DCC/Intellibox-spørgsmål

af Jens V, 31/12 2013, 15:51 (3798 dage siden)

Udgangspunkt:
En Intellibox "Classic" med tre "Fred"-håndterminaler. En PC med et hjemmelavet program til - over en gammeldags seriel forbindelse - at kontrollere Intelliboxen. DCC-format over hele linjen.

Alt fungerer i og for sig fint m.h.t. sporskifter, signaler og sporbesættelser (s88'ere), men en enkelt ting undrer mig:

Når jeg sender "lok-kommandoer" fra PC'en til trækkraftenhederne svarer nogle af dem "optaget", mens andre reagerer fint. Jeg kan i og for sig godt acceptere, at trækkraft, som er kodet ind på Fred'erne er "optaget" - men det er åbenbart IKKE helt sådan, det fungerer. For nogle af trækkraftenhederne (p.t. på Fred nr. 2) kan GODT kontrolleres fra BÅDE Fred'en og PC'en. Og alle trækkraftenheder med lyd reagerer på lyd-kommandoer, selvom de evt. reagerer med "optaget" på køre-kommandoer.

Jeg KUNNE naturligvis godt lave nogle langvarige eksperimenter med at flytte rundt på Fred-tilslutningerne og de enkelte trækkraftenheder på de enkelte Fred'er, men det er nemmere i første omgang lige at spørge her:

Er der nogen, der kan gennemskue, hvor "problemet" ligger? :-)

DCC/Intellibox-spørgsmål

af peterw, 31/12 2013, 21:53 (3798 dage siden) @ Jens V

Hej Jens,

Jeg har oplevet den samme problemstilling - med et lidt andet setup:

Intellibox IR + Märklin control 80 + Fred + Daisy + Rocrail

Her er det typisk control 80'eren der melder at enheden er "optaget" hvis den er kontrolleret andetsteds. Det mærkelige er så at hvis jeg betjener lok'et først på control 80 kan lok'et sagtens efterfølgende sam-betjenes på en af de andre kontroller og vedbliver at være tilgængelig på control 80?

Jeg tænker at der evt. er en Intellibox indstilling til at styre dette et sted - for det er vel intellibox'en der afgører om et lok er "optaget" eller ej?

Mvh,

Peter W

DCC/Intellibox-spørgsmål

af peterw, 31/12 2013, 22:11 (3798 dage siden) @ peterw

Hej igen,

Jeg fandt lige dette i intellibox manualen under "Special options"

SO #20 factory default = 1
Whether (1) or not (0) P50 commands to an already “busy” locomotive are allowed (“busy” = already controlled by another (non-PC) device).

- kunne det være et bud? Desværre kan man sige at defaulten jo netop er at der burde være lov til at sende kommandoer til et optaget lok... :-(

Peter

DCC/Intellibox-spørgsmål

af Jens V, 31/12 2013, 23:16 (3798 dage siden) @ peterw

SO #20 factory default = 1
Whether (1) or not (0) P50 commands to an already “busy” locomotive are allowed (“busy” = already controlled by another (non-PC) device).

Det er da helt klart noget, der skal kigges på, når nytårsfestlighederne er ovre. Den har jeg åbenbart misset i min egen research. Tak for det. :-)

DCC/Intellibox-spørgsmål

af peterw, 31/12 2013, 23:40 (3798 dage siden) @ Jens V

Det var så lidt - skriv meget gerne tilbage om du har held med det? :-)

Godt Nytår!

DCC/Intellibox-spørgsmål

af Jens V, 1/1 2014, 13:29 (3798 dage siden) @ peterw

Det var så lidt - skriv meget gerne tilbage om du har held med det? :-)

Godt Nytår!

I lige måde!

Foreløbig har det - desværre - ikke givet så meget. Intelliboxen stod i forvejen til default, hvilket som du skriver burde betyde, at "busy" skulle ignoreres. Jeg har forsøgt at ændre værdien og ændre den tilbage, men uden held.

Det synes stadig ikke at være en universel indstilling, eftersom der fortsat er forskel på de enkelte enheder.

Kan det have noget med dekodertype at gøre?

DCC/Intellibox-spørgsmål

af peterw, 1/1 2014, 15:27 (3797 dage siden) @ Jens V
redigeret af peterw, 1/1 2014, 16:22

Foreløbig har det - desværre - ikke givet så meget. Intelliboxen stod i forvejen til default, hvilket som du skriver burde betyde, at "busy" skulle ignoreres. Jeg har forsøgt at ændre værdien og ændre den tilbage, men uden held.

Det synes stadig ikke at være en universel indstilling, eftersom der fortsat er forskel på de enkelte enheder.

Surt... :-(

Kan det have noget med dekodertype at gøre?

Det er i hvert fald ikke tilfældet i min version af problemet - oplever det for alle typer af loks (har enkelte MFX og MM, allerflest med diverse varianter af DCC dekodere)

Her er det eneste der hjælper at jeg første gang efter boot af IB'en betjener lok'et med Control 80.

Jeg faldt forøvrigt efterfølgende over den "komplette", uofficielle liste over Sonder Optionen / Special Options:

http://www.robh.nl/IBXSO.html

- ikke at jeg dog synes der er noget at hente på den liste... :-(

Lad os se om der ikke gemmer sig en IB guru her et sted der kan give et bud. - Selv overvejer jeg også at beskrive min version af problemet på en Intellibox Yahoo liste jeg har fundet http://groups.yahoo.com/neo/groups/IBX/info.

Mvh,

Peter

DCC/Intellibox-spørgsmål

af peterw, 2/1 2014, 10:09 (3797 dage siden) @ peterw

Hej Jens,

Jeg har nu haft spurgt til min egen version af problemet på Yahoo listen - mit problem med Control 80 er vist ikke umiddelbart til at løse... :-(

Jeg har dog mht. software fået et hint derfra omkring at software kan sætte en "Xlok bit" der skulle muliggøre override uanset 'busy' status sat af fysiske throttles:

"If, and when, you get around to controlling a loco via software through the IB you will find that the Xlok command has a bit that you can set to force the command to take effect even in being used by a physical device."

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at stille samme spørgsmål på Yahoo listen som du har stillet her, der kunne godt være noget at hente?

Mvh,

Peter W

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak