Frichs My i model.

af gjelstrup, 31/8 2011, 22:35 (4593 dage siden)

Frichs My 1201 fra Heljan, også kendt som Marilyn Monroe, er mit favorit model, af
Danske diesellokomotiver, som desværre ikke længer kan opleves i 1:1. men er der
nogen her i dette forum, der ved hvordan lyden har været på en sådan Frichs / B&W
motor. Og kan det lade sig gøre, at få det som lyd i modellen.

Hilsen
Gjelstrup.

[image]


http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=46


[image]

Frichs My i model.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/8 2011, 22:46 (4593 dage siden) @ gjelstrup
redigeret af Claus E. Hansen, 31/8 2011, 22:49

Det ligner da en opgave for Togdillen? Han har jo den rigtige D-maskinelyd i forvejen og arbejder på en S-maskinelyd også.

Efter hvad jeg har forstået, så var der i hvert fald en vis forskel på Nohab- og Frichs-lyden, andre kan helt sikkert beskrive det mere detaljeret.

Men det kildne spørgsmål vil være om nogen overhovedet fik optaget Frichs-lyden.

Mvh
Claus

Frichs My i model.

af Gert, 1/9 2011, 00:03 (4593 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det med en optagelse af er lyden er mig bekendt det kildne spørgsml. DR skulle have den på en båndstump - de ved bare ikke hvor!

Efter hvad jeg har kunnet finde ud af, havde den en noget anderledes hylende lyd i forhold til NOHAB'erne. Måske kunen man så finde en anden udenlandsk maskine der kommer i nærheden. Det er nok den mest realistiske mulighed.

Gert

Frichs My i model.

af Poul Andersen @, 1/9 2011, 08:27 (4593 dage siden) @ Gert

Efter hvad jeg har kunnet finde ud af, havde den en noget anderledes hylende lyd i forhold til NOHAB'erne. Måske kunen man så finde en anden udenlandsk maskine der kommer i nærheden. Det er nok den mest realistiske mulighed.

Gert

Nåede at se My 1201 eller 1202 nogle gange på banegården i Odense, og husker foruden den "fremstående barm", lyden som en noget dyb og summende lyd. Det nærmeste jeg kan sammenligne med er DB BR 232 der ikke er remotoriseret.

Mvh. Poul.

Frichs My i model.

af Erik V. Pedersen ⌂, 1/9 2011, 01:33 (4593 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det ligner da en opgave for Togdillen? Han har jo den rigtige D-maskinelyd i forvejen og arbejder på en S-maskinelyd også.

Efter hvad jeg har forstået, så var der i hvert fald en vis forskel på Nohab- og Frichs-lyden, andre kan helt sikkert beskrive det mere detaljeret.

Men det kildne spørgsmål vil være om nogen overhovedet fik optaget Frichs-lyden.

Mvh
Claus

-------

Det var der næppe nogen, der tænkte på - dengang ! ! !

Lyden var imidlertid ganske anderledes og ikke nær så voldsom, som datidens My-ere, der fik skyld for at få murene i husene langs strækningerne til at slå revner ! ! !

Lyden har vel været noget i retning af en Mo-er gange to eller tre ??? hvordan man nu beskriver den slags, så mange år efter.

--------

Godt, at der på modellerne er en mulighed for at slå lyden fra. Tænk på, i en modeljernbaneklub med 5-6 tog- og rangerbevægelser samtidig, damp- og motorlyd. Et held, at man næppe når at opleve det.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Frichs My i model.

af Gert, 1/9 2011, 09:57 (4593 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det med lyd er en smagssag. Jeg er enig med EVP så langt hen ad vejen, at for megen lyd bliver til noget kaotisk. Det skyldes for det meste, at mange ikke kan få lyd nok - og justerer dekoderne til max. output. Det er bare ikke relevant at kunne høre et lokomotiv larme menge meter væk.
På en af ustillingerne i Neumünster var der en, de havde lavet et tivoli med alt hvad der kunen bimle og bamle. Alt for kraftet - et rent støjhelvede og total misforstået.

Gert

Frichs My i model.

af UTJ, 1/9 2011, 20:14 (4593 dage siden) @ Triangel

Først vil jeg sige, at jeg desværre ikke nåede at opleve dem.... Men er man ovre i en lyd lidt ala denne B&W Alpha Diesel? http://www.youtube.com/watch?v=NBeuenbh-ks

Cylinderdiameter, omdrejninger og slaglængde må have noget med lyden at gøre, ligesom den ræsonnanskasse (vognkasse) der er bygget udenom. Men din B&W Alpha lyder behagelig og hvis den bliver tilsat nogle banemotorer er det nok ikke helt tosset. Det gode ved modeljernbane er jo at man kan putte hvilkensomhelst lyd ind i. Jeg kunne da godt forestille mig Mozart puttet ind i et østrigsk lokomotiv fremfor denne rædsomme lokomotivlyd. Måske ville Lumbye passe godt i MY 1201/2?

Frichs My i model.

af Christian Møller, 1/9 2011, 21:39 (4592 dage siden) @ UTJ

-til information havde Skoleskibet Danmark en Frichs som hovedmotor - i 1981 - men den er for længst udskiftet. Jeg mener at den står / har stået - sidenhen på Århus Maskinmesterskole... men hæng mig ikke op på det...

mvh
Christian

Frichs My i model.

af gjelstrup, 3/9 2011, 17:33 (4591 dage siden) @ gjelstrup

Takker for jeres svar, og konkluder at lyden nok ikke findes mere,
Men må have lyt som noget af en dyb og summende lyd, noget af
to til tre Mo’er, og en BR 232 som ikke er remotoriseret, / Alpha diesel.

Og når nu eftermiddagen alligevel skulle bruges til noget, kan det lige prøves
at sammensætte det i model.

[image]

Her der det 232 189 med Mo 1825 og 1881. Desværre uden lyd på billedet.

Frichs My i model.

af Jens, 3/9 2011, 18:18 (4591 dage siden) @ gjelstrup

Det må da også have en afgørende effekt om motoren er 2- eller 4-takt?

Jens

Frichs My i model.

af Steff, 4/9 2011, 17:43 (4590 dage siden) @ gjelstrup

Kære Gjelstrup m. fl.

Alle kender Marylin Monroes "lyd" - "tji bu bub tuah...", men lokomotivet af samme navn kniber det åbenbart med som også udførligt beskrevet i denne tråd.
Men, der er en chance, har dog desværre en fejl på lige netop dette spor på en DVD.
DSB filmen "Fyn sådan set" fra 1966 - kan købes på Danmarks jernbanemuseum. På omslaget til VHS/DVD skrives:
"Førerrumsoptagelse over Fyn med MY 1966, 12 minutter lyd og farve".
Pludselig slog det mig at det med førerrumsoptagelser var en sandhed med modofikationer. "Førerrumsoptagelserne" er nemlig optaget på en Deutsche Bundesbahn "Gerätewagen Han 7017" der blev anvendt til filmoptagelser og opmåling mv. Vognen var oprindelig anskaffet som "Tiefflieger sicherungs wagen" udrustet med FLAK maskinkanoner (Flieger Abwehr Kanone) for det tredje riges regeringstog og som sådan indkoblet i regeringstogene for sikring mod flyangreb.
En af de fire vogne blev - som ovenfor beskrevet - anvendt til bl.a. filmsoptagelser. Og i tilfældet med DSB filmen "Fyn sådan set" var oprangeringen DB Han 7017 - DSB litra MY 1201 eller 1202 - Cc.
Så hvis lyden er original er det altså en Frichs/B&W lyd som muligvis kan anvendes af de fingernemme.
Håber at lyden er original.

Fortsat god aften

Steff

Frichs My i model.

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 4/9 2011, 17:56 (4590 dage siden) @ Steff

Pludselig slog det mig at det med førerrumsoptagelser var en sandhed med modofikationer. "Førerrumsoptagelserne" er nemlig optaget på en Deutsche Bundesbahn "Gerätewagen Han 7017" der blev anvendt til filmoptagelser og opmåling mv. Vognen var oprindelig anskaffet som "Tiefflieger sicherungs wagen" udrustet med FLAK maskinkanoner (Flieger Abwehr Kanone) for det tredje riges regeringstog og som sådan indkoblet i regeringstogene for sikring mod flyangreb.
En af de fire vogne blev - som ovenfor beskrevet - anvendt til bl.a. filmsoptagelser. Og i tilfældet med DSB filmen "Fyn sådan set" var oprangeringen DB Han 7017 - DSB litra MY 1201 eller 1202 - Cc.

Og her er apparatet - lige noget for Lars von Trier. :-D

[image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Frichs My i model.

af Jens H. Bondesen, 4/9 2011, 20:44 (4590 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go'aften
I sammenhæng med tråden gør det så ikke noget, at der ikke er lyd på HGCs billede.
;-)

Frichs My i model.

af h087 ⌂, bagsværd, 5/9 2011, 00:02 (4589 dage siden) @ Tommy Nilsson

mine Herrer
godt nok er vi jo en del der kan huske Marylin og at hun var skuespillerinde
meen - det var 1201 jo ikke - ellers er det godt klaret at forklæde sig som en MX
mvh henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Frichs My i model.

af Steff, 5/9 2011, 08:23 (4589 dage siden) @ h087

Hej Henning!

Du har helt ret i at på billedet her i tråden er Marylin forklædt som en Mx, men se Banebøgers MM7, "Motormateriellet fra Frichs og Scandia 1932 - 1978", side 187 højre side nederst! Omklædning og personale klar til optagelse med Marylin herselv skubbende:-) !
Så mon ikke der har været et par maskinskift i perioden optagelserne har foregået. Så man kan stadig håbe på noget Frichs/B&W lyd, HVIS der er lyd på som håbent.

Have a nice day in the Oelbyeske!

Steff

Frichs My i model.

af Gert, 5/9 2011, 14:30 (4589 dage siden) @ Steff

Hvor har man dog fundet denne sjældne vogn - og mon den stadig eksisterer?

Gert

Frichs My i model.

af Steff, 5/9 2011, 21:36 (4588 dage siden) @ Gert

Godaften Gert!

Jeg ved faktisk ikke om vognen eksisterer den dag idag, men det er der sikkert en ekspert indefor tyske vogne der kan fortælle.
Men jeg synes du skal se vognen i "aktion", det den var bygget til. Unægtelig mere fredelig som filmvogn over Fyn, ikke sandt?
[image]
Det er en BR 38 der er spændt for, hvoraf man kan udlede, at toget ikke er i tjeneste som regeringstog (Führersonderzug Amerika), men i anden anledning. Vognen bag FLAK-vognen er en kombineret maskin- og pakvogn. Det vil sige, at vognen foruden at kunne medbringe baggage også kan levere den fornødne strøm til togets installationer via en dielsedrevet elgenerator.

Frichs My i model.

af Gert, 5/9 2011, 22:52 (4588 dage siden) @ Steff

Hej Steff!

jeg kender skam godt vognen. Det undrede mig dog såre, at der var et af de få eksemplarer, der havde overlevet krigen. Anvendeligheden har været begrænset - men nok fin til optagelse af film. Den har måske oven i købet haft en god rolig gang i sporet. Det kunne tænkes at det har været en tung vogn med noget pansring.

Gert

Frichs My i model, FLAK vognene

af Steff, 5/9 2011, 23:05 (4588 dage siden) @ Gert

Go´aften!

Uden at kunne være helt sikker, var en af årsagerne til, at mange af de såkaldte "Rigsregeringsvogne" overlevede krigen denne, at de jo ikke blev anvendt ved fronten eller i forbindelse med frontindsatser. De blev jo kun anvendt, når der var nogenlunde sikkerhed for, at det ikke skulle kunne gå galt eller når man næsten vidste, at toget var uden for jager/jagerbomber rækkeveidde. F. eks. som i forbindelse med Feltmarskal Erwin Rommels besøg i Jylland.
Mange af vognene var "gemt af vejen" i tuneller når de ikke anvendtes, eller hvis ikke muligt, godt camuflerede set fra luften.

Frichs My i model.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/9 2011, 15:30 (4589 dage siden) @ Steff

Marylin

Marilyn

Frichs My i model.

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 4/9 2011, 19:05 (4590 dage siden) @ Erik Olsen

Den Marilyn lød vist en anelse anderledes og kan næppe bruges i en model fra Heljan :-)

Frichs My i model.

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/9 2011, 21:43 (4589 dage siden) @ Torben Z.

Men de staves på samme måde.

Frichs My i model.

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 5/9 2011, 11:00 (4589 dage siden) @ Steff

En af de fire vogne blev - som ovenfor beskrevet - anvendt til bl.a. filmsoptagelser. Og i tilfældet med DSB filmen "Fyn sådan set" var oprangeringen DB Han 7017 - DSB litra MY 1201 eller 1202 - Cc.
Så hvis lyden er original er det altså en Frichs/B&W lyd som muligvis kan anvendes af de fingernemme.
Håber at lyden er original.

Jeg har lige set et kort klip af videoen og skal ikke kunne sige om lyden er original.
MEN, lyden er IKKE optimal, da lyden fra maskinen er svag og i øvrigt skjules af en masse "støj".
Så lyden herfra kan næppe bruges til en model :-(

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak