Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 29/1 2014, 19:17 (3762 dage siden)
redigeret af Futfar, 29/1 2014, 19:42

Til MY glade modelfolk.

Prøv at gå ind på http://nmj.no og se under News top secret.
Gad vide hvad Märklin og Heljan synes om det!

I disse "MY-fattige" tider er det mig ubegribeligt at de tør. Men prisen og de øvrige features skal vel nok sætte gang i salget! Og så er der jo flere vi aldrig har set før i model!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

NOHAB orgie

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/1 2014, 00:15 (3762 dage siden) @ Futfar

Til MY glade modelfolk.

Prøv at gå ind på http://nmj.no og se under News top secret.
Gad vide hvad Märklin og Heljan synes om det!

I disse "MY-fattige" tider er det mig ubegribeligt at de tør. Men prisen og de øvrige features skal vel nok sætte gang i salget! Og så er der jo flere vi aldrig har set før i model!

Aldeles spændende nyhed fra NMJ!

Det ville dertil være aldeles herligt, hvis NMJ kunne overtales til at levere færdiglavede rangerplatforme til eftermontering på MY og MX - hvis ikke Märklin laver en ny sending i anledning af, at de udsender deres nye flotte MY-model.
(Jeg kender godt rangerplatformene af ætset messing fra en dansk leverandør - de er ganske enkelt for skrøbelige til "daglig drift").

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

NOHAB orgie

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 30/1 2014, 08:43 (3762 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

(Jeg kender godt rangerplatformene af ætset messing fra en dansk leverandør - de er ganske enkelt for skrøbelige til "daglig drift").

Jeg kender godt den der undskyldning med "daglig drift". Jeg har observeret at nogle mennesker kan få selv ellers solide konstruktioner til at gå til grunde i "daglig drift".

NOHAB orgie

af Aleman, 30/1 2014, 21:24 (3761 dage siden) @ Futfar

Det bliver i al beskedenhed et MY-år. I Nürnberg præsenterede et centraleuropæisk firma (hidtil ukendt i Danmark) deres utallige variationer af NOHAB/AFB-lokomotiverne (syv forskellige overdele med de korrekte formændringer). Det er H0-modeller til uhørt lave priser. MY kommer med fem frontlanterner (fungerende, ikke dummier), ætsede gitre osv. i rød/sort bemaling (formodentlig nr. 1159), muligvis med førerrumsbelysning, 'røg' ud fra udstødningen...

Jeg vil ikke afsløre nu hvilket firma, der er tale om, vi kan jo lave en lille gættekonkurrence uden præmier. De er så populære på 1:1-siderne.

Venlig hilsen,

Aleman

P.S. Märklin-modellerne er dejligt tunge, heavy metal, som vi siger på dansk, og håndbøjler bliver lavet af tynd metaltråd, gitre af ætset metal. De skal nok holde 50 år mere. Finn Moes modeller er meget flotte og vellykkede, f.eks. er de sorte markeringer rundt om lygterne med, så her er der tale om 'die Qual der Wahl'.

NOHAB orgie

af Aleman, 30/1 2014, 21:55 (3761 dage siden) @ Bent Larsen

Næ, det var den ikke, må jeg konstatere - modellerne/producenten var nu heller ikke svære at få øje på hernede i Nürnberg, for der bliver færre og færre udstillere. Tillykke med den hurtige 'fangst' - modellerne skulle være klar nu til sommer.

Venlig hilsen,

Aleman

NOHAB orgie

af Jan Bøgedal Slundt @, 31/1 2014, 11:52 (3761 dage siden) @ Futfar

Til MY glade modelfolk.

Prøv at gå ind på http://nmj.no og se under News top secret.
Gad vide hvad Märklin og Heljan synes om det!

I disse "MY-fattige" tider er det mig ubegribeligt at de tør. Men prisen og de øvrige features skal vel nok sætte gang i salget! Og så er der jo flere vi aldrig har set før i model!

Hej Futfar :-)

Nu har jeg ikke før haft MY'er fra NMJ, så hvad får man ekstra for de ca. 500,- mere end Roco & Heljan..?

mvh.

Jan

Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 31/1 2014, 19:21 (3760 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Futfar, 31/1 2014, 20:09

NMJ har tidligere lavet NOHAB modeller, den "norske MY" som hedder Di3 feks. Den har Märklin i øvrigt også lavet, ligeledes i flere udgaver. Uden på nogen måde at skulle være skråsikker, har jeg mistanke om at NMJ's modeller er baseret på Roco. De har på mange områder, længe arbejdet sammen. Uden andet kendskab til NMJ's MY end det beskrevne i deres katalog, fornemmer jeg at der også denne gang er tale om et snævert samarbejde. De fremhæver selv at det er en kostbar affære at fremstille nye forme, og de to danske MY'ers features, tyder på "lån" fra Roco. Men igen, jeg ved det ikke. Jeg har selv flere af Rocos MY, og rød/hvid lysskift er her ikke nyt. Der er plads til een højtaler og der er fræset rille i chassiset til anbringelse af denne i "brændoliekassen", med dekoderen anbragt på printet. Eller omvendt.
Fortsættelse følger...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 31/1 2014, 19:37 (3760 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

...Fortsat.
Ser vi bort fra Heljans kommende nye MY/MX, må vi jo erkende at deres rundsnuder aldrig har været velegnet til indbygning af lysskift og lyd. Bevares, alt kan jo lade sig gøre, men det er meget bøvlet selv at lave dette. Ligeledes kniber det med at undgå hjulslip ved stigninger - og især på kurvet spor - og her skal man så selv bekoste udskiftning af trækaksler til aksler med hæfteringe. DET duer!.
Det er hvad jeg kan komme i tanke om; skulle du ønske yderligere uddybning, står jeg gerne til rådighed. Jeg har 18 stk. Heljan MY/MX, der under normale forhold kører glimrende, men tiderne kræver jo mere end retningsbestemt hvidt lys!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 31/1 2014, 19:47 (3760 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

...Nåhh ja, og så tilbyder NMJ jo hele to indbyggede højtalere, ikke at forglemme!!!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 31/1 2014, 20:04 (3760 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

...Der var lige en ting mere jeg fik overset: Ud over førerrumsbelysning, er der åbenbart også mulighed for en eller anden form for styring af frontlyset, måske med markering af langt lys?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 31/1 2014, 21:17 (3760 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Jeg giver dig helt ret i, at de fantastik flotte, men meget spinkle, rangerplatforme fra et dansk fabrikat, ikke holder længe til daglig drift. Et "vredt blik" på et lok der ikke opfører sig helt efter hensigten, så er der problemer. Jeg har totalt ombygget/ommalet en gammel Märklin MY, og et forsøg på at montere nævnte rangerplatforme på et lok med metaloverdel, er med mine ringe evner, ikke muligt. Jeg har forsøgt at få fat i de originale Märklin dele, men det er ikke lykkedes. Har du et tip?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 31/1 2014, 21:53 (3760 dage siden) @ Erik Olsen

Her i har du ret. Men nu er der jo forskel på "daglig drift". Hvis man til daglig/lejlighedsvis, kører "gulvtæppebane" sammen med børn/børnebørn, er Mârklin jo et rigtig godt bud på at "køre med elektrisk tog", for det er jo bundsolidt, og kan køre i evigheder +. Her ville det nok ikke være smart at have de omtalte rangerplatforme monteret. Jeg kan godt se at hvis man eksempelvis er klubkører, er chancen for utilsigtede hændelser langt mindre, men vi er jo mange der "blot kører modeltog", og for os er der også grænser for hvor spinkelt og filigrant tingene bør være. Det er jo ikke os alle der - trods vores entusiasme - er "nittetællere".:-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

NOHAB orgie

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/2 2014, 01:26 (3760 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar :-)

Jeg har også 18 Heljan rundsnuder 13 MX & 5 MY, ingen af dem har været i normal drift endnu, de har været pakket ned i flyttekasser i mange år. Men inden for det næste år skulle det være.. nyt hus med plads til tog :-)

Avatar

NOHAB orgie

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 1/2 2014, 10:24 (3760 dage siden) @ Futfar

Til MY glade modelfolk.

Prøv at gå ind på http://nmj.no og se under News top secret.
Gad vide hvad Märklin og Heljan synes om det!

I disse "MY-fattige" tider er det mig ubegribeligt at de tør. Men prisen og de øvrige features skal vel nok sætte gang i salget! Og så er der jo flere vi aldrig har set før i model!

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?10,6744924
VH
Bent Larsen


Ja, vi har f.eks. endnu haft en MY med fungerende slutlygter til gode - men det har Van Biervliet heldigvis været opmærksomme på (se Bent's link ovenfor).
Dog håber jeg, at de også er opmærksomme på, at der er større afstand mellem de nederste lygter på de danske MY, end på de belgiske fætre, for ellers kommer den danske MY-model da vist til at ligne den gamle PIKO-udgave.
På billedet af 3D-modellen i nyhedsprospektet ser det nemlig ud som om, at det drejer sig om en belgisk udgave, der blot er blevet forsynet med danske slutlygter nedenunder de nederste lygter.
Og så må vi dertil også håbe, at der på trods af, at Van Biervliet kalder det for "Budget Line", også bliver råd til den rigtige spalteudstødning på MY 1146, MY 1158 og MY 1159.
Med de korrekte lygter og udstødning, så kunne Van Biervliet's MY-model i den grad blive en seriøs konkurrent til de øvrige MY-modeller - og så bliver den da vist også til et must-have! :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

NOHAB orgie

af Aleman, 1/2 2014, 11:36 (3760 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

De nyé udgaver af MY m.fl. fra B-models får hver især deres karakteristiske detaljer, således at lygtehusene f.eks. bliver forskellige. Meningen er også, at der skal komme rilleudstødninger - har nogle brugbare tegninger? Hvis det lykkes at lave nogle stabile rangerplatforme, vil de danske MY'er kunne få sådanne.

På NMJ's nye modeller bliver der ingen synlige form-skillelinjer på fronterne (se f.eks, Heljans MY/MX i nærbillede), der er tale om fuldstændigt nye forme.

Alle de nye versioner af MY fra de tre producenter får ætsede gitre med gennemsyn.

Venlig hilsen,

Aleman

Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 1/2 2014, 15:28 (3759 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Med 13 stk. MX må du jo ha' alle dem der er udgivet? Eller hur?
Gad vide om der er andre end Heljan der er på vej med noget nyere? Her tænker jeg på lys og lyd?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

NOHAB orgie

af Bent Larsen, 1/2 2014, 20:34 (3759 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej
På det nederste skæve billede sidder "slutterne" lige under de nederste lygter, og der er markeret frontdør, så det må da være en Dansk variant.
VH
Bent Larsen

NOHAB orgie

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/2 2014, 01:29 (3759 dage siden) @ Futfar

Med 13 stk. MX må du jo ha' alle dem der er udgivet? Eller hur?
Gad vide om der er andre end Heljan der er på vej med noget nyere? Her tænker jeg på lys og lyd?

Jeg har 1 fra OHJ, 1 fra Frederiksværkbanen, Graffitig MX og 10 rød/sorte 1002, 1004, 1005, 1012, 1013, 1014, 1015, 1016 ATC, 1025 1028, de fleste er købt u/nr og så med løse numre med :-)

mvh

Jan

Avatar

NOHAB orgie

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 2/2 2014, 01:33 (3759 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
På det nederste skæve billede sidder "slutterne" lige under de nederste lygter, og der er markeret frontdør, så det må da være en Dansk variant.
VH
Bent Larsen

Jep, men tjek afstanden mellem lygterne - den svarer tilsyneladende til lygteafstanden på en belgisk MY, og ikke en dansk.
Vi må som nævnt håbe, at Van Biervliet's dansk MY-model får den korrekte lygteafstand.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

NOHAB orgie

af bygger01, 2/2 2014, 16:14 (3758 dage siden) @ Bent Larsen

Hvor mon priserne ender !!!

I de sidste måneder er der betalt 2300/2700 kr for Märklin MY'er med telex, men det må blive en anden verden, hvis alt det dukker op i lille Danmark ......

NOHAB orgie

af Aleman, 3/2 2014, 10:25 (3758 dage siden) @ bygger01

Bare rolig, priserne skal nok rasle ned nu, hvor hele fire (fem*) producenter sender hver deres variationer over det samme tema på markedet. Kalkulationerne er i gang hos i det mindste én af producenterne.

Husk i øvrigt, at det er på fredag, at årets jubilar, MY 1101, kom til Danmark via Helsingør.

Venlig hilsen,

Aleman

* Heljan, Märklin/Trix, NMJ, B-models.

forskelle på Nohab og SAFB "My'ere"

af Peter H, Nærum, 4/2 2014, 14:57 (3756 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Peter H, 4/2 2014, 15:03

Faktisk er der rigtig mange detaljer hvor de Nohab byggede DSB My, NSB di3 og MÁV M61, adskiller sig fra de SAFB byggede NMBS/SNCB 202,203 og 204 og CFL 1600.

På SAFB byggede maskiner er:

- lygtehusene lidt mindre og sider tættere ind mod midten af snuden, faktisk lige lodret oven over pufferne. Efter NMBS/SNCB ændrer nummersystem i 1971,kommer der to lygtehuse mere til, sådan at de to som maskinerne er født med bliver til fast rødt slutlys og de nye til hvidt lys.

- rekangulære puffere

- kransen på køleventilatorerne rager højere op.

- koøjerne er på nær et i hver side, ikke indfældet i vognkassen som på de Nohab byggede.

- sikkerne i vognkasse sider og trin i samme, er placeret anderledes, end på Nohab byggede maskiner.

- skørtet i siden af vognkassen, nederst er betydelig kortere end på de Nohab byggede.

- brændolietank er af en anden og kantet type, som er nittet sammen i enderne. Batterikassen er heller ikke som på de Nohab byggede.

- boggierne er også anderledes, men minder mest om DSB My's, i det ydre.

- Der er selvfølgelig også en ekstra køleventilator på 202, 203, da de fik el- bremse.

- Desuden har de en rund dugrude i venstre frontrude.

Ved ændringen af nummersystem hos NMBS/SNCB ændredes placeringen af multiplestikket nederst på snuden til under puffer. Det skyldtes selvsagt at den tidligere placering var i vejen for indbygning af ekstra lygtehuse i 70'erne.

Med Venlig Hilsen

Peter H

NOHAB orgie

af peterw, 6/2 2014, 15:48 (3754 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar

Uden på nogen måde at skulle være skråsikker, har jeg mistanke om at NMJ's modeller er baseret på Roco. De har på mange områder, længe arbejdet sammen. Uden andet kendskab til NMJ's MY end det beskrevne i deres katalog, fornemmer jeg at der også denne gang er tale om et snævert samarbejde. De fremhæver selv at det er en kostbar affære at fremstille nye forme, og de to danske MY'ers features, tyder på "lån" fra Roco.

Jeg har skrevet lidt med NMJ på deres facebook side - her er et link til diskussionen

(burde ikke kræve login - men her er teksten anyway: )

" Peter, after having seen our competition at Nürnberg toy fair we are 110 % sure to bring the best Nohab to the market this year. We make 8 different main molds with all possible details. The model is of course based on our award winning Superline model. We are also the only supplier that brings all the different bogies, roofs and specific details for each country. We have investigated the Nohabs for years, and we believe that our shape and proportions (nose, lamps, roof etc) are as close to the "real" thing as possible. We also add photo-etched elements to improve detailing. The prices listed are not final and we will also be able to compete on price with the other manufacturers. "

Det lyder da meget godt må man sige! - Og der er vist ikke så meget Roco i modellen når de skriver at den er baseret på deres Superline model!

Peter

Avatar

NOHAB orgie

af Futfar, Kajerød, 7/2 2014, 11:23 (3754 dage siden) @ peterw

Nej, det vil jeg da medgive dig, det ser rigtig "ny norsk" ud;-) . Det er mig en kilde til stadig undren, at de tør satse på disse udgivelser lige nu, for selvom MY fejrer 60 året for ankomst til Helsingør i disse timer, så er de andre jo ikke jubilarer i samme grad, og NMJ er vel næppe uvidende om de andre samtidige udgivelser. Og så mener de oven i købet at være konkurrencedygtige også på prisen! Jeg er imponeret!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

NOHAB orgie

af Bent Larsen, 11/2 2014, 16:03 (3749 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej
Jeg har sendt en mail til Van Biervliet den 2-2 om " slutternes " placering, og havde sådan set opgivet der kom et svar, men her midt spørgsmål og deres svar.
VH
Bent Larsen


Hello
In a Danish forum will be written about the Danish MY red tail lamps are really spoiled Danish snout or the Dutch where the lights are not sitting just below the white light. According to your pictures, I think it's a great Danish uppers, will bekrafte what is right.
sincerely,
Bent Larsen
Denmark
Google Translate

Hello Bent,

yes, we will produce the DSB Nohab loco with the 2 little red lights below
first we previewed to make the 1159

in march we will have our brochure with references and prices on our website


if you have an idea for other versions, you can inform us :-)



Greetings from Belgium,

Van Biervliet info team

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak