig alligevel ikke lade sig gøre at ramme "korrekt" helt modelmæssigt, hvis vi ser på det sådan MEGET modelkorrekt.

Den rigtige N 209 i størrelse 1:1 havde samme udseende fra 31. juli 1957 og frem til dets udrangering. Det vil sige et BR 50ÜK førerhus med to vinduer i hver side og ÜK tag, altså UDEN tagudluftning(klapper) som normalt på fredstidsførerhusene. Kedlen blev udskiftet ligeledes i 1957 og havde nu fire opbygninger, nemlig en fødevandsdom, sandkasse, dom og endnu en sandkasse. Men kedlen havde IKKE den tværliggende fødevandsforvarmer. Så hvis man ser bort fra tagudluftningen og fødevandsforvarmeren, kunne den også have haft nr. 206.
Tenderen er nævnt, mangler den indretning, der formindskede kulindholdet under alle omstændigheder.
Til gengæld har lokomotivet pladehjuls forløber og det er helt korrekt ligesom skorstenen synes korrekt.
Med bremsevægtsangivelserne er lokomotivet fra ca. 1961/62 og frem til dets udrangering.

Så alt i alt, vil modellen ikke kunne gøres helt korrekt, men nr. 209 er nok det, der passer bedst. Og igen, det er jo op til den enkelte - heldigvis da - at afgøre om man bliver glad for sin model eller ej.

Med venlig hilsen og forhåbentlig fortsat god aften

Steffen Dresler

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak