Gl. Märklin lok.

af Bent Larsen, 25/12 2013, 20:35 (3804 dage siden)

Hej
Dette er nok en opgave for de lidt ældre brugere af dette forum, som jeg selv tilhører. Lige før jul fik jeg et lille rødt 2 akslet Henschel ranger lok. med træk på en aksel som nok stammer fra et begyndersæt, for det jeg ikke lige før har set, det havde ingen perfekt omskifter, men kun et håndtag på den ene side til retningsskift, og den medfølgende grå transformator mærket PRIMEX, også uden skift. Jeg har læst Märklin kataloger siden sidst i halvtressene, men dette primitive startsæt kan jeg ikke huske. Er der nogen i forum der ved mere. Lokomotivet blev bare sat på sporet og skubbet lidt til det og så kørte det.
VH
Bent Larsen

Gl. Märklin lok.

af Bent Larsen, 25/12 2013, 22:46 (3804 dage siden) @ h087

Hej
Tak for linket, der da noget at se på.
VH
Bent Larsen

Gl. Märklin lok.

af Bent Larsen, 26/12 2013, 16:36 (3803 dage siden) @ Winther

Hej
Tak for svarene.
Ja det er resterne af sådanne et sæt, vognene er der også, jeg har ikke før set sådanne et primitivt begyndersæt, men det er måske lige som med det senere digital startsæt som Aldi havde et år, det må ikke være det samme som hos forhandlerne.
VH
Bent Larsen

Gl. Märklin lok.

af Aleman, 27/12 2013, 11:56 (3803 dage siden) @ Bent Larsen

Primex-ting kunne (og kan) man stadig finde på markeder - for samlere af specielle Märklin-ting kan der være godbidder imellem (f.eks. blikudgaven af Berliner S-Bahn). Flere af modellerne til godsvogne og lokomotiver (plastoverdelene) blev i øvrigt lavet af Heljan. Endvidere optrådte nogle af Heljans byggesæt også i Primex-katalogerne. De blev leveret i grønne Primex-æsker.

[image]

Denne kiosk er ret sjælden, men den stammer altså fra Heljan. Jeg skal undskylde den ringe billedkvalitet - æsken var ret sammenmast. Andre byggesæt var f.eks. Videbæk station, der også kom i Primex-æsker, og der har givetvis været flere - men her har jeg mistet sporet...

Venlig hilsen,

Aleman

Gl. Märklin lok.

af Aleman, 28/12 2013, 11:20 (3802 dage siden) @ Aleman

En tilføjelse: Dekorationsarket til kiosken stammer fra Revell, og dette firma har også haft denne kiosk i programmet, sammen med en masse andre Heljan-byggesæt - men nu fører det vist for langt væk fra selve Primex-temaet.

Venlig hilsen,

Aleman


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak